• Anonym (får vi?)

Stödfamilj/kontaktfamilj - vad krävs för att få det?

Jag och min man har en dotter på 2 år. Inga problem med dotter (mer än 2 års trotset ) men min man har adhd och vart sjukskriven med depprison ett tag och försökter nu komma tillbaka "på fötter" igen.

Vi går tyvärr på soc då han blev av med sitt jobb för ung 1½ år sen (det var då det han blev depprimerad "på allvar") och jag har inte hittat nått nytt jobb efter föräldraledigheten. Iaf vi har nu fått en ny handläggare på soc som tog upp om vi vill ha kontaktfamilj/stödfamilj för vår dotter, vilket skulle vara extremt uppskattat av oss för det är jobbigt med min mans diagnoser, specielt adhd:n. Men nu till frågan; har vi någon chans att få stödfamilj pga min mans diagnos? Vår handläggare visste inte alls utan skulle kolla upp det (hon jobbar inte med just kontaktfamiljer/liknande). Iaf så undrar jag om det finns någon här i (eller vart i) liknande situation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-24 10:54
    Min anonymitet sket sig visst men spelar roll längre.

Iaf ni som har dåliga erfarenheter har ni exakt samma situation eller likandne, dvs redan haft långvarig kontakt (om än av andra själv som i vårt fall).

Jag är lixom inte intresserad av inlägg i typ "soc är inget bra, stunta i det" utan att ni ger någon konkrekt anledning. Som sagt hag jag väldigt bra erfarenheter, en bekat har själv haft kontaktfamilj till hennes barn (säger bekant för jag umgås inte med henne utan är nära vän till till en av hennes vänner). Samt att min mamma har kontakt med soc via sitt jobb (och jag har själv jobbat i några veckor via ett läger med en av handläggarna.

• Svar på tråden Stödfamilj/kontaktfamilj - vad krävs för att få det?
  • Anonym

Jag tror ni tar en stor risk om ni ansöker om kontaktfamilj pga din  mans diagnos. Tänk er för!
    Behöver ni avlastning så vänd er hellre till vänner eller släktingar!

• nano
    Anonym skrev 2010-02-24 09:49:16 följande:
    Jag tror ni tar en stor risk om ni ansöker om kontaktfamilj pga din  mans diagnos. Tänk er för!Behöver ni avlastning så vänd er hellre till vänner eller släktingar!
    Vi har haft kontakt med soc (till och från..) i över 4 år, de har hela tiden vetat om min mans diagnos och svårigheter.

Avlastnign från familj funkar inte. Hans förälder (som vi träffar) har samma diagnos och det gör att min man inte orkar träffa den förälder så ofta + har hemmaboende barn.

Mina föräldrar har också hemaboende barn. Den ena bor dessutom i annan stad och den andra vill inte riktigt veta hur vi har det eller hur man ska säga. Jag har försökt få denna (som bor i vår stad) att föstår att jag behöver mer alvasltning men det går inte fram. Mer kan jag inte göra där, tro mig, jag har försök i över 2 år....

Sen är soc här istan väldigt bra att ha och göra med. Vi har alltid fått ett superbra bemötande där.
  • Anonym

Okej.... men ansök om kontaktfamilj då, men barnet måste vara över 3 år innan man kan få det beviljat öht.

Kom ihåg att jag varnade er dock

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-24 10:17:25 följande:
    Okej.... men ansök om kontaktfamilj då, men barnet måste vara över 3 år innan man kan få det beviljat öht. Kom ihåg att jag varnade er dock
    Du målar fan på väggen. Möten med människor är känsloladdat men nu är det så att ts behöver extra hjälp i vardagen för att få den att fungera. På samma sätt som du verkar ha dåliga erfarenheter så kan ts få bara bra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-24 10:25:01 följande:
    Du målar fan på väggen. Möten med människor är känsloladdat men nu är det så att ts behöver extra hjälp i vardagen för att få den att fungera. På samma sätt som du verkar ha dåliga erfarenheter så kan ts få bara bra.
    Självklart kan hon det. Men många som tror att de ska få hjälp av soc får istället sin familj splittrad. Man ska VETA att det alltid innebär en stor risk att kontakta soc anser jag. Är man beredd att ta risken så fine......
  • Anonym (anno2)
    Anonym skrev 2010-02-24 10:27:57 följande:
    Självklart kan hon det. Men många som tror att de ska få hjälp av soc får istället sin familj splittrad. Man ska VETA att det alltid innebär en stor risk att kontakta soc anser jag. Är man beredd att ta risken så fine......
    Vill bara säga att jag håller med. Hör annars till dem som haft stort förtroende för att samhället tar hand om oss om det händer tråkigheter. Hamnade sedan själv helt oväntat i det läget och socialtjänsten har inte hjälpt, utan bara stjälpt, tyvärr. Skulle vara mycket skeptisk till att söka hjälp där igen.
  • Leijonmamma

