• MiaBu

v. 34 - hur mår du?

Hej

Jag är nu i v. 34.

Gravid med andra barnet...
    Tror mig att slemmisen har gått o börjat oroa mig för det men det behöver tydligen inte betyda ngt o den kan återbildas.

Ska på ett extra ultraljud imorgon pg a. förstorade njurbäcken hos bebben o se om det ser bättre ut. hoppas det men man oroar ju sig hela tiden för ngt..

Nu har jag oxå haft diarré i flera dagar så jag vet inte om det e ngt man ätit eller inte...

Sen helt plötsligt har jag börjat få kräkkänslor... Har inte kräkt ngt under grav. men idag var det nära.. Kan man börja må dåligt i slutet istället?

Sen var vi på en föräldrarkurs idag... Kul med lite uppdaterad info... fast det var svårt att sitta still. Har förvärkar ofta verkar det som... BM på kursen sa att omföderskor brukar ha det...

Hur mår ni andra då???

Hoppas bra i alla fall...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 23:56
    Måste tilläga att magen verkar ha sjunkit ner på ngt sätt.. Är detta normalt?

Under min förra grav så hade min navel "knuffats" utåt av livmodern redan i 6:e månaden men nu är den fortfarande ingående... Nja, ska sluta oroa mig...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-23 22:24
    Idag var på UL igen då för att kolla de förstorade njurbäcken... Båda är fortfarande stora. en 7,5 o den andra 8,4 mm...

Jag kommer troligen ligga kvar på sjukhuset i minst 2 dagar när jag väll fött för att de ska kolla sen med ultraljud om de blivit mindre när bebisen börjat kissa sen...

Allt annat verkar ju bra så hon sa att jag inte ska oroa mig men det är svårt. Om de fortfarande är förstorade så får bebisen antibiotika för att förhindra framtida urinvägsinfenktioner...

Nu har jag haft lite förvärkar tror jag i över en timme oxå som inte släpper.. har duschat men samma sak..
    Ska avvakta lite till..

Till råga på allt är 3 åringen sjuk. Har feber o hostar, stackarn... Så det har blivit dubbel oro under dagen.. kanske återspeglar sig detta nu i förvärkarna.. vem vet...

I alla fall kollade BM oxå tillväxten o vi ligger på normalkurvan så det är bra det oxå...

• Svar på tråden v. 34 - hur mår du?
  • Fiyali

Att magen sjunker ner är ett tecken på att bebisen sjunkit djupare ner i beckenet så det är ett gott tecken!

• MiaBu

aa.. jag har glömt sååå mkt känns det som med andra barnet nu... Allt är som bortblåst...

• grodbebis

Hej.
    Funderar oxå på om man kan bli och må sämre i slutet..?
    Hoppas det går bra på erat Ul idag!

Jag har extrema förvärkar, igår va det så illa att jag funderade på om det va "riktiga" värkar.. Är i v. 34 nu så hon får nog gärna stanna inne ett tag till iaf!
    Har varit på extra koll i torsdags och hade då regelbundna sammandragningar var 5:e minut enligt Ctg.. Barnmorskan va förvånad över att jag inte kände av dom, men har haft onda sammandragningar hela veckan innan så kändes inte så mycket eftersom jag tyckte att dom va svagare..

Idag har jag ont i magen och är öm.. Vet dock inte varför, men vet att jag är för feg för att ringa och rådfråga dom på Mvc..

Skönt att din mage sjunkit lite, blir ju lite lättare att andas då!

• Fiyali

Grodbebis:
    Magen blir öm för att man har så mycket förvärkar! Lider själv av regelbundna sammandragningar, dock mycket bättre denna gången, då jag blev stoppad både vecka 24 och 30 med stora flickan!
    Jobbigt med förvärkar, de gör en så medveten om allt hela tiden! 34 är ändå en bra vecka att födas i! i regel behöver barnet en snitt tid på sjukhus runt en vecka då och över 99% går det ju bra för :)

• grodbebis

Skönt att hade ett svar! Tack!
    Har fått väldigt mycket sammandragningar nu, typ fyra inom en kvart.. Så jag ska nog ringa in då dom börjar göra riktigt ont..

• Spartacus

går in i vecka 34 idag räknar verkligen dagarna... har haft en del problem med foglossning men nu är hela underkroppen ofungerande känns det som. har en 2-åring som ska hämtas i djupsnön så nu ahr jag anställt min lillebror som hjälp

den kassa magen känner jag igen och den beror säkert på trycket mot magsäck och tarm, likaså små proppdelar men det vet jag ju är vanligt såhär mot slutet...

fler som har börjat lida av huvudvärk?

svårast just nu är att ha tålamod gentemot 2-åringen, man är så fylld över dåligt samvete för det man inte orkar...

bf den 12/4 men har "ansökt" om att slippa gå så länge, man får se!

