Ni som har eget företag, hjälp?!?
Jag skriver anonymt eftersom jag inte vill att någon jag känner ser vilka planer jag har!
Jag skriver anonymt eftersom jag inte vill att någon jag känner ser vilka planer jag har!
Det är mååånga faktorer som spelar in, kolla på den här kanske?
www.egetforetag.se/main.asp&CategoryID=734&PageType=400
Utgångspunkten för att ha ett eget företag måste ju ligga i din kompetens och dina intressen.
Det är spännande att de flesta tror att man tjänar grova pengar för att man har ett eget företag. Kan säga att det är ren lögn. Vi har ett eget företag och kan säga att det kräver att en av oss jobbar cirka 130 %. Först vanlig arbetstid för att dra in pengarna och sen all adminstration. Fritden som fanns förut har minska rejält.
Vi har en konsultbyrå mot verkstadsindustrin, där vi jobbar ute på plats eller hemma på kontoret. Inriktning mot teknik och nya programlösningar.
Första året var överleva varje månad, andra året var att skapa nya kundkontakter och sprida ett gott rykte och det tredje året (nu) har vi levt på det goda rykte och får mer jobb än vad vi kan hantera i nuläget. Första året skötte vi all adminstration på egen hand, vilket kräver oerhört med kunskap om vad som gäller när man har anställda. År nr 2 så började vi anlita en ekonom till viss del som hjälper oss med adminstation och bokförning men trots detta kan man inte lägga över allt på någon annan.
Jag skulle råda dig att läsa på om alla företagsformer, gå på informationsmöten på Skatteverket och läsa på. Det som krävs att ha en riktigt bra idé och vision med företaget, än att tjäna pengar och få mer fritid. Utan att ha en vision så hade vi aldrig klarat när de hade blåst som mest, dvs då du jobbar över 100 % men inte kan ta ut en krona i lön i flera månader.
Tänk efter, gör en affärsplan, lär dig om företagsformer, buffert för de månader då det inte går ihop och sen kör! Livet med företag är spännande men det krävs mer än ett 8-17 jobb.
Jag är frilansjournalist med eget företag. Jag styr mina tider helt själv.
Men, det är en extrem osäker situation och inkomsten varierar oerhört. Jag tjänar rätt bra men har haft firman sen 2006 och det har tagit flera år att komma hit. Man bör ha en stor buffert, i mitt fall har jag i princip inga inkomster på sommaren utan måste leva på sparade pengar. Semester, vad är det?
Å andra sidan älskar jag flexibiliteten, att kunna hämta tidigt på dagis, och känna att jag jobbar bara till mig själv.
Ja du, det är inte en enkel sak att driva eget men vill man och har en bra idé så är det klart att man kan lyckas bra.
Är gift med en hantverkare med egen enskild firma sedan 3 år och det är ingen dans på rosor. Fortfarande är jag huvudförsörjare i vår familj trots att han jobbar fulla dagar, i stort sätt. Dessutom sitter han minst två hela kvällar i veckan med administrativt arbete. Många bekanta tror att han tjänar storkovan eftersom han tar "hela" 450 kr per timme + resor men så är det verkligen inte. Han kan ta ut max 10.000 kr per månad. Att vabba, vara sjuk och semester är det oftast inte tal om. Ingen eller knappt någon ersättning alls samt att kunderna blir sura och kanske avbokar jobb helt.
Svartjobb är något jag tidigare föraktat helt men jag förstår faktiskt nu varför många jobbar en liten del svart som egna företagare.
Den stora friheten är behållningen för min man.
Men så har jag en pappa som har egen firma också. Han sysslar med konsultverksamhet inom ett väldigt unikt område och kallas ibland in som föreläsare och utbildare. Han kan fakturera 60.000 kr+omkostnader för två dagars jobb och kunderna tycker ändå de kommer undan billigt. Så min pappa jobbar i genomsnitt 1-2 dagar i veckan, brukar vara helt ledig de tre sommarmånaderna och lever väldigt gott på det.
Jag bara MÅSTE kommentera detta.
Tycker att du ska tänka över dina anledningar till varför du vill att starta eget. "Tjäna bra med pengar" - Nä, de första åren ska man vara glad om man kan ta ut lön överhuvudtaget. "Styra över min egen fritid"- Inga problem för du kommer inte ha någon fritid.
Jag vet vad jag pratar om för jag har gjort exakt den resan. Är numera ekonomiskt oberoende, men jobbar på precis som tidigare.
Men om jag ska ge dig några konkreta förslag så ska du fokusera på något du är bra på, som helst något ingen annan kan. Du måste nog berätta lite mer om vad du kan och hur du tänker om du vill ha hjälp. Köpa och sälja saker blir man sällan rik på, speciellt inte till konsument marknaden och det är svårt att komma upp i volymer. Cafe, butik etc har dåliga marginaler och konkurrensen är hårt. Redovisningsbyrå och andra tjänster som är enkelt att starta upp innebär att man måste vara bättre än konkurrenterna. Nä, mitt tips är att uppfinna något. Om jag skulle leva om mitt liv skulle jag uppfinna något som många behöver och använde ofta.
Hoppas du tar chansen.
Ett tips är att läsa denna boken först.
http://www.amazon.com/E-Myth-Revisited-Small-Businesses-About/dp/0887307280
Väldigt många underskattar arbetet med att driva eget företag och vilka olika roller man måste behärska. Det räcker inte med att ha en affärsidé eller ett hantverk som man är extremt duktig inom, man måste även kunna sälja, administrera, affärsutveckla, redovisa, marknadsföra, rekrytera, budgetera ...
För att tjäna bra som egen företagare så måste du kunna erbjuda någonting som marknaden behöver, till ett pris som marknaden är villig att betala och producera det tillräckligt billigt. Risken är rätt stor att du måste jobba häcken av dig enbart för att överleva. Vill du kunna styra över din fritid själv så krävs det att du kan dra in tillräckligt mycket pengar för att klara dig på mindre tid än du gör idag för du kommer att behöva lägga ner en massa tid på helt nya arbetsuppgifter också (se listan ovan).
Om du har vad som krävs och en idé som är tillräckligt bra så önskar jag dig all lycka, men om du har några som helst tveksamheter till om du klarar av alla roller eller om du har en tillräckligt bra idé så tycker jag att du skall njuta av ditt fasta jobb för annars riskerar du bara att göra dig själv olycklig.
Mvh
Tack för alla svar.