• carro 81

Era godaste cupcakes

Ska göra lite olika cupcakes till på lördag så nu vill jag gärna ha era godaste recept. Både på cupcakes och goda frostingar. Helst inte för komplicerade eftersom jag ska baka med sonen men är de riktigt goda är det värt lite jobb.

Sedan tänkte jag höra om frostingen. Tidigare har vi bara kletat på den men tänkte nog spritsa nu, går det åt mer frosting då kanske? Har lite olika tyllar hemma, någon speciell som passar till cupcakes så det blir fint? Borde vara någon rätt stor va?

• Svar på tråden Era godaste cupcakes
  • carro 81

Men vart tog svaren vägen? När jag ser tråden bland mina favoriter står det att det är 4 svar men nu när jag kommer in finns det inga. Är det bara mig det är så för? Vill ju läsa svaren.

• systertillknorr

Jag (som lagt tråden i favoriter) har också haft så hela dagen! vet inte hur många gånger jag kollat, skitskumt!

Hoppas nån har något bra tips till dig, själv har jag knappt bakat cupcakes nån gång, men om ingen annan har tips så är mitt "nödråd" morotskaks cupcakes!

• carro 81
    systertillknorr skrev 2010-02-24 20:44:50 följande:
    Jag (som lagt tråden i favoriter) har också haft så hela dagen! vet inte hur många gånger jag kollat, skitskumt!Hoppas nån har något bra tips till dig, själv har jag knappt bakat cupcakes nån gång, men om ingen annan har tips så är mitt "nödråd" morotskaks cupcakes!
    Tack för ditt svar! Ska skriva upp det som förslag.
    Ja mysko med tråden, ditt svar ser jag ju. Får hoppas man ser de andra med snart.
  • Queequeg

Provar igen då mitt inlägg aldrig kom upp i tråden

De här citron cupcakesen är supergoda

Lemon yoghurt cupcakes
     3 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    1/4 tsk salt
    2.3 dl socker
    1.1 dl smält smör (det ska vara avsvalnat)
    1 ägg
    1.1 dl vanilj yoghurt
    2 tsk citronskal
    3 msk färskpressad citronjuice

( Ibland kan jag även ha i hackade jordgubbar eller hallon)

Sätt ugnen på 180 grader
    Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Mixa socker, smör och ägg i en annan tills smeten är jämn och fin. Tillsätt youghurt, citronskal och juicen, vispa tills det är jämt och fint. Tillsätt mjölblandningen , vispa till en jämn smet. Placera pappersformar i en muffinsplåt och fyll till 2/3 med smet.
    Grädda i ca 20 minuter

Chokladcupcakes

• Queequeg

råkade komma skicka knappen

chokladcupcakes

50g smör

3 ägg

2 ½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 dl creme fraiche eller gräddfil

3 1/2  dl vetemjöl

4 msk kakao

2 tsk bakpulver

En nypa salt

kan ibland tillsätta ca 2-3 msk kaffe 

Sätt ugnen på 175grader.

Vispa ägg och socker och vaniljsocker poröst.

Rör ner smält smör, creme fraiche  ev lite kaffe om man vill.

Blanda vetemjöl bakpulver salt och kakao och rör ner i smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

Fyll på med chokladsmeten.
    Grädda i ca 15 min för normalstora cc 5-10 min för mindre.

Buttermilcupcakes

4 stora äggulor
    2 dl filmjölk (vanlig eller lätt)
    1 tsk vaniljsocker
    4 dl vetemlöl special
    2,5 dl socker
    2 tsk bakpulver
    lite salt
    150 g smör (rumstempererat)
    ugn 175-180 grader

Blanda äggulorna, filmjölken och vaniljsockret i en stor skål. Sall ej vispas. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål. Dela smöret i mindre bitar. Tillsätt smöret och de torra ingredienserna i äggblandningen. Visa i någon minut, tills smeten är smidig.
    Lägg pappersformar i en muffinsplåt och full formarna med 2/3 med smet.
    Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter

Mascarponefrosting
    250 g mascarpone ost
    1 dl florsocker
    3 dl grädde

Vispa ihop allt till så att den får en krämig fast konsistens (ca 1-2 min)
    Spritsa eller bred ut på cupcakes

Peanutbutter frosting
    1 dl mjukt jordnötsmör
    4 dl florsocker
    4 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    150 g philadelpiga ost

Rör eller vispa ihop att till en kräm.
    Spritsa eller bred på cupcakes.
  • carro 81
    Queequeg skrev 2010-02-24 22:02:30 följande:
    Provar igen då mitt inlägg aldrig kom upp i trådenDe här citron cupcakesen är supergodaLemon yoghurt cupcakes 3 dl mjöl1 tsk bakpulver1/4 tsk salt2.3 dl socker1.1 dl smält smör (det ska vara avsvalnat)1 ägg1.1 dl vanilj yoghurt 2 tsk citronskal3 msk färskpressad citronjuice( Ibland kan jag även ha i hackade jordgubbar eller hallon)Sätt ugnen på 180 graderBlanda mjöl, bakpulver och salt i en skål. Mixa socker, smör och ägg i en annan tills smeten är jämn och fin. Tillsätt youghurt, citronskal och juicen, vispa tills det är jämt och fint. Tillsätt mjölblandningen , vispa till en jämn smet. Placera pappersformar i en muffinsplåt och fyll till 2/3 med smet. Grädda i ca 20 minuterChokladcupcakes
    Tusen tack för att du orkade svara igen. Och tack för dina förslag, nu har jag lite mer att välja mellan. Mycket som lät gott.
Svar på tråden Era godaste cupcakes