Hej!

Vi är kontaktfamilj åt ett barn vars föräldrars problematik påminner om er. Det har gjort stor skillnad för hela familjen (både deras och vår)

Jag tycker inte att du ska vara rädd för soc - förslaget kom ju från dem som jag uppfattar det. Soc gör märkliga bedömningar ibland, men de familjehemsplacerar inte på grund av att en förälder har en diagnos.

Alla insatser ska sker uifrån barnets behov - och ska också bygga på att barnet behöver något och/eller att du/ni behöver avlastning. Ert behov ska inte gå före barnets.

Du frågar om ni kan få kontaktfamilj pga. diagnos m.m. jag skulle säga att det är på grund av det ni skulle kunna beviljas kontaktfamilj.

Av de kontaktfamiljer jag känner (ett 20-tal) beror de flesta placeringar på motsvarande probelmatik.

för LVU (som jag tror ovanstånde skribenter hotar med) krävs att barnet befinner sig i omedelbar fara för liv och utveckling.

Ibland är det bästa man kan göra att be om hjälp.

Lycka till och gå på din magkänsla. Om det inte fungerar har man rätt att avbryta insatsen - den är frivillig.

• Leijonmamma

Det är för övrigt inte sant att barnet måste vara över tre år för att beviljas kontaktfamilj!

Man gör en bedömning i det enskilda fallet.

• Anonym (får vi?)

Lejonmamma tack för svaret! (trodde inte heller på 3-årsregeln, den jag vet har haft sitt barn hos stödfamilj hade ett yngre barn än så). Mm, vi har tänkt på det innan (eller mest jag) men nu var det vår nya handläggare som tog upp det och det kändes skönt fast ändå jobbigt att på något sett "erkänna" att man inte riktigt klarar av att vara förälder fullt ut.

Som det är nu skulle vi båda säga att dottern skulle få mycket gladare föräldrar om vi fick lite paus, skulle räcka med en/två kvällar i månaden som det är nu. Det är väldigt svårt (pga min mans diagons) att göra saker bara han och jag och samtidigt försöka ha med dottern. Tex äta ute som inte är något problem för mig och en kompis att göra med dottern är nästan omöjligt med min man samtidigt, iaf idagsläget. Vi äter på MAX ibland om vi gör "utflykter" men då äter aldrig han utan bara jag och dottern, samma sak gäller hemma oftast också.

Skönt att det låter positivt iaf. Jag vet nån (via fl) som har kontaktfamilj men h*n är ensamförälder med diagnos (barnet har ej diagnos) så var inte säker på hur det funkar när ena föräldern är "frisk". För dottern del så är det inga problem, hon är nästan översocial och tjatar konstant om att  träffa både den ena och den andra fasten hon knapt vet vem människorna är förutom till namnet

