msister skrev 2010-02-24 12:08:42 följande:
Hej!Ja, jag var inne och kollade på sacos:s hemsida:
www.saco.se/templates/OcupationStandardPage.a... och då var prognosen för bibliotikarie dystrare än för arkivarie.Tack för länken. Ska kolla upp det här nu. Jag är fortfarande lite osäker vad man jobbar med när man jobbar som arkivarie. Jag har vikarierat som bibilotikarie och det var där jag trivdes bäst bland alla olika yrken jag har testat på. Så det är någonting jag verkligen skulle kunna tänka mig att jobba som.
jag har bara haft praktik som bibliotekarie än så länge och det är verkligen det roligaste yrke jag testat också, stormtrivdes och längtar efter att få jobba som det. jag är en bibliotekarie utan bibliotek, känen rmig vilsen :D på biblioteket där jag var haded e även arkivarier anställda, de jobbade med att arkivera en samling efter en känd person som skänkts till biblioteket, en samling som bestod av både böcker och brev och teckningar och sånt. verkar ju som att man kan jobba med spånt, eller i olika arkiv där man plockar fram uppgifter, bland anant har jag sökt uppgifter efter min morfar förut och då fått hjälp av arkivarie. Tycker att det också verkar vara ett väldigt roligt jobb. Under vår utbildning så var det stort fokus på ABM-åerspektivet och samarbetet mellan arkiv, bibliotek och museum.
Egentligen är det kosntigt att bibliotekarieyrket ska vara så hotat då vi lever i informationsåldern och man som bibliotekarie är expert på information. på den fornten verkar de ha hunnit längre i tex danmark.