Stödfamilj/kontaktfamilj - vad krävs för att få det?
Jag och min man har en dotter på 2 år. Inga problem med dotter (mer än 2 års trotset ) men min man har adhd och vart sjukskriven med depprison ett tag och försökter nu komma tillbaka "på fötter" igen.
Vi går tyvärr på soc då han blev av med sitt jobb för ung 1½ år sen (det var då det han blev depprimerad "på allvar") och jag har inte hittat nått nytt jobb efter föräldraledigheten. Iaf vi har nu fått en ny handläggare på soc som tog upp om vi vill ha kontaktfamilj/stödfamilj för vår dotter, vilket skulle vara extremt uppskattat av oss för det är jobbigt med min mans diagnoser, specielt adhd:n. Men nu till frågan; har vi någon chans att få stödfamilj pga min mans diagnos? Vår handläggare visste inte alls utan skulle kolla upp det (hon jobbar inte med just kontaktfamiljer/liknande). Iaf så undrar jag om det finns någon här i (eller vart i) liknande situation?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-24 10:54
Min anonymitet sket sig visst men spelar roll längre.
Iaf ni som har dåliga erfarenheter har ni exakt samma situation eller likandne, dvs redan haft långvarig kontakt (om än av andra själv som i vårt fall).
Jag är lixom inte intresserad av inlägg i typ "soc är inget bra, stunta i det" utan att ni ger någon konkrekt anledning. Som sagt hag jag väldigt bra erfarenheter, en bekat har själv haft kontaktfamilj till hennes barn (säger bekant för jag umgås inte med henne utan är nära vän till till en av hennes vänner). Samt att min mamma har kontakt med soc via sitt jobb (och jag har själv jobbat i några veckor via ett läger med en av handläggarna.