• Knoppisimagen

    Andfådd när vi övar lättandning?

    Hej!

    Vi väntar vårt första barn nu i mars och övar profylaxandning hemma efter att ha gått kursen för ett par månader sen. Vi försöker öva ca 10-15 min om dagen och djup- och mellanandningen fungerar jättebra. 

    Dock känns det ofta som om jag inte får tillräckligt med luft när vi övar lättandning. Första 30 sekunderna går jättebra, sen blir det lätt så att jag "kippar" efter andan som en fisk på land...får inga stickningar runt munnen/hyperventilation och försöker ha kvar grundluft i lungorna, tänka enbart på utandningen och hålla en bra rytm, men känns jobbigt med andnöd.

    Har du några bra tips på hur vi kan göra?

    Stort tack på förhand!     

  • Svar på tråden Andfådd när vi övar lättandning?
  • Förlossningspedagogen

    Hej Anfådd!

    Ja, ibland kan det kännas som om luften inte räcker till och lustigt nog kan det bero på just motsatsen - att du kanske har för mycket luft i lugnorna! Enklast är att börja om från början:

    Från det att värkarna kommer regelbundet och du har gått in i det aktiva skedet, så försök andas medvetet hela tiden, dvs under värken djup/mellan eller lättandning beroende på hur stark värken är, långsam och djupandning MELLAN värkarna. Då syresätter du dig och din bebis maximalt och är verkligen DÄR när värken kommer.

    När du tränar är det bra om du försöker efterlikna en verklig situation. Sitt eller ligg bekvämt. Föreställ dig att du är i vilan mellan två värkar. Andas djupandingen och slappna av. När "värken" kommer ta ett friskt och djupt andetag, ett lättare och sedan andas du mjukt och lätt in genom näsan och ut genom munnen. Låt varje andetag LANDA och låt inandningen vara TYST. Enklast är att fokusera på utandningen och "strunta" i inandningen - den brukar sköta sig själv...

    Avslappningen är det viktigaste. Om andningen är avslappnad och oforcerad brukar det kännas skönare. OM du känner dig ansträngd, andas en stund i kupade händer, det balanserar syret!

    Lycka till!

    Anna

Svar på tråden Andfådd när vi övar lättandning?