• Krusbär

Alternativ till overlock? Råd till nybörjare

I alla mönster finns beskrivningar av att sy kläder (i trikå/stretch) med overlock. Finns det alternativ om man bara har en vanlig symaskin? Kan man t ex använda vanlig raksöm (med stretchnål?) och sicksacka kanterna? Eller hur kan man göra?

Någon som vill hjälpa en nybörjare...? Jättetacksam för alla råd och tips!

• Svar på tråden Alternativ till overlock? Råd till nybörjare
  • Knastroll82

Jag kör på sicksack och stretchsöm (om det inte finns på din maskin så funkar nog vanlig raksöm lika bra).
    Synd att overlockmaskiner är så dyra... Är sjukt sugen på att köpa, men ekonimin finns liksom inte där.

• Krusbär
    Knastroll82 skrev 2010-02-23 10:14:48 följande:
    Jag kör på sicksack och stretchsöm (om det inte finns på din maskin så funkar nog vanlig raksöm lika bra).Synd att overlockmaskiner är så dyra... Är sjukt sugen på att köpa, men ekonimin finns liksom inte där.
    Ja, man vill ju liksom komma igång först...

Använder du helt vanlig raksöm med stretchnål? Eller finns det en särskild stretchsöm på din maskin?
  • uniMog

Nej en vanlig raksöm kan du inte använda.
    Vanlig raksöm är stum och syr du i elastiska tyger så behöver du en elastisk söm.

Antingen syr du med vad som kallas "svag sicksack", dvs en så smal sicksack som möjligt. Då blir sömmen lite rörlig.

Alternativ två är om du har elastisk raksöm.

Alternativ tre är om du har "hushållsoverlock"
    De brukar illustreras typ som följer:
    |-
    |-
    |-

|/
    |/
    |/

I can Cum Lauder
  • Knastroll82

Stretchsömmen på min maskin ser ut som ett mellanting mellan raksöm och sicksack, är liksom rak med toppar eller hur jag ska förklara.
    Och så en stretchnål på det.
    Får fina sömmar, och hur det än är så ser ju ingen sömmarna på insidan om man inte vränger kläderna... :) (även om det ser proffsigt ut med overlock)
    Sen har jag fuskoverlock på min maskin med, ser ut som overlocksöm. Men den tycker jag bara tuggar tråd, får nog inte in inställningarna ordentligt...

• jmynt

jag har oxo fuskoverlock  det går att köra med flerstegs sicksack också, men så smal som möjligt då

• jmynt

ett tipps om du vill ha en vågig kant på ett trikåplagg är att sträcka kante och sicksacka den riktigt tätt, blir kanon fint på små flickkläder

Svar på tråden Alternativ till overlock? Råd till nybörjare