• JennyOEmilia

Hur får man sin dotter att städa på sitt rum???

Phuuu, nu har jag tjatat i flera timmar att Emilia ska städa på sitt rum! Jag har lockat med olika saker. Tex - När du har städat färdigt på ditt rum så går vi ner till poolen och badar. Men det hjälper inte även i fall hon älskar att bada i poolen och går runt och tjatar om att hon vill bada.... - Ja, men städa upp på ditt rum först då!!! Men nej... det är så jobbigt och så börjar hon leka med alla saker igen! Hopplöst!

Hur gör ni som har duktiga barn som städar???

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hur får man sin dotter att städa på sitt rum???
  • JennyOEmilia

Hon fyllde 3 år i april. Hon är väldigt mogen för sin ålder.

• Fyra

En ålder då du inte kan räkna med att hon städar ensam. Hon vill säkert att ni hjälps åt. Kram

• Mickis74

Tycker inte man kan ha det kraven på ett så pass litet barn att dom ska kunna städa själva........däremot kan man ju hjälpa till då.

• Nyfiken gul

Hon är alldeles för liten för såna krav!!

Gör städningen till en lek och inte ett tvång!

Inte ens min 6-åring städar rummet själv alla gånger...

• Fyra

Haha!! Min 17 åring kan inte städa..... Kram

• kobra

Jag har börjat "kasta" hennes saker om hon inte städar bort och hon är riktigt duktig, hon behöver ju inte storstäda sitt rum för då hjälps vi åt men jag tycker att man tidigt ska lära sig att plocka bort sina saker, de gör ju detsamma på dagis så varför inte hemma.

• Lindut

Min mans flickor (tvillingar som fyller 5 i november) städar upp på sitt rum själva hos oss. De har lika mycket grejer hos oss som hos sin mamma, så det är inte lättare här på något sätt. Vi bara säger till när det blir för rörigt på rummet (oftast flera gånger per dag) att nu är det dags att städa upp lite. Visst protesterar de i bland, men det är bara att inte ge sig. Vanligt är just nu att skylla på att man inte orkar, men den är ju lätt att tygla. Är man för trött för att städa är man för trött för att gå ut till lekplatsen också (eller för att äta lördagsgodis, bada osv osv). Det brukar funka bra. De städar alltid innan vi ska gå ut någonstans och även på kvällen innan kvällsrutinerna. De är ju två så det kanske underlättar och gör det både lättare och roligare. Vi har hållt på detta med regelbunden städning i kanske ett halvår nu. Lycka till!!!

• Andrundrun

Nyfiken gul-eftersom du säger att hon är för liten för att ha sådana krav på sig kan man ju säga att ditt barn är stor nog för att städa själv eller?! Upp till var o en hur man gör o hur tidigt man gör det tycker jag.

• Majsan70

Man får helt enkelt göra städningen till en lek och vara med o hjälpa till...sen vet ju de flesta att barn inte gillar att tsäda, men vem gördet?

• Popsy

Mina är 5 o 6 o dom städar. Ok att det inte skiner o att alla saker e på sin plats, men dom plockar undan o det har dom gjort länge. Ibland vill dom att man tar tiden...dom brukar hitta på lekar under tiden o det är inte alltid som det går så fort men..tycker inte det gör något.

• Nette

Jag har inte dom kraven på mid dotter att det ska bli superstädat men att hjälpa till är väl rimligt!! (hon är 5 år) Men vi brukar göra det till en lek, hon kommer ut till mig och får som uppdrag... Tex -plocka upp 5 blåa saker, sen kommer hon igen - nu tar du 7 saker som har rött på sig osv sedan kan man ta tex - ta nått som börjar på bokstaven D (hon kan läsa och skriva iof) + att nu har vi börjat ta det på engelska för det tycker hon är så kul. tex - pick up five pink things........ detta funkar bra men man måste ju vara rimlig i sina krav så hon behöver ju inte tokstäda Lycka till / Nette

• JennyOEmilia

Tack så mycket för alla tips.

Jag kommer fortsätta att få henne att plocka upp på sitt rum även i fall hon bara är 3. Jag tror det är bästa att börja i tid...

Vet inte om jag kommer göra det till en lek... Det gör hon ju redan själv... Men vi kan hjälpas åt!

• LindaoEmil

jag och emil hjälps åt, vissa gånger gör han det själv och då brukar han få en krona eller fem kronor att stoppa i sin spargris! ungefär som en tidig veckopeng!

• Juno

Att städa själv är tråkigt för det tar sån tid. Barnen städar på dagis, men då går det ju på fem minuter eftersom alla hjälper till. Gör det tillsammans men se till att det inte bara är du som städar och hon leker.

Juno

• JennyOEmilia

Jag håller faktiskt med! Idag så hjälptes jag och min sambo åt att städa och det gick jättesnabbt! Hade tagit evigheter om jag hade behövt göra allt själv...

Men under tiden så bad vi Emilia städa sitt rum, men det gick ju inte så bra så vi fick hjälpa henne...

• Jossan

min sambo har en 3 åring och en 5 åring...
    båda vägrar städa sitt gemensamma rum..
    det är ett rum som tar mig 5 min att städa och gäller enbart att lägga saker i lådor som står under sängen....
    det tog dem hela morgonen att städa själv eg blev det inte städat alls..så nu har vi ett nytt sätt pappa sitter och vaktar sina 2 stora barn och säger åt dem vad dem ska göra....
    funkar så där men det blir städat ibland iaf

kram J

Svar på tråden Hur får man sin dotter att städa på sitt rum???