• Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 23 Feb 14:05
    891 visningar
    0 svar
    0
    891

    Ja, profylax hjälper!

    Hej!
    Tack för din fråga! Du skulle vilja ha ett tredje barn, men känner att dina tidigare jobbiga upplevelser ligger i vägen - kan profylax hjälpa? Ja, det finns mycket som du kan göra för att öka din känsla av trygghet och våga föda igen. I en profylaxkurs får du dels egna verktyg och strategier och dels kan du och din partner bli ett bra team. Att våga föda handlar ju både om att öka din inre känsla av kontroll och att  få ett bra stöd från de som är runt omkring dig.

    Det kan hända att även din tredje förlossning går snabbt, men genom att vara förberedd och veta hur du kan andas, slappna av och tänka när det går fort, kan du behålla din närvarokänsla och kontroll. Jag hade själv en sådan snabb förlossning där jag födde på några timmar. Jag visste att jag kunde "bromsa" förloppet lite genom att stå på alla fyra och vila på armarna: Genom att hålla upp med rumpan minskas trycket neråt... sedan var det bara att andas för glatta livet...

    Du kan även behöva titta på dina tidigare upplevelser och hitta strategier för det som kändes skrämmande. Vilket stöd skulle du vilja ha från personalen? Genom att berätta för dem innan vad du behöver och vill ha, ökar förutsättningarna för att du får det. OM det blir fel - våga byta! Personkemin är viktig - det är inte alla vi vågar föda med.

    Lycka till!

    Anna

Svar på tråden Ja, profylax hjälper!