• a h

avbryta föräldraledigheten?

Jag har föräldraledigt tom 1 juni men då min sons morfar har semester i april funderar jag på om man får avbryta föräldraledigheten och gå in o jobba tex 3 veckor i april och sedan gå tillbaka till föräldraledigheten tom juni?
    Vad jag vet har de ingen vikarie för mig på jobbet, dock är vi lite överbemanade så de behöver mig inte just nu heller. Har jag någon rätt att göra så?
    Jag har varit hemma sen februari 09 och under sommaren gjorde jag flera avbrott för semester de dagar jag ej tog ut fp. så fl är redan på sätt o vis avbruten flera gånger för å dagar.

någon som vet??

• Svar på tråden avbryta föräldraledigheten?
  • maalin28

Ja du kan avbryta f.ledigheten när du vill och gör vad du vill då.. sen är det bara att hoppa på tåget igen! Du har ju ett viss antal dagar som du fördelar själv! Smidigast är om du har e-leg på FK då kan du lätt gå in och ändra.

• a h

jag menar mest om arbetsgivaren kommer att säga ok till det här. har jag rätt att göra som jag vill för dom också, de borde ju ha något att säga till om då de lagt in i alla system o räknat med att jag kommer först 1 juni?? Har jag rätt att gå in o jobba en kort period mitt i fl om jag vill?

• Friterad

Såhär säger föräldraledighetslagen

Anmälan till arbetsgivaren:

När du ska vara föräldraledig från ditt arbete, måste du senast två månader i förväg anmäla detta till din arbetsgivare. Du anmäler samtidigt hur länge du vill vara ledig.
    Vill du avbryta din ledighet tidigare än planerat, ska du meddela din arbetsgivare om detta. Arbetsgivaren kan inte skjuta på din återgång i arbete mer än en månad.

• maalin28

ok jag tänkte mest på att de bara va 3 veckor du skulle jobba och sen att ditt jobb visste om att de bara va då och sen gå på ledighet igen Menar bara att FK inte bryr sig vad och hur du gör med dina FD. Å Självklart ska man ju alltid meddela arbetsgivaren om framtida ledigheter.

Svar på tråden avbryta föräldraledigheten?