• Anonym (anno2)
    Leijonmamma skrev 2010-02-24 20:59:42 följande:
    Hej! Vi är kontaktfamilj åt ett barn vars föräldrars problematik påminner om er. Det har gjort stor skillnad för hela familjen (både deras och vår) Jag tycker inte att du ska vara rädd för soc - förslaget kom ju från dem som jag uppfattar det. Soc gör märkliga bedömningar ibland, men de familjehemsplacerar inte på grund av att en förälder har en diagnos. Alla insatser ska sker uifrån barnets behov - och ska också bygga på att barnet behöver något och/eller att du/ni behöver avlastning. Ert behov ska inte gå före barnets. Du frågar om ni kan få kontaktfamilj pga. diagnos m.m. jag skulle säga att det är på grund av det ni skulle kunna beviljas kontaktfamilj. Av de kontaktfamiljer jag känner (ett 20-tal) beror de flesta placeringar på motsvarande probelmatik. för LVU (som jag tror ovanstånde skribenter hotar med) krävs att barnet befinner sig i omedelbar fara för liv och utveckling. Ibland är det bästa man kan göra att be om hjälp. Lycka till och gå på din magkänsla. Om det inte fungerar har man rätt att avbryta insatsen - den är frivillig.
    Du antar att vi som är negativa till soc syftar på felaktiga LVU-tillämpningar. Varför gissar du på just det?
    TS, du är "inte intresserad" av det vissa av oss har att bidra med som svar till dig. Skriv gärna det från början då. Jag är inte intresserad av att ge några detaljer om mina egna erfarenheter som kan resultera i att jag blir igenkänd av ex bekanta eller aktuell soc-personal. Men jag kan säga att det inte handlar om några LVU eller liknande våldsamheter, utan det är på det subtila planet. Man söker hjälp och får ett misstänksamt och nedlåtande bemötande, den andra föräldern är den som har problem men man själv blir ifrågasatt, underutbildade människor på soc sitter och slänger floskler omkring sig som blir rena förolämpningarna i den hjälpsökandes öron. och så vidare i all vidrig oändlighet. Behöver jag tillägga att nån hjälp, det fick vi inte. Vi ansågs kunna klara oss själva, då det egentligen "bara" var den andra föräldern som behövde skärpa sig en aning...
    Det kan säkert se väldigt olika ut i olika kommuner, men jag skulle aldrig råda någon att söka hjälp på det sockontor där vi blev förödmjukade.
  • Anonym
    Anonym (anno2) skrev 2010-02-25 09:48:38 följande:
    Du antar att vi som är negativa till soc syftar på felaktiga LVU-tillämpningar. Varför gissar du på just det? TS, du är "inte intresserad" av det vissa av oss har att bidra med som svar till dig. Skriv gärna det från början då. Jag är inte intresserad av att ge några detaljer om mina egna erfarenheter som kan resultera i att jag blir igenkänd av ex bekanta eller aktuell soc-personal. Men jag kan säga att det inte handlar om några LVU eller liknande våldsamheter, utan det är på det subtila planet. Man söker hjälp och får ett misstänksamt och nedlåtande bemötande, den andra föräldern är den som har problem men man själv blir ifrågasatt, underutbildade människor på soc sitter och slänger floskler omkring sig som blir rena förolämpningarna i den hjälpsökandes öron. och så vidare i all vidrig oändlighet. Behöver jag tillägga att nån hjälp, det fick vi inte. Vi ansågs kunna klara oss själva, då det egentligen "bara" var den andra föräldern som behövde skärpa sig en aning... Det kan säkert se väldigt olika ut i olika kommuner, men jag skulle aldrig råda någon att söka hjälp på det sockontor där vi blev förödmjukade.
    Det du beskriver är sanningen på de flesta (alla?) socialkontor. Men ts vill inte veta hur det går till, så hon får väl skapa sin egen uppfattning och göra sina egna misstag. Snart nog kommer hon bli varse detta.

Nej, jag skulle aldrig någonsin råda någon att söka hjälp på soc...... möjligen ekonomisk hjälp om det krisar kanske, men aldrig när det gäller det käraste man har - sina barn.
  • Anonym (litar på dem)

Jag blev erbjuden kontaktfamilj till min dotter när hon var 20 månader eftersom jag just lämnat min dåvarande sambo efter att ha blivit misshandlad nästan dagligen sen flickan var 8 månader.

Fick hjälp av soc att få en lägenhet, de hjälpte mig med att få de nödvändigaste möblerna och även en tv.

Jag valde att klara mig utan kontaktfamilj eftersom min mamma ställde upp för mig/oss hela tiden, men hade jag kännt att jag behövt så hade jag inte tvekat en sekund på att ta hjälpen.

