• attblimamma

Höj-/ sänkbar & borttagbar sida på spjälsäng?!

Jag är ute efter en spjälsäng som ska ha dessa funktioner:

·         Den ena långsidan ska vara höj- och sänkbar

·         Den ena långsidan ska kunna tas bort när barnet blir äldre

·         Det ska finnas minns 2 lägen på bottenplattan

Jag har letat och letat men kan inte hitta någon säng med alla dessa funktioner. Kanske kan någon av er hjälpa mig?

♥ Den 8 juni 2010 ♥ jagvantarbarn.blogg.se
  • Svar på tråden Höj-/ sänkbar & borttagbar sida på spjälsäng?!
  • Mandragora

Har du kollat second hand? Vår spjälsäng uppfyller dina krav och den låg jag i som liten.

shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian
  • attblimamma
    Mandragora skrev 2010-02-23 17:41:40 följande:
    Har du kollat second hand? Vår spjälsäng uppfyller dina krav och den låg jag i som liten.
    Okej. Nej, det har jag faktisk inte. Men det har alltså funnits en med dessa funktioner, jag undrar om det fortfarande finns...
  • emelillen

Fast där fanns kanske ingen höj- och sänkbar sida... :/

• Makaroon

Det finns en som heter Cosatto close to me - den är gjord för att ha intill föräldrarnas säng, har reglerbar botten i flera lägen och en sida kan skjutas in under sängen. Vet ej om den säljs i Sverige men har du tid går den att beställa från tex Ebay (sök på bedside cots). Billig är den inte. Det ska ha funnits en Briosäng med liknande funktion men den tillverkas tydligen inte längre? Så kanske andrahand.

• LizUSA

Hej.

Sag att du letade efter en spjalsang med hoj/sankbar sida. Vet inte om dessa saljs i Sverige, men har i USA har dessa spjalsangar aterkallats i miljontals, da det ar en sakerhetsrisk med dom. Barn har fastnat med hander, fotter och aven strupits i den anordning som gor nar man sanker/hojer.  Har rekommenderas inte nagon av dessa spjalsangar, inte bara detta marke. Har kan man lasa lite om dom:

www.cbsnews.com/stories/2009/11/23/earlyshow/contributors/susankoeppen/main5746142.shtml

Daremot finns det manga spjalsangar har i USA som har en kombination dar man kan "bygga om" sangen till en toddlersang, utan langsida och dar en langsida blir kortsida av en sang till ett storre barn. Men som sagt, kolla upp ordentligt vad det galler for regler, sakerhetsrekommendationer i Sverige angaende hoj/sankbar sida.

• sarsparis

Jag har faktiskt också läst att det inte säljs sängar längre med höj och sänkbara sida just på grund av klämrisken i Sverige. Men jag vet inte om det stämmer. har inge bra förslag på att ge som uppfyller alla dina villkor. Men vi är nöjda med att kunna ta bort sidan och ha botten i två lägen. kände aldrig behov av att kunna höja och sänka sidan.

• paloma84

Vår spjälsäng sålde jag precis på blocket och den var så som du beskrev.
    Vet ej märke... Den var dock 14år gammal mina syskon har haft den, jättefin, kostade 2500 nypris då...

Leta på blocket och så.

Men de här på Ikea och så.. hur är dem? Dem är inte så?

• Alfonsina

Vi har beställt Brio Cot Two, den har höj- och sänkbar sida men det går inte att sen ta bort ena långsidan (vad jag har förstått). Så visst säljs det såna sängar, hoppas att de inte är farliga!

Vi har resonerat som så att eftersom detta är vårt första barn så kmmer spjälsängen att användas inom kort även till barn nr 2 (om allt går som planerat) och då kommer det äldre barnet att få en ny säng istället.

• attblimamma

Tack för alla svar!

Jag ska nog köpa Hensvik från IKEA. Den går inte att höja/sänka, men den ena långsidan går att ta bort sen, när lilltjejen blir större.

Grejen är att vi i början vill ha spjälsängen intill vuxensängen, men det är lite nivåskillnad. Spjälsängens liggdel blir så låg om man jämför med vuensängen. Kanske finns det några "extra-ben" eller något som man kan ställa under spjälsängen så att den kommer upp i ungefär samma höjd som vuxensängen...?

Kan behöva tips på detta! {#lang_emotions_smile}

• salsajenny

tror vi har en kaxholmen spjälsäng till grabben, bogten går att höja och sänka, likaså långsidan, och långsidan går att ta av. köpte den för mer än 3 år sen på babyland.

• Läängtar

Gulliver på Ikea har allt det du söker.

• sarsparis
    attblimamma skrev 2010-02-24 06:47:23 följande:
    Tack för alla svar!Jag ska nog köpa Hensvik från IKEA. Den går inte att höja/sänka, men den ena långsidan går att ta bort sen, när lilltjejen blir större.Grejen är att vi i början vill ha spjälsängen intill vuxensängen, men det är lite nivåskillnad. Spjälsängens liggdel blir så låg om man jämför med vuensängen. Kanske finns det några "extra-ben" eller något som man kan ställa under spjälsängen så att den kommer upp i ungefär samma höjd som vuxensängen...?Kan behöva tips på detta!
    Hur mycket behövs för att det ska bli samma nivå som er säng? det finns nämligen klossar att köpa som man kan ha under benen, de är till för att ha om barnet tex är förskyld och man behöver höja upp huvudändan, kolla på en barnaffär efter de.
  • attblimamma

Jag såg att det fanns såna "puckar" på barnaffären. Det kan jag nog sätta under alla 4 benen så att hela sängen höjs upp. Eftersom att sängen kommer att vara "inklämd" mellan vuxensängen och väggen så tror jag inte det ska vara något problem med stabiliteten. Med puckarna kan man höja upp max 10 cm.

Det blir cirka 8 decimeter som diffar mellan spjälsängen och vuxensängen men madrasserna inräknat.

Men det borde väl gå bra att ha så?

• Makaroon

Jag har läst någonstans att det bara är bra om spjälsängen är något lägre så att barnet inte så enkelt kan ta sig upp i föräldrarnas säng. För säkerhets skull kan man lägga ett större lakan eller madrassskydd som täcker över mellanrummet. Låter smart med klossar, ska jag också kolla upp.

Svar på tråden Höj-/ sänkbar & borttagbar sida på spjälsäng?!