• bubblish

Går in i v 34 på torsdag. Känner mig som en riktig gnällhagga! Ont av foglossning, trött i ryggen, hemsk halsbränna, öm i magen, anfådd av minsta lilla, orkar inte med så mycket längre.... Tycker verkligen att det är ruskigt jobbigt just nu. Men ändå är det underbart när jag känner Mini som rör sig där inne{#lang_emotions_kiss}. H*n får gärna komma ut snart så vi slipper vänta så länge till!

• bmbengtsson

Jag har BF 10/4 och jag har haft en bra grav. inget illamående eller trötthet i början och än så länge inte ont någonstans (kanske lite i bäckenet).

Det är med att bli dålig i magen/kräkas kan vara att kroppen förbereder sig för förlossning, det sa min BM inför min första förlossning, att man kunde få diarré (istället för att ha varit hård i magen den sista tiden).

• M  och  M

Jag är i v.34 och mår överlag väldigt bra. Så länge jag rör mig har jag i princip inte ont någonstans. Blir bara trött liksom både i kropp & knopp. Men när jag ska sova har jag de senste veckorna fått ont i ryggen, benen och halsen och känner mig väldigt stel. Så jag sover med benen på kuddar, upphöjd huvudkudde och täcket instoppat under magen för att hålla upp den lite och mellan benen för att avlasta lite. Jag blir väldigt stel så jag har svårt att vända mig, vaknar varje gång för att baxa mig runt. Så jag sover inte speciellt bra nu. Behöver tack och lov bara gå upp max en gång per natt på toa.

De senaste dagarna känns det verkligen i magen att det börjar bli trångt. Jag tycker bebisen rörelser känns på ett helt annat sätt. Det är nästan så att det gräver där inne ;)

De senatse dagarna har jag även känt av mensliknande värk. De kommer inte i korta intervaller sådär, utan jag kan känna av det i flera minuter, uppåt tio ibland kanske och sen kan de försvinna några timmar. Ska det vara så? Jag har fått för mig att förvärkar varar några sekunder, sen försvinner någon minut för att sedan komma tillbaka. Men mitt känns inte så. Undrar om det är något man behöver vara orolig över...?

• arrro

M och M: Jag har åxå som du beskriver, ont en längre stund ibland. Tror att
    de är helt normalt.

• M  och  M
    arrro skrev 2010-02-23 19:46:07 följande:
    M och M: Jag har åxå som du beskriver, ont en längre stund ibland. Tror att de är helt normalt.
    Okej, ja då hoppas vi på det. Jag har inga sådåna förvärkar som är en liten stund och sedan uppehåll och så kommer de igen. Hoppas det är normalt att inte ha det än också?
  • Margaux

Jag mår rätt bra verkar det som efter att ha läst vad ni skriver...
    Vissa dagar mer trött och grining än vanligt!
    Sover bra, med en tur på toaletten vanligtvis... Har suttit på jobbet mellan 10 och 18 idag så nu har jag ont i ryggen men det är väl bara väntat!

Jag har senaste veckan mått illa till och från men det blir alltid bättre med en snack.. så jag har tagit för givet att det var lågt blodsocker!

Min lilla ninja rör sig mkt vilket kan vara påfrestande, idag "hängde" han upp benen mot revbenen och bara spjärnade... Riktigt obehagligt!

Har inte haft någon antydning till förvärkar!

• arrro

va jag har förstått när man läser runt här, så är det mesta normalt när det gäller värkar.

• MiaBu
    arrro skrev 2010-02-23 19:46:07 följande:
    M och M: Jag har åxå som du beskriver, ont en längre stund ibland. Tror att de är helt normalt.
    Nu har jag haft hård mage i över en timme.. Har duschat i över 20 min men det har ej hjälpt.. det känns konstigt.. ska duscha en gång till o se om det slägger snart...

Jag hade oxå trott att det ska vara någon minut men inte hos mig i alla fall..
  • MiaBu
    Spartacus skrev 2010-02-23 09:55:46 följande:
    går in i vecka 34 idag räknar verkligen dagarna... har haft en del problem med foglossning men nu är hela underkroppen ofungerande känns det som. har en 2-åring som ska hämtas i djupsnön så nu ahr jag anställt min lillebror som hjälp den kassa magen känner jag igen och den beror säkert på trycket mot magsäck och tarm, likaså små proppdelar men det vet jag ju är vanligt såhär mot slutet... fler som har börjat lida av huvudvärk?svårast just nu är att ha tålamod gentemot 2-åringen, man är så fylld över dåligt samvete för det man inte orkar...bf den 12/4 men har "ansökt" om att slippa gå så länge, man får se!
    Hej

Jag har en treåring.. Lämna o hämta på dagis känns så tungt i snön... Sen orkar man inte åka pulka o göra allt han vill o man känner sig lite misslyckad men men..
  • grodbebis

En liten uppdatering från mig..
    Va in på ännu en koll igår, har regelbundna sammandragningar som gör riktigt ont så nu fick jag med mig tabletter (brickanyl? osäker på stavning) som ska stoppa upp den här veckan. Dom sa att från 34 fullgångna veckor tänker dom inte stoppa upp mig längre om det skulle bli värre då..