Min handläggare var en ängel under den tiden jag hade henne. Hon hjälpte mig med att hitta en utbildning mm. Fick ett bidrag av kommunen för att gå utbildningen som jag fick stoppa i egen ficka medan soc betalade min hyra och el. Hade ca 7500:-/månad att leva på + att vi fick klädbidrag på ca 3000:-/år.  Min handläggare köpte en skål och en akvariefisk till min tjej när hon fyllde 2 år.

Jag litar fullt ut på soc men det beror säkert på vem man träffar där.

• Anonym (anno2)
    Anonym (litar på dem) skrev 2010-02-25 10:07:04 följande:
    Jag blev erbjuden kontaktfamilj till min dotter när hon var 20 månader eftersom jag just lämnat min dåvarande sambo efter att ha blivit misshandlad nästan dagligen sen flickan var 8 månader. Fick hjälp av soc att få en lägenhet, de hjälpte mig med att få de nödvändigaste möblerna och även en tv. Jag valde att klara mig utan kontaktfamilj eftersom min mamma ställde upp för mig/oss hela tiden, men hade jag kännt att jag behövt så hade jag inte tvekat en sekund på att ta hjälpen. Min handläggare var en ängel under den tiden jag hade henne. Hon hjälpte mig med att hitta en utbildning mm. Fick ett bidrag av kommunen för att gå utbildningen som jag fick stoppa i egen ficka medan soc betalade min hyra och el. Hade ca 7500:-/månad att leva på + att vi fick klädbidrag på ca 3000:-/år.  Min handläggare köpte en skål och en akvariefisk till min tjej när hon fyllde 2 år. Jag litar fullt ut på soc men det beror säkert på vem man träffar där.
    Det är precis detta jag menar - att en myndighet ska vara så sladdrigt uppbyggt att det ska bero på om man träffar en empatisk människa eller inte! det gör ju det hela mycket mycket godtyckligt. 
    Nej, socialtjänstlagen lämnar alldeles för stort tolkningsutrymme åt empatilösa och lågutbildade handläggare för att det ska kännas tryggt.
    Men grattis till dig som träffade på en snäll en!
  • Leijonmamma
    Anonym (anno2) skrev 2010-02-25 09:48:38 följande:
    Du antar att vi som är negativa till soc syftar på felaktiga LVU-tillämpningar. Varför gissar du på just det?
    Tack för att du hjälpte mig "out of the box"!

Jag har inget bra svar på varför jag automatiskt tänkte LVU *skäms*

MEN din upplevelse av soc. är din och den har du rätt till, däremot tycker jag att det är orättvist att dra alla över en kam. Det är inte riktigt sant att socialsekreterare är lågutbildade. I de flesta kommuner krävs att man är socionom (universitetsexamen) för att jobba som socialsekreterare. Inte ens jag som jurist anses kvalificera (!).

Att man träffar på människor som inte bemöter en som man förväntat sig eller ger en det man förväntar sig träffar man på överallt, men även om jag inte fick det jag förväntade mig från till exempel försäkringskassan kan jag inte säga att alla försäkringskassehandläggare är oempatiska puckon.

Om du inte var nöjd med det beslut du fick angående din ansökan borde du kunna överklaga det - eller har jag missat nåt?

Min upplevelse är att soc. ibland eller ganska ofta skjuter brevid målet, men i de kontaktfamilsfall jag känner till har de biståndsberättigade familjerna fått omfattande insatser från socialtjänsten.
  • Anonym (ex)

mitt ex har kontakt familj till våra två tvillingdöttrar han fick det efter en svår depp period.Dom är hos sin stödfamilj 2 helger i månaden.Tror verkligen ni kommer bli beviljade och det är ju bättre att ta emot den hjälpa man kan få är man öppen mot soc brukar det ju lösa sig önskar dej lycka till!

