• Oktavia

O nej, jag åt hälleflundra. 6:e veckan.

Hur farligt är det egentligen. Är det fortfarande gulsäcken som ger lilla fostret näring? hur kunda jag vara så klantig. Var på middag igår och lyckades smussla in den gravade lax-förrätten i servetten, men hälleflundran (från Nordatlanten) trodde jag att jag kunde äta, så det gjorde jag med råge till och med!

Borde jag vara orolig?

• Svar på tråden O nej, jag åt hälleflundra. 6:e veckan.
  • neenoo

Ingen fara. En gång gör inget.

Ikväll kommer ett program om alla föreskrifter om vad man får o inte får äta. Kallafakta 20:30 på tv4.

• listo

Orsaken till att Livsmedelsverket avråder gravida från att äta hälleflundra, är att den KAN innehålla miljögifter.
    Miljögifter funkar inte som t.ex. fosterskadande bakterier/parasiter, att de kan orsaka missfall eller så om man får i sig det. Däremot kan miljögifter lagras i kroppen och möjligen orsaka problem längre fram i livet.

Men som sagt... hälleflundra KAN innehålla miljögifter (men behöver inte göra det), och det är inte något som kommer att ta död på din bebis.
    Jag är helt säker på att du inte behöver oroa dig, däremot kan du ju försöka undvika sådan fisk framöver.

• Barnverkstan

Ikväll klockan 20:30 på Tv4 är det Kalla Fakta som just tar upp detta med vad händer om man äter insjö fisk fick och dessertostar osv vid graviditet... Verkar som reglerna egentligen saknar grund. Verkar intressant, ska bli kul att höra vad de säger.

• lenfre

nä nu skall sluta att tänka så! var glad åt det du har där i magen istället...

• Oktavia

Ja verkligen! Ojoj vad hormonerna pendlar . Det är häftigt tycker jag. Ena stunden låg andra stunden euforisk.

Gäller att inte ta sig själv på för stort allvar:)

• Karlavagnen

Måste bara berätta att när jag var i nygravid med min dotter åt jag också hälleflundra. När det sedan gick upp för mig att jag skulle hoppat över det så oroade jag mig så himla mycket. Typ hela graviditeten har jag för mig.
    Mitt råd är: Tänk inte mer på det! Det är säkerligen ingen fara.

Behöver jag tillägga att min dotter är helt frisk och perfekt

Svar på tråden O nej, jag åt hälleflundra. 6:e veckan.