• Anonym (Norge)

Ica banken, lån när man jobbar i Norge?

Hej!
    Det är så att jag jobbar i Norge, har inga betalningsanmärkningar och är helt grön.
    Men, när det kommer till att få ett lån på en "vanlig" bank här i Sverige, så är det stopp på en gång. (Just för att min inkomst är från Norge.)
    Men, jag har sett, och har bra erfarenhet sen tidigare, av Ica Banken. 
    Är det någon som vet hur de ställer sig i denna frågan?
    Jag hade tänkt ringa dom idag, men tänkte bara kolla om det kanske finns någon annan Norgearbetare som vet..?

• Svar på tråden Ica banken, lån när man jobbar i Norge?
  • Anonym

Jag jobbar också i Norge, har varit i kontakt med (svensk) bank för lånelöfte. Det var inga problem - trots att min lön betalas till norskt konto. Skickade kontoutdrag från norska banken plus att banktanten själv kunde kolla på http://skattelister.no/ hur mycket jag haft i årsinkomst (efter avdrag) + betalat i skatt.

• Anonym (Norge)
    Anonym skrev 2010-02-24 09:49:05 följande:
    Jag jobbar också i Norge, har varit i kontakt med (svensk) bank för lånelöfte. Det var inga problem - trots att min lön betalas till norskt konto. Skickade kontoutdrag från norska banken plus att banktanten själv kunde kolla på skattelister.no/ hur mycket jag haft i årsinkomst (efter avdrag) + betalat i skatt.
    Är det sant? Då kanske jag borde prata med min bank igen.. För de säger jämt att det har med att göra med att jag deklarerar norskt osv.
  • Anonym

Eller prata med en annan bank...

• Anonym (inlägg #1)

Jo, jag deklarerar ju också i Norge men det var inga problem för Swedbank iaf. Det borde inte spela någon roll för banken vart du deklarerar - de bryr sig bara om möjligheterna att tjäna på dig, dvs kommer du klara att betala ränta och amortering. Tydligen har Swedbank god tro på mig, jag fick ett lånelöfte på 2 milj. Outnyttjat, än så länge.

• sally00

Om du har tänkt jobba länge i Norge kan det vara smart att försöka låna i en norsk bank. Lite högre ränta just nu (iaf om du lånar till boende), men eftersom du får dra av räntekostnader på deklarationen kan det ändå löna sig i längden. Om du har inkomst endast i Norge kan du inte dra av för räntorna i Sverige. 

Svar på tråden Ica banken, lån när man jobbar i Norge?