• Edda2

Vad göra med 1kg kycklingfilé?

Ja vad ska man hitta på det står helt still i planeten.
    Ska inte ha kycklingen förrens i morgon så jag har lite tid att bestämma mig och ev hinna inhandla lite saker.
    Jag brukar nästan alltid göra kyckling och curry men vill hitta på att göra något nytt så dela gärna med er av vad ni brukar göra.

• Svar på tråden Vad göra med 1kg kycklingfilé?
  • SIN74

Godaste är att göra en marinad med mango chutney, chiilisås, olja och soja. Låt ligga i en påse för att sedan pensla på igen och in i ugn.

• JA77

Ska du använda allt? Frys annars in resten. Kanske googla fram recept? Kolla i en kokbok?

• angeni

Thaimat:

Kycklinggryta med rödcurry och kokosmjölk samt bambuskott. Vill du göra thaimat, så inboxa mig så kan jag skriva recept som jag gör det Har lärt mig av en thailändska

annars kan du göra baconlindad kycklingfile i ugn och någon god sås. Med lite rostade rotfrukter till: Morätter, potatis och palsternacka.

• Icis86
    Edda2 skrev 2010-02-23 13:11:03 följande:
    Ja vad ska man hitta på det står helt still i planeten.Ska inte ha kycklingen förrens i morgon så jag har lite tid att bestämma mig och ev hinna inhandla lite saker.Jag brukar nästan alltid göra kyckling och curry men vill hitta på att göra något nytt så dela gärna med er av vad ni brukar göra.
    Lägg fileerna i en ungform och häll på matlagningsrädde, fetaost och svarta oliver.
    Låt de vara i ugnen ca 45 min. Ät färsk pasta till.

Linda bacon runt fileena och stek.
    Ät klyftpotatis och en lätt creme fraichesås till.

Gör en WOK med tikkamasala.

Stek fileerna och gör en grönpepparsås - ris till.

Finns hur mycket som helst - jag kan fortsätta i dagar =)
    Recep.nu har en massa goda saker . kolla där.
  • BackinBlack

Vi ska äta "Karins kyckling" idag. Det är 750 g kycklingfilé men jag brukar ta i lite. Pressa tre vitlöksklyftor över filéerna som ligger i en smord ugnsform. Salta och peppra. Blanda 5 dl creme fraiche, hönsbuljongtärning och 2 dl riven ost (gärna en smakrik, t ex Wästgöta kloster som jag river när det är lite kvar på biten). Bred det över filéerna. Ställ in i varm ugn, 200-225 grader, i mitten under c:a 45 minuter. Servera med ris och grönsaker.

• Edda2

Ja jag gör allt vill helst det ska vara en gryta eller något som man kan frysa in lite sedan med.

Tack för ideérna ska kolla igenom mer sedan men nu måste jag gå

• Tant Green

Nasi goreng gjorde vi häromdagen, man kan ju ha lite av varje i det... vi hade kyckling och räkor och massa grönsaker.

• Cocarola

Kycklinggryta med crème fraîche, dijonsenap och dragon.
    Kycklinggryta med kikärter, matlagningsgrädde, sambal oelek, soja, kycklingfond, rivet citronskal och svarta oliver. Servera med couscous.
    Kycklingwok med nudlar och grönsaker.
    Kycklingfärsbiffar. Mixa kyckling, purjolök, färsk koriander, vitlök, kryddor, ev ägg, och stek.
    Indisk kycklingfilé i ugn. Blanda matlagningsyoughurt med tandoori kryddmix, marinera, gärna över natten. Grilla i ugnen.
    Tom Yum Goong, thailändsk soppa med kycklingfilé, tomat & svamp. Från scratch eller med påsmix.

• Mammatillmitthjärta

Kycklinggryta där du först marinerar kycklingen i bla, ingefära, seet chili, vitlök, olja, salt, peppar, soya. Grädde och kokosmjölk ska det sedan puttra i och ris till. Mums!

Receptet finns här: http://baraenlitenbittill.blogspot.com/search/label/kyckling
    Supergott är det och väldigt enkelt att göra. :) Ska själv äta det idag.

• Nalle Puh73
    Parmesankycklinggratäng

För 5-6 personer.
    Passar både till vardags och och till gäster.
    Ingredienser 1 kg  kycklingfilèer
    1 gul lök
    2 vitlöksklyftor
    1 hönsbuljongstärning
    2,5 dl mellangrädde
    2 dl lätt crème fraiche
    1-1,5 msk mango chutney
    200 g parmesanost
    Salt
    Peppar

Strimla kycklingfiléerna och bryn dom. Salta och peppra. Lägg sedan i ugnsform. Klyfta löken och finhacka vitlöken, och blanda detta med kycklingen. Smula över buljongtärningen.
    Vispa ihop mellangrädden, crème fraiche och mango chutney och slå det över kycklingen. Riv parmesanosten över och sätt i ugnen i ca 35 min på 175 grader.

Servera med ris.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Stor mamma

Brukar tärna el strimal, ta cremefraiche med chili i och en röd lök

Fräs kycklingen och löken i smör, blanda i creme fraichen
    in i ugnen tills kcklingen är genomstekt.

Gör en härlig sallad med lite fetaost, sallad i kruka, gurka,tomat, majs, paprika o purjo.

Koka lite ris till

• Pia J

en gammal goding. Flygande Jakob!!

shit happens
  • satakatse

min favvo då när jag åt kyckig

bryn kyckligen, krydda med cintronpeppar och ingefära och salt
    lägg i en ungsform,
    häll i annaasskivor med spad eller dyl ur burk, och hela chaminjoner (sköljda utan spad)

grädda i ugnen

mycket gott till det mesta och spaden är uuuuunerbar...

• Stor mamma

Sommartips

Marinera kycklingfile i annanasspad, grovt delad lök, lite salt o peppar. Man kan lägga till citronpeppar.
    Allt i en påse över natten.

Har aldrig provat grilla detta i ugn men det borde gå

• Mama69

Koka filéerna med hönsbuljong, lök, morötter, peppar och salt. Gör sedan en sötsur dillsås av spadet. Dela köttet i bitar och servera det i såsen med kokt potatis och kokta grönsaker som du gillar.

• Leo1977

Gör kycklingspett och marinera dem med någon god marinad, gör couscous med färsk chili, ceshewnötter och russin, gör sedan en kall yoghurt sås till det.

Det blir smaskens! :)
Svar på tråden Vad göra med 1kg kycklingfilé?