Så nu är det vila som gäller för mig.. Tråkigt!

Dom sa även att det som gör ont i magen (förutom förvärkarna) så kan man ha UVI så dom skickade iväg på odling.. Blev paff när dom sa att man kunde känna av det på så konstigt sätt.. Har haft en hel UVI men aldrig kännt dom så här..

Hoppas alla får en bra dag!

• bebis maj 12

Gick in i v.34 igår..mår apa!!
    Äter bricanyl för att stoppa sammandragningarna och förvärkarna,har vart på flera koller,men allt ser bra ut!!
    Grabben i magen sparkar så otroligt mycket att jag blir less,han verkar aldrig sova.Mina två tidigare söner sparkade också ofta,men denna tar rekord!!
    Man kan må illa i slutet,de gjorde jag med förra,kunde knappt äta ngt den sista månaden.

Efter jag vart på v.35 besöket hos BM ska jag be att få en hinnsvepning i v.37,för att se om de vill komma igång..orkar snart inte en dag till..

Jag har även en son på 9 månader att ta hand om..att bära honom har sina påfrestningar,för att inte tala om nätterna!!
    Han vaknar ofta och vill ha tutten..de är så jobbigt att bara vända sig i sängen,är uppe minst 5 ggr per natt för att gå på toan,plus att ge honom tutte och välling (1 gång/natt)

BM sa att jag har nog så ont för att jag är ju ganska nyförlöst (sonen va ju bara 7 veckor när jag blev gravid igen)Ibland känns de som om bebis är på väg ut,han ligger med huvudet neråt iallafall..

Tror att även denna kille vill komma innan bf...jag hoppas på minst 2 veckor innan (har bf den 12/4)

Lycka till ni andra!!

• VickeLilltroll

har fått foglossning, men fungerar hjälpligt med fogbälte
    sammandragningar sedan vecka 22
    stinn och spänd mage ont och öm runt naveln
    kan knappt äta och är jättetörstig
    har ingen plats att andas utom i rent överlevnadssyfte
    tyvärr rätt grinig vissa dagar
    näsblod och torr i näsan varenda morgon
    koncentrationssvårigheter, jobbet känns svårare att klara av, mitt fokus börjar liksom vända sig inåt (mot magen)
    illamående som kommer och går sen ett par veckor, ibland med halsbränna
    tröttare, sover gärna mitt på dan sen en vecka tillbaka plus nattsömn

försöker att inte gnälla, om nån frågar svarar jag att det ändå är rätt bra, många småbesvär men jag fungerar någotsånär ivarjefall. sålänge jag slipper svår foglossning eller hepatos (som jag hade förra gången) är jag nöjd + att bebbe mår bra såklart!

BF 12 april - läääängtar...

• MiaBu

Jag hade lite för högt sockervärde idag på kontrollen....

8,6 och  9 var gränsen. Kännde mig allmänt dåligt hela dagen.. Kan varit psyket.... Hon nämnde glukosbelastning ifall jag ligger över 9 vid nästa besökt.... Usch..

• sally82

Jag går in i vecka 34 imorgon. Är osäker på hur sammandragningar/värkar/förvärkar ska kännas eftersom det är vår första, så jag vet inte riktigt om jag haft några. Magen kan spännas ibland, men då har jag oftast fått för mig att det är lilltjejen som rör på sig... Är expert på att spjärna ut hela lilla kroppen. Hon är också helt sjövild (förutom när hon sover) och sparkas på revbenen så jag hoppar till. För det gör riktigt ont.

Det börjar bli lite mer otympligt att röra på sig nu, jobbigare att andas, men annars har jag nog haft en ganska komplikationsfri graviditet så här långt. Lite humörsvängningar bara och FRUKTANSVÄRT trött i början. Nu de sista dagarna har jag vart ganska dålig i magen. Är dock lite orolig för att jag inte ökar i vikt, har legat på +8kg i säkert 1,5 månad nu. Men det kommer väl...

Tycker synd om er som har det jobbigt!

Svar på tråden v. 34 - hur mår du?