• Anonym (elin)

Sjukersättning retroaktivt???

Hej, jag väntar på mitt beslut om förlängd sjukersättning, har sökt from. februari, men allt drar ju ut på tiden & handläggningstiden är lång. Nu undrar jag om man får retraktivt från feb när väl beslutet tas? om det blir godkänt förstås!

• Svar på tråden Sjukersättning retroaktivt???
  • längtar och väntar

Ja, när/om det blir godkänt får du pengar för hela perioden.

• Anonym (elin)

skönt, för denna månad fick jag ingentin för beslutet är inte fattat, så om det blir klart i mars får jag alltså för februari också?

• längtar och väntar

Ja, du får från det att sjukintyget gäller. De två veckorna får du från ditt jobb, men resten från fk.

• Anonym (elin)

ja fast alltså jag har haft sjukersättning sen 04- tidsbegränsad.

• längtar och väntar
    Anonym (elin) skrev 2010-02-23 08:05:04 följande:
    ja fast alltså jag har haft sjukersättning sen 04- tidsbegränsad.
    Ja, men du ska ändå få retroaktivt, varför skulle du inte få?
  • Anonym (elin)

Ja man tycker ju det, blev osäker bara.

• Anonym
    längtar och väntar skrev 2010-02-23 08:03:34 följande:
    Ja, du får från det att sjukintyget gäller. De två veckorna får du från ditt jobb, men resten från fk.
    Sjukersättning får man efter sjukpenningen, alltså har detta inget med jobbet att göra.
  • längtar och väntar
    Anonym skrev 2010-02-23 08:18:53 följande:
    Sjukersättning får man efter sjukpenningen, alltså har detta inget med jobbet att göra.
    Ja, det vet jag...
  • kramin

Jodå, får du godkänt så får du pengar från när ansökan är skickad.

• tokfia

Du kan begära ett provisoriskt beslut av FK. Det ska gå i princip med vändande post

"Om det inte utan betydande dröjsmål kan avgöras om rätt till ersättning föreligger är Försäkringskassan skyldig att meddela provisoriska beslut i avvaktan på att slutligt beslut fattas. För att ett provisoriskt beslut ska meddelas måste det finnas sannolika skäl för att rätt till ersättning föreligger och det måste vara av väsentlig betydelse för den försäkrade.

Om den försäkrade begär ett provisoriskt beslut i avvaktan på ett slutligt beslut bör Försäkringskassan snarast pröva frågan om ett sådant beslut ska fattas. I de fall ett slutligt beslut kommer att meddelas inom kort kan kassan underlåta att fatta ett provisoriskt beslut"

• Anonym (elin)

Jag fick beslutet idag, 18 månader till!! skönt!

Svar på tråden Sjukersättning retroaktivt???