Vita prickar på tänderna
Min dotter är 10 månader och har fyra tänder. Två upp och två nere.
På dom två nedre så har hon fått en vit prick på( en på vardera tand) vad kan det beror på?
Min dotter är 10 månader och har fyra tänder. Två upp och två nere.
På dom två nedre så har hon fått en vit prick på( en på vardera tand) vad kan det beror på?
Min son på 2 år har också haft det men de försvann efter någon dag.. Undrar också vad det kan vara.
Vi var till tandläkaren när sonen var kring ett och hon sa att det vita är början till hål!!!
kan bero på fluor? att man under tandutvecklingen (när man ligger i magen) har blivit utsatt för fluor och då "lider" man av fluoros. det kan ge vita till bruna fläckar på tänderna
eller så är det emaljhypomineralisering... sker också under tandutvecklingen. det blir en störning när emaljen mineraliseras och det kan ge en avvikande färg/lyster på tanden.
ja. kan ju vara något sådant :)
jo det kan också vara början till hål...
hur länge har hon haft sina tänder?
först uppfattade jag det som att hon bara haft tänderna några veckor MEN har hon haft dem längre så kan det vara karies ja
Men jag har tydliga vita fläckar på flera av mina tänder, haft i alla år. Ingen tandläkare har sagt att det är början till hål.
Jag har haft så hela livet, det är något fel med mineraliseringen.
Det kan vara så att jag minns fel, men jag tror att vi frågat en tandläkare om vita prickar på sonens tänder och fått till svar att det kan bero på att han slagit i dem, men att det inte är någon egentlig skada. (Dock är det en trött mammahjärna som gör associationen, så jag skulle inte hävda detta så starkt om jag blev ifrågasatt )
Min ena son har det på tänderna och vi var hos tandläkaren för några dagar sen. hon sa ingenting om tt det skulle vara karies, däremot sa hon att det syntes att vi var duktiga på att borsta deras tänder. Så skulle det vara karies så skulle det ju vara konstigt.
Alla 4 barnen hade tid samtidigt och vi hade övat på att sätta händerna på knäna, uppna munnen och säga AAAAAAAAHhhhh... med ett STORT leende
Har pratat med en tandläkare idag och hon trodde inte att det var början till hål.
Om vi ville så kunde vi få en tid, men vi skall dit ändå snart på 1års kollen så vi skippade det.
Men jag kommer ändå att hålla stenkoll!