• Anonym (anno2)
    Leijonmamma skrev 2010-03-02 18:05:31 följande:
    Tack för att du hjälpte mig "out of the box"! Jag har inget bra svar på varför jag automatiskt tänkte LVU *skäms* MEN din upplevelse av soc. är din och den har du rätt till, däremot tycker jag att det är orättvist att dra alla över en kam. Det är inte riktigt sant att socialsekreterare är lågutbildade. I de flesta kommuner krävs att man är socionom (universitetsexamen) för att jobba som socialsekreterare. Inte ens jag som jurist anses kvalificera (!). Att man träffar på människor som inte bemöter en som man förväntat sig eller ger en det man förväntar sig träffar man på överallt, men även om jag inte fick det jag förväntade mig från till exempel försäkringskassan kan jag inte säga att alla försäkringskassehandläggare är oempatiska puckon.   Om du inte var nöjd med det beslut du fick angående din ansökan borde du kunna överklaga det - eller har jag missat nåt? Min upplevelse är att soc. ibland eller ganska ofta skjuter brevid målet, men i de kontaktfamilsfall jag känner till har de biståndsberättigade familjerna fått omfattande insatser från socialtjänsten.
    Tack för svar. Jag tror vi pratar förbi varandra. "Lågutbildade" behöver tillägget "på området" enligt min mening. En myndighetsperson som har till uppgift att möta människor i hjälpbehövande situation behöver färdigheter en socionom inte får i sin utbildning. En psykolog skulle passat bättre, vågar jag påstå. En empatisk sådan. Eller en socionom med tilläggsutbildning och stor personlig lämplighet.
    Jag har förstås inte träffat alla handläggare i Sverige. Detta gäller väl för de flesta;) Men jag har träffat flera, och hört om ännu fler från personer i min situation och vi är MÅNGA som har dessa erfarenheter. Lagen ger som sagt alldeles för stort utrymme till godtyckligheter!
    Formell överklagan har jag inte gjort, men jag kontaktade överordnade till de handläggare som förödmjukade oss (och nej, det handlar inte bara om attiyd just vid mötena, det handlar om vitala fakta som inte ens omnämdes i rapport, kriminell handling från andra föräldern som inte polisanmäldes trots skyldighet osv osv osv) och den nonchalans jag möttes av där har jag sällan mött på andra ställen. Jag blev ignorerad och fick höra så mycket strunt att det till slut kändes lönlöst att fortsätta kämpa. Att människor i kanske redan utsatt läge utsätts för sånt bemötande är under all kritik och handlar, är jag övertygad om, om att folk som har dessa positioner inte är vare sig utbildade eller lämpade för uppgiften.
    Den upplevelse jag fick i kontakt med soc är något jag får hantera under resten av livet, men jag fördjupar mig så lite som möjligt i det där nu - det är bara ibland, när jag läser inlägg som i denna tråd, som locket inte riktigt håller för trycket...kränkt är ett svagt ord i sammanhanget.
    Idag har jag ett yrke med anmälningsplikt, och den är ett svårt ok att bära då jag inte med trygghet kan hänvisa vidare till socialtjänstens insatser. Ett svårt moraliskt dilemma, faktiskt!
    Att det finns de som får hjälp via soc är inte en ursäkt för att vi är många, många som får det värre än innan vi sökte hjälp.
  • Leijonmamma
    Anonym (anno2) skrev 2010-03-03 21:02:45 följande:
    Tack för svar. Jag tror vi pratar förbi varandra. "Lågutbildade" behöver tillägget "på området" enligt min mening. En myndighetsperson som har till uppgift att möta människor i hjälpbehövande situation behöver färdigheter en socionom inte får i sin utbildning. En psykolog skulle passat bättre, vågar jag påstå. En empatisk sådan.
    Hej igen!

Jag håller med dig! Fast jag tror att det soc. verkligen skulle behöva är att vara flera olika proffesioner i gruppen. Bland annat en psykolog och en jurist. Jag tror att det, kombinerat med bra handledning för personalen, som skulle bygga en bra socialtjänst. Vad tror du?

Det gör ont i hjärtat när jag hör hur ni blev bemötta - det är inte OK! Socialtjänsten missar i bland att de är myndighetsutövning de håller på med och därför är det så farligt när det blir godtyckliga beslut.

Ha det så gott och jag hoppa verkligen det rätar ut sig för er!
Svar på tråden Stödfamilj/kontaktfamilj - vad krävs för att få det?