• Idacha

Långvarig diarré

Min dotter har i över en veckas tid haft diarréer. Hon bajsar inte oftare än vanligt, utan kanske 1-2 gånger per dag. Men när hon gör det kommer en kraftig diarré som ibland rinner över blöjan. Den är ljust brun och skummig.

Hon är pigg och glad, precis som vanligt. Hon äter som hon brukar. Hon har ingen feber.

På vårdguiden sa det att hon kan vara irriterad i tarmfloran då hon haft en elak förkylning, troligen rs-virus för drygt två veckor sedan... Men jag tycker det känns lite långsökt att koppla ihop det. Dessutom har ju diarrén pågått i över en vecka nu...

Någon som varit med om liknande eller känner till vad det kan vara? Bör man uppsöka läkare?

• Svar på tråden Långvarig diarré
  • Pruttiluskan

Jag ska kolla upp laktos på min dotter... Hon har samma problem som din unge verkar det som.

Hon hade magsjuka för ett tag sedan, sen har det endast varit morgon blöjan som varit "soppa"!

• Idacha

Hmmm.. okej. Men kan det uppstå så här långt efter att hon börjat med vanlig mat.. Eller jag hur ju inte sagt hur gammal min dotter är :P Hon är två år. Hur gammal är din?

• Pruttiluskan

Min dotter blir 19 månader snart.
    Hennes pappa har problem med laktos vet jag...

Idacha skrev 2010-02-23 20:42:08 följande:
    Hmmm.. okej. Men kan det uppstå så här långt efter att hon börjat med vanlig mat.. Eller jag hur ju inte sagt hur gammal min dotter är :P Hon är två år. Hur gammal är din?
  • Idacha

ja, får väl kontakta BVC om det inte löst sig efter denna vecka.

jag hoppas att det inte är det.. hon är allergisk mot fisk redan och jag tycker en allergi räcker ;) Laktos känns så omfattande.

• Pruttiluskan

Jo, men ska kolla upp för säkerhets skull! =/

• Pruttiluskan

Har ni nyss gått över till en grövre gröt eller något?
    Testa med att gå tillbaka till den förra isåfall! =)

• Idacha

tycker inte vi har ändrat något i kosten.. pratade med husläkaren idag. vi ska återkomma till dem på fredag om det ej har gått över.. hon känns lite hängigare än vanligt, som att hon inte riktigt orkar med en hel dag...

jag nämnde till husläkaren att hon börjat dricka oboy på eftermiddagarn, ett glas efter dagis. lite energikick liksom... hon sa att choklad alltid har en effekt av att göra en lös i magen.. så nu blir det ingen oboy.. får se om det hjälper..

• MissFancy

Har haft samma problem med min dotter som är lite 14 månader. Detta har pågått i 1,5 månad nu, då också med kräkningar, Aptitlöshet, och  samt varit väldigt trött. Men imorgon ska vi till barnkliniken då vi misstänker allergi, gluten, laktos...

Detta förvärrades i samband med magsjuka..

Lycka till och hoppas det ordnar sig för er. Kolla upp allergi så får ni iallafall ett svar.

• Idacha

Det låter jobbigt för er MIssFancy. Hoppas er lilla tjej också blir bättre snart.. Är hemma och vabbar med dottern idag, men än så länge ingen diarré. Hoppas att det har vänt av sig själv..

• Pruttiluskan

Gav min dotter "mild fullkorns gröt från 8 månder" i går & hon har inte bajsat något efter det! =P

Har ju börjat med "mysli gröt med äpple bitar i från 15 månader" & de var då hon sket som fan rent sagt! =/

• Idacha

Det är ju bra om man kommer på att det är en speciell mat.. Vi har inte gett vår dotter annat än majsvälling sedan ett års ålder eftersom hon när hon drack fullkornsvälling ofta vart mer lös i magen än vanligt..

Svar på tråden Långvarig diarré