• Minna72

Vanligt att vara klarvaken mitt i natten?

Jag är helt nybliven gravid och har nu tre nätter i rad vaknat kl 2 på natten och sedan varit helt klarvaken i ett par timmar och sedan sovit sisådär fram till morgonen. Är det pga graviditeten?

• Svar på tråden Vanligt att vara klarvaken mitt i natten?
  • sara30

Hej!
    Jag har de senast nätterna vaknat runt 02.30 och har sen legat vaken typ en timme. Är gravid i v 8, men vet inte om sömnlösheten beror på det. Men galen blir man ju i alla fall! Om någon har ett råd hur man snabbt somnar om tas de tacksamt emot!!

• Tozza

Har inget råd tyvärr, jag vaknar oxå framåt små timmarna och ligger vaken. Sen blir det att jag somnar på dagen istället och blir jätte seg.

• Sarah 28

Har också sådana nätter. Nu är det okej, är i v. 18, men i början varvade jag vakenheten med toalettbesök. Är fortfarande extremt kissnödig jämt, men sover bättre på nätterna. I slutet har det under mina tidigare graviditeter blivit ännu värre. Längre vakenperioder med kramp i vaderna, hjärtklappning och halsbränna som sällskap... *längtar;)*

• 62a

Hej!

Är nu i vecka 37 och sömnen blir bara mer och mer störd på nätterna kan jag säga. Så det är bara början tjejer! Man sover mer lätt allt eftersom tiden går, åtminstone tredje delen av graviditeten. Man blir som en kamin och behöver ha öppet fönster då man sover. Bebisen börjar röra sig lite så man känner det runt v20 sisådär, sen blir rörelserna allt kraftigare o man kan vakna av en rejäl kick! Toabesök kan behövas på nätterna. Händerna kan i vissa fall domna pga karpaltunnelsyndrom (mera blod pumpas runt pga graviditet - blodvolymen ökar och kan ev. trycka mot en nerv i handleden) och så vaknar man av det.

Men ta igen det senare på dan med avslappningsträning, eller sov en stund! Och håll definitivt igång med regelbunden motion, det är INTE farligt, utan jag har utöver lite dålig sömn mått JÄTTEBRA. Inget illamående, ingenting.

Jag brukar gå upp om det inte går att somna om, sitta vid datorn eller läsa en tidning, ta en banan eller drick vatten eller örtte och sen försöka igen efter nån timme. Ha det svalt i sovrummet.

Lycka till!

• Minna72

Oj, tack! Då vet vi "nybörjare" vad som väntar senare i graviditeten!
    Blir man inte som en zombi på dagarna sedan då? Jag jobbar som lärare och kan knappast sitta och sova vid katedern...

• Poppi

Här kommer jag med en liten annan teori:=) Det kan ju faktiskt vara så att ni bara påverkats av att det är fullmåne på gång där ute, jag brukar alltid vara klarvaken ett par nätter innan den "riktiga" fullmånen och det är tydligen bevisat att det finns så mycket energi i luften då att vi helt enkelt blir mer vakna...

• Poppi

Ja, den borde infalla idag eller imorgon, igår var det bara en liten hörna som var svart...

• frk t

jag är precis likadan o va skönt o se att det är fler som ligger o tittar i taket på natten!

fast ska det bara bli värre o värre med tiden, undras vilket monster jag då kommer förvandlas till för jag är jättekänslig för för lite sömn... stackars sambon, hahaha!!
    i mitt fall beror det inte på fullmåne, har alltid kunnat sova hur mkt som helst o var som hels o när som helst innan... detta känns väligt ovanligt!! ska nog börja gå upp o läsa i vardagsrummet i stället för att bara ligga o försöka somna om ifall det fortsätter!

• LAU

Hej jag är i v 24 och jag sover till mellan 02.00-03.30 sen är jag vaken och kan inte somna om, brukar somna om en 5-10 min men att sova läne det är helt enkelt omöjligt

Svar på tråden Vanligt att vara klarvaken mitt i natten?