• beautifulb

Skostorlek till 1-åring?

Jag behöver lite tips och råd när det gäller skor och skostrl till barn.

Jag har tänkt beställa hem skor till min sons 1-årsdag. Jag är bara så tveksam på storlekar osv. Vad jag har läst så är 11-13 cm lång fot strl. 19-21, 13-15 cm 22-24. Sonens fot mätte jag till 11,5 cm och han är 10,5 månad. Då borde han väl ha runt 22-23 till vår/sommar?
    Tycker detta är så svårt. Och de skorna jag vill köpa finns inte i butik här heller annars hade man ju kunnat åka och prova..

Om någon av er har kunskaper eller erfarenheter utav detta så får ni gärna dela med er {#lang_emotions_smile}

Kram Ida

• Svar på tråden Skostorlek till 1-åring?
  • Rocktroll
    beautifulb skrev 2010-02-24 08:37:22 följande:
    Jag behöver lite tips och råd när det gäller skor och skostrl till barn. Jag har tänkt beställa hem skor till min sons 1-årsdag. Jag är bara så tveksam på storlekar osv. Vad jag har läst så är 11-13 cm lång fot strl. 19-21, 13-15 cm 22-24. Sonens fot mätte jag till 11,5 cm och han är 10,5 månad. Då borde han väl ha runt 22-23 till vår/sommar? Tycker detta är så svårt. Och de skorna jag vill köpa finns inte i butik här heller annars hade man ju kunnat åka och prova.. Om någon av er har kunskaper eller erfarenheter utav detta så får ni gärna dela med er Kram Ida
    Oj vad du tror att din unges fötter växer {#lang_emotions_surprised} men vem vet dom kanske gör det. Min dotter är 10 mån och har ca 11-1,5 cm långa fötter och jag kommer köpa i storlek 20 åt henne. Då är innermåttet ca 1-1,5 cm längre än foten som är rekomenderat. En fot växer bara ca 1,5 cm per år läste jag.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Maggiepuh

Min son hade str19/20 som 1 åring. Hans fötter har växt 1-2 storlekar/år.

Är det din sons första skor skulle jag gå till en barnskoaffär.

• Fotavtryck

Med vinterskor ska det vara 2 cm större innermått,
    vår o höst ca 1,5 cm större
    Sommar 1 cm

Finns vissa som hävdar ett foten växer 1 cm på en sessong. Men det har aldrig stämt på min son. ibland har det blivit två.

Ta med dig barnet till en etablerad skoaffär o få hjälp med storleken!!

• Fotavtryck

Dessutom är inte skor i den storleken speciellt dyra. Så jag skulle köpa i en affär. eller beställa från nätet när du ska ha dom. Inte två månader innan.

• beautifulb
    Rocktroll skrev 2010-02-24 08:40:06 följande:
    Oj vad du tror att din unges fötter växer
    Som sagt jag har inte alls så mycket erfarenhet utav hur fort barns fötter växer därför jag startade denna tråd. Lite onödigt och slänga in en sådan kommentar. Men tack för tipset då vet jag att fötterna inte kommer växa lika fort nu{#lang_emotions_smile} och köper en-två strl mindre. Då kanske man borde köpa strl 21 istället för 23?
  • Rocktroll

Inget illa ment jag tyckte bara att det var lite roligt...förlåt :) jag har själv precis börjat lära mig det där iom att ska köpa de första lära gå skorna till min dotter i dagarna. Jag ska beställa från ellos och där har dom en storleksguide efter märke...så om du tex kollar kavat så står det vilken storlek du ska satsa på i just det märket om din sons fötter är 11,5 cm .

• beautifulb
    Rocktroll skrev 2010-02-24 08:58:19 följande:
    Inget illa ment jag tyckte bara att det var lite roligt...förlåt :) jag har själv precis börjat lära mig det där iom att ska köpa de första lära gå skorna till min dotter i dagarna. Jag ska beställa från ellos och där har dom en storleksguide efter märke...så om du tex kollar kavat så står det vilken storlek du ska satsa på i just det märket om din sons fötter är 11,5 cm .
    Haha det är lugnt. Man lär sig alltid något nytt på familjeliv.
    Tack, då ska jag kika där {#lang_emotions_smile} 
  • Rocktroll
    beautifulb skrev 2010-02-24 09:06:21 följande:
    Haha det är lugnt. Man lär sig alltid något nytt på familjeliv. Tack, då ska jag kika där  
    Ja verkligen man är novis som förstabarnsförälder {#lang_emotions_smile} får man fråga vilka stor du ska köpa åt din son? {#lang_emotions_smile}
  • beautifulb

Jag har kikat på Kavats lära-gå sko "Max". Fanns på Ellos också såg jag nu när jag var inne och kika{#lang_emotions_smile} Den verkar stabil och bra att lära sig gå i. Du då?

• Rocktroll
    beautifulb skrev 2010-02-24 09:19:09 följande:
    Jag har kikat på Kavats lära-gå sko "Max". Fanns på Ellos också såg jag nu när jag var inne och kika Den verkar stabil och bra att lära sig gå i. Du då?
    Haha samma här den tänkte jag köpa :) 50 % rabatt kod på ellos finns bara ett tips.
  • Rocktroll

Jag tycker för övrigt att dom ser jättestabila och bra ut {#lang_emotions_sealed} hoppas dom finns kvar imorgon när jag tänkte beställa bara.

• Rocktroll

Jag var in i en skobutik nyss och mätte min lillas fot...den var 11,1 cm och expediten som hjälpte mig tyckte att jag skulle ta storlek 20 på kavatskor med bra växmån. Så borde vara samma för din kille {#lang_emotions_sealed}

• beautifulb

Okej, ja jag har också tänkt att gå till en skobutik här i dagarna. För den första gången jag mätte, mätte jag till 11,5 men sen när jag mätte en gång till fick jag det till 12,1 så blir nog till att en som kan mätningen får göra det haha;) Blev det några kavat då?

• Rocktroll
    beautifulb skrev 2010-02-25 11:24:50 följande:
    Okej, ja jag har också tänkt att gå till en skobutik här i dagarna. För den första gången jag mätte, mätte jag till 11,5 men sen när jag mätte en gång till fick jag det till 12,1 så blir nog till att en som kan mätningen får göra det haha;) Blev det några kavat då?
    Då är det nog bäst att få hjälp att mäta {#lang_emotions_sealed} ja min mamma beställde ett par Kavat "Max" Vita idag för jag kunde inte beställa pga flytt. Tar ellos en vecka att göra en adressändring så då gäller ju inte rabbaten längre. Tur man har en snäll mamma {#lang_emotions_sealed}
  • beautifulb
    Rocktroll skrev 2010-02-25 11:28:47 följande:
    Då är det nog bäst att få hjälp att mäta ja min mamma beställde ett par Kavat "Max" Vita idag för jag kunde inte beställa pga flytt. Tar ellos en vecka att göra en adressändring så då gäller ju inte rabbaten längre. Tur man har en snäll mamma
    Så snäll mamma du har {#lang_emotions_smile}

Jo vi var inne och mätte igår och hans fotte mätte till strl 20 nu. Men hon sa att det bästa var att vänta då man aldrig vet hur deras små fötter växer. Men jag vet inte, det känns ändå ganska aktuellt med lära-gå-skor då han börjat gå med sin gåvagn nu{#lang_emotions_smile} Kan ju vara ett bra stöd kanske..
Svar på tråden Skostorlek till 1-åring?