• Jennie1987

Hur mycket ska man gå ner?

Hej alla otroliga tjejer!

Åh, som jag beundrar er när jag läser i forumet, ni är så starka!!

Jag har själv PCO.
    Och får nästan aldrig ägglossning eller mens, senast jag hade en spontan mens var i Juni.

Jag har som så många andra en del extrakilon som jag kämpar med att få bort.
    Så min fråga är: Hur mycket har ni behövt gå ner för att bli gravida?
    Jag har gått ner en hel del, jag väger mig inte, men det känns på kläder och det syns i spegeln och kroppen känns "fastare". Det känns jättebra!
    Men jag undrar helt enkelt hur mycket det kan skilja mellan hur många kilon man gått ner för att få igång ägglossningen.
    Min läkare sa att det kunde räcka med 1-5 kilo för att kroppen skulle komma igång igen.

Är det någon annan som har erfarenhet av detta?

Stor kram till er alla kämpare därute!!

• Svar på tråden Hur mycket ska man gå ner?
  • bollanmollan

vet inte exakt men min gyn sa också att bara några kilon kan hjälpa att få igång ägglossningen.

• mmiaa

Man brukar säga att en viktnedgång på 5-7% av den nuvarande vikten kan sätta igång ägglossning men såklart är väl det bästa om man har ett BMI mellan 20 och 25 :)

• Yarrow

Jag och min fästman fick först inte hjälp för att jag va överviktig. Jag va tvungen att gå ner 30 kg innan de kunde skriva ut pergotime till mig.

Så då gjorde jag det och det tog bara 5 månader. Jag ville ju ha hjälp så jag triggade mig själv ganska hårt.

Jag har för mig att man inte får ha BMI över 30 för att få hjälp med IVF.

• mmiaa

Det är lite olika från klinik till klinik med BMI-gräns men för det mesta är det 30 som gäller. De är ganska hårda på det, jag låg precis över 30 när vi skulle börja i höstas och var tvungen att gå ner 7 kg minst. Nu har jag BMI 29 i alla fall. Ingen idé att försöka fuska heller, de kontrollväger en på klinikerna :-P

• Yarrow
    mmiaa skrev 2010-02-25 18:28:29 följande:
    Det är lite olika från klinik till klinik med BMI-gräns men för det mesta är det 30 som gäller. De är ganska hårda på det, jag låg precis över 30 när vi skulle börja i höstas och var tvungen att gå ner 7 kg minst. Nu har jag BMI 29 i alla fall. Ingen idé att försöka fuska heller, de kontrollväger en på klinikerna :-P
    De kontrollvägde inte mig när jag började behandling med pergotime. Å andra sidan hade jag gått ner 30 kg så de va nog mest bara impade kanske. Haha.

Men jo, det finns ju liksom en anledning till att de har dessa regler så..
  • Jennie1987
    Yarrow skrev 2010-02-25 14:56:19 följande:
    Jag och min fästman fick först inte hjälp för att jag va överviktig. Jag va tvungen att gå ner 30 kg innan de kunde skriva ut pergotime till mig. Så då gjorde jag det och det tog bara 5 månader. Jag ville ju ha hjälp så jag triggade mig själv ganska hårt. Jag har för mig att man inte får ha BMI över 30 för att få hjälp med IVF.
    Oj! Starkt jobbat att gå ner så mycket!! :)
    Jag försöker också trigga upp mig, och det har gått åt rätt håll än så länge, det känns på kläder osv, eftersom jag inte väger mig så får jag känna på annat vis.
    Men jag ska kämpa på som du! Var det nåt särskillt du gjorde för att lyckas gå ner så mycket? Tips välkomnas varmt!
  • mmiaa
    Yarrow skrev 2010-02-25 20:48:15 följande:
    De kontrollvägde inte mig när jag började behandling med pergotime. Å andra sidan hade jag gått ner 30 kg så de va nog mest bara impade kanske. Haha. Men jo, det finns ju liksom en anledning till att de har dessa regler så..
    Nej, jag menade IVF-kliniken :) Var nog lite otydlig där! Bra jobbat!
  • Yarrow
    mmiaa skrev 2010-02-25 22:20:34 följande:
    Nej, jag menade IVF-kliniken :) Var nog lite otydlig där! Bra jobbat!
    Ja, det menade jag med, blev lite förvirrat där :)
    Det va min läkare på IVF som skrev ut pergotime för han tror inte vi behöver genomgå behandling med provrör. Fungerar inte det efter några kurer kommer vi börjar med IVF i sommar.
    Jennie1987 skrev 2010-02-25 22:18:03 följande:
    Oj! Starkt jobbat att gå ner så mycket!! :) Jag försöker också trigga upp mig, och det har gått åt rätt håll än så länge, det känns på kläder osv, eftersom jag inte väger mig så får jag känna på annat vis. Men jag ska kämpa på som du! Var det nåt särskillt du gjorde för att lyckas gå ner så mycket? Tips välkomnas varmt!
    Jag kämpade bara. När min läkare sa att jag va för tjock för att få hjälp så blev jag först helt frökrossad. Men fter npgra timmar ryckte jag upp mig ^^
    Jag slutade småäta, la ner godis och annat sött helt och hållet. Började gå promenader på min lunch och ersatte en måltid om dagen med måltidsersättning. Detta gjorde att jag gick ner 10 kg på en månad. Då började jag på soppdiet och gick ner yttligare 15 kg och sen dess har jag bara fortsatt äta nyttigt.
    Det gäller bara att inte falla tillbaka i gamla mönster :) Lycka till!
  • mmiaa
    Yarrow skrev 2010-02-26 09:32:48 följande:
    Ja, det menade jag med, blev lite förvirrat där :)Det va min läkare på IVF som skrev ut pergotime för han tror inte vi behöver genomgå behandling med provrör. Fungerar inte det efter några kurer kommer vi börjar med IVF i sommar.
    OK :) Hoppas det funkar med pergotime för dig och ni slipper IVF. Här blir det IVF-start 27 mars.
  • Yarrow
    mmiaa skrev 2010-02-26 15:23:07 följande:
    Va kul att det händet saker! LYcka till ni med!

Själv har jag BIM idag, inget plus i morse men ingen mens i sikte än heller!
Svar på tråden Hur mycket ska man gå ner?