• Miss Obsessive

Svårt att äta regelbundet

Jag försöker tänka på att jag måste äta jämna måltider, men har så sjukt svårt att få in detta som system! Har inte ätit regelbundet innan jag blev gravid (ibland har jag ätit en gång på hela dagen tex) och känner inte alltid att jag är hungrig sen jag blev gravid heller. Vissa dagar blir jag tokhungrig, andra dagar ingenting.. Äter folsyra och dricker blutsaft varje dag för järnet, men slarvar med frukt och grönsaker bla. Är orolig för att lilla russinet i magen inte får tillräckligt med näring, men vet inte hur jag ska få in bättre rutiner {#lang_emotions_frown}

• Svar på tråden Svårt att äta regelbundet
  • nano

"Russinet" tar alla näring det behöver av dig, tro mig. Det finns många som legat inlagda med utorkning pga att de kräkts hela graviditeten och så gott som alla föder helt friska barn trots att de knapt kunnat äta något alls.

Mitt tips är att ställa klockan, gärna på mobilen tex "12.00 - laga lunch" så börjar du göra lunchen då, samma med "mellis" tex "15.00 - ät en frukt!" osv. Försöke själv få in rutiner på att äta jämna slag när jag var gravid, lättaste var faktsikt att bestämma en tid och hålla mig till den - oavsett om jag faktiskt var hungrig eller ej. Efter nån vecka så har kroppen börjat vänja sig om det blir lättare att hålla tiden och man börjar känna sig lite hungrig vid klocklslagen.

Idag (dotter på 2 år) äter vi alltid lunch kl 12, mellis kl 15 och kvällsmat kl 17

• Najs

Klart man skall äta bra och regelbundet men bebisen tar det den behöver från dig, så den som mår sämst när man äter dåligt är oftast ensjälv.
    mot mitten o slutet av grav ska man äta typ en macka o ett glas mjölk extra utöver det man annars äter, eller i kalorier samma som en mcfeast hamburgare.

Testa äta små portioner och ofta, tänk på att frukosten är viktig!
    Och unna dig saker ´du gilla att äta, då är det lättare att komma in i en rutin,

• Miss Obsessive

Tack, känns lite mindre stressande att veta att "russinet i magen" tar det den behöver ändå =) Tänkte jag skulle försöka sätta mig någon dag och försöka få till ett matschema. Känner att det är lättare att äta regelbundet och framförallt varierat om det finns en matsedel att följa. Ett av problemen nu är att jag tycker det är så tråkigt att laga till något, eftersom jag sällan vet vad jag ska göra för mat och när jag äter så blir det lätt samma saker (oerhört enformigt). 

• Najs

Jag hatar att laga mat jag med så jag har börjat läsa i lite receptböcker för att få inspiration, de va dötrist i början men sen blir det roligare ju fler recept man hittar som man tycker verkar lätt och gott.
    testa att leta fram recept som du gillar, gör en veckomatsedel och köp hem alla ingredienser, pröva dig fram. man kan börja gilla laga mat fast man inte gjort det förr... ett bra och enkelt mattips är hemmagjord pizza, finns enkla och snabba recept på pizzabottnar som inte måste stå o jäsa och sen öser man på sånt som man gillar.
    lätt att göra flera och frysa ner till kommande behov,

• nano

Jag hatade att laga mat innan jag fick barn, vår "deal" här hemma var att min man lagade alla mat och jag tog hand om all disk och lite mer städning.

Tvingade mig verkligen till att laga i början men efter några månader så blev det lättare. Idag tycker jag inte alls det är jobbigt. Igår när jag gjorde hyffsad snabb mat så blev det hemagjort potatismos och panerad fisk - hade aldrig räknat det som "hyffsat snabb och enkel mat" för två år sen. Man lär sig med tiden.

• Miss Obsessive

Ja alltså.. Problemet är inte att jag inte kan, snarare att jag inte vill eller orkar, inspirationen är noll verkligen. Men som sagt, blir väl mindre stönigt om jag försöker göra en matsedel, så att det i stort sett bara är att laga/fixa i ordning det som redan är bestämt. Nu är det mer, "Jaha..äta..VAD ska jag göra då..*öppnar kylskåpet, öppnar frysen, öppnar skåpen*..Men åh, vi har ju INGENTING hemma" (trots att kyl, frys och skåp är fulla). Det är en dålig ovana jag lagt mig till.

• nano

Hihi, det är du inte ensam om. Mycket lättare att laga mat om man redan innan man börjar vet vad man ska göra och att allt finns hemma.

Svar på tråden Svårt att äta regelbundet