• marre1982

Bada i klorvatten efter 6 veckor?

Jag ska åka till badhuset med min dotter och leka lite men jag har fått en son nyligen också.
    Hur är det med att bada i klorvatten 6 veckor efter födseln för både mig och min baby?
    Jag tänkte om man kanske inte har läkt eller så i kroppen efter jag fött min son då kanske det inte är så bra med klorvatten eller bakterierna i badhusen?

Sen undrar jag hur det är för min 6 veckors baby det kan väl inte vara bra att låta honom bada i klorvatten? Men om det finns typ babysim bassäng med mindre klor i kan man bada en pytte stund då eller ska man helst vänta några månader?
    Det känns som att han får stanna uppe på torra land.

• Svar på tråden Bada i klorvatten efter 6 veckor?
  • luckyme83

inför babysim har jag hört att naveln ska vara läkt...men babysimförbundet rekomenderar att man väntar tills bebisen är 3 månader innan man börjar..
    om ditt avslag är slut så är det ok att bada...

• frk Carlsson

Vi tog med vår äldsta på badhuset när hon var 6 veckor och då badade även jag litegrann. Ingen fara. Vi satt i bubbelpoolen och inte så länge.

Om man bara doppar sig och bäbisen så är det nog ingen fara, men att vara i en längre stund är kanske inget bra varken för en själv (ur infektionssynpunkt) el för bäbisen - de blir väldigt trötta.

Annars är väl enklast att låta bäbisen ligga i babyskydd el vagn på sidan om...kan vara nog att hålla rätt på ETT barn

Tuva 060524 o Vilda 080422 ska få en lillebrorsa! BF 100601!
  • Brunello

för din del brukar man ju säga att man ska ha varit på efterkontroll innan man badar. För din lilla kille är inte kloret i sig ett problem utan det är främst den allmänna hygienstandarden på badhuset, antalet badandet och avkylningseffekten, han ska oavsett övriga faktorer inte bada i kallare än 34 grader och då i 5-15 minuter absolut max. Men ärligt tror jag lillebror mår bäst i sitt babyskydd på kanten...

Svar på tråden Bada i klorvatten efter 6 veckor?