• msister

Arkiv- eller Bibliotekstudier?

Hej!
    Är det någon här inne som som studerar eller ska studera till Arkivarie elelr Bibliotikarie?
    Jag står i valet och kvalet om vad jag ska välja. Har länge varit inne på bibliotekarie men nu börjar tankarna ramla in mer på Arkivarie. Pluggar på distans och måste då vänta tills nästa vår för att söka in på bibliotek- och informationeslinjen.
    Om jag har förstått det rätt så finns det ingen speciell linje eller program för att utbilda sig till Arkivarie utan att man måste sätta ihop sitt eget program. Och det skulle jajg ju kunna göra till hösten.
    Ja, beslutsångeten sitter och skriker på min axel för tillfälle så det vore trevligt om det fanns någon/några som kuinde dela med sig av sina erfarenheten.

• Svar på tråden Arkiv- eller Bibliotekstudier?
  • snartfaster

hej! jo du kan ju läsa arkivvetenskap om du vill:
    http://www.abm.uu.se/index.php?sida=6&amne=1

själv är jag utbildad till bibliotekarie, läste boi på distans och det var verkligen en jätterolig utbildning. tyvärr så är arbetsmarknaden lite kärv, jag har fått uppfattningen att det finns fler tjänster som arkivarie, men vet ej om denna uppfattning stämmer. när jag läste så vet jag att vi ibland läste samma kurser som de som läste arkiv och ibland så läste vi våra "egna" kurser.

• msister
    snartfaster skrev 2010-02-24 11:39:55 följande:
    hej! jo du kan ju läsa arkivvetenskap om du vill: www.abm.uu.se/index.php?sida=6&amne=1 själv är jag utbildad till bibliotekarie, läste boi på distans och det var verkligen en jätterolig utbildning. tyvärr så är arbetsmarknaden lite kärv, jag har fått uppfattningen att det finns fler tjänster som arkivarie, men vet ej om denna uppfattning stämmer. när jag läste så vet jag att vi ibland läste samma kurser som de som läste arkiv och ibland så läste vi våra "egna" kurser.
    Hej!
    Ja, jag var inne och kollade på sacos:s hemsida: www.saco.se/templates/OcupationStandardPage.aspx&epslanguage=SV och då var prognosen för bibliotikarie dystrare än för arkivarie.

Tack för länken. Ska kolla upp det här nu. Jag är fortfarande lite osäker vad man jobbar med när man jobbar som arkivarie. Jag har vikarierat som bibilotikarie och det var där jag trivdes bäst bland alla olika yrken jag har testat på. Så det är någonting jag verkligen skulle kunna tänka mig att jobba som.
  • snartfaster
    msister skrev 2010-02-24 12:08:42 följande:
    Hej!Ja, jag var inne och kollade på sacos:s hemsida: www.saco.se/templates/OcupationStandardPage.a... och då var prognosen för bibliotikarie dystrare än för arkivarie.Tack för länken. Ska kolla upp det här nu. Jag är fortfarande lite osäker vad man jobbar med när man jobbar som arkivarie. Jag har vikarierat som bibilotikarie och det var där jag trivdes bäst bland alla olika yrken jag har testat på. Så det är någonting jag verkligen skulle kunna tänka mig att jobba som.
    jag har bara haft praktik som bibliotekarie än så länge och det är verkligen det roligaste yrke jag testat också, stormtrivdes och längtar efter att få jobba som det. jag är en bibliotekarie utan bibliotek, känen rmig vilsen :D  på biblioteket där jag var haded e även arkivarier anställda, de jobbade med att arkivera en samling efter en känd person som skänkts till biblioteket, en samling som bestod av både böcker och brev och teckningar och sånt. verkar ju som att man kan jobba med spånt, eller i olika arkiv där man plockar fram uppgifter, bland anant har jag sökt uppgifter efter min morfar förut och då fått hjälp av arkivarie. Tycker att det också verkar vara ett väldigt roligt jobb. Under vår utbildning så var det stort fokus på ABM-åerspektivet och samarbetet mellan arkiv, bibliotek och museum.

Egentligen är det kosntigt att bibliotekarieyrket ska vara så hotat då vi lever i informationsåldern och man som bibliotekarie är expert på information. på den fornten verkar de ha hunnit längre i tex danmark.
  • msister
    snartfaster skrev 2010-02-24 12:22:11 följande:
    jag har bara haft praktik som bibliotekarie än så länge och det är verkligen det roligaste yrke jag testat också, stormtrivdes och längtar efter att få jobba som det. jag är en bibliotekarie utan bibliotek, känen rmig vilsen :D  på biblioteket där jag var haded e även arkivarier anställda, de jobbade med att arkivera en samling efter en känd person som skänkts till biblioteket, en samling som bestod av både böcker och brev och teckningar och sånt. verkar ju som att man kan jobba med spånt, eller i olika arkiv där man plockar fram uppgifter, bland anant har jag sökt uppgifter efter min morfar förut och då fått hjälp av arkivarie. Tycker att det också verkar vara ett väldigt roligt jobb. Under vår utbildning så var det stort fokus på ABM-åerspektivet och samarbetet mellan arkiv, bibliotek och museum. Egentligen är det kosntigt att bibliotekarieyrket ska vara så hotat då vi lever i informationsåldern och man som bibliotekarie är expert på information. på den fornten verkar de ha hunnit längre i tex danmark.
    Ja, det är verkligen två yrken som jag känner att jag kommer att trivas i om jag får jobb.
    Ja, jag tycker också det är väldigt konstigt! Men jag tror att människors uppfattning om biblioteken fortfarande är att det är ett trist ställe som man bara går till om man ska låna böcker. Tror det behövs lite ny reklam för att få fram biblioteken i ljuset igen och ändra folks föurfattade meningar.

Pluggade du till bibliotikarie på en "riktig" skola eller på distans?
  • snartfaster

jag pluggade på distans i uppsala, dvs vi åkte dit någon/några gånger per termin och gjorde vissa moment, men annars så läste vi själva, såg föreläsnoingarna på film, pratade med varandra via webbkamera eller genom ett anant distansverktyg där man kunde chatta eller skapa forumliknande trådar. en del gick också via mail och vanlig post. Vi hade många grupparbeten, och de som tillhörde min grupp bodde väldigt utspridda i sverige, men ändå gick det jättebra att samarbeta tack vare olika hjälpmedel. För mig var det perfekt att läsa på distans då jag kunde bo kvar med maken, innan jag kom in på distans (låg reserv) så var jag inställd på att behöva flytta då jag kommit in i växjö, skaffade lägenhet och allt och grät floder över att behöva flytta från min man, om än bara tillfälligt. fick dock reda på att jag kommit in på distansen innan jag hunnit skriva på lägenhetskontraktet : D

bf beräknad till 15 mars 2010
  • sirisdotter
    msister skrev 2010-02-24 12:34:07 följande:
    Ja, det är verkligen två yrken som jag känner att jag kommer att trivas i om jag får jobb. Ja, jag tycker också det är väldigt konstigt! Men jag tror att människors uppfattning om biblioteken fortfarande är att det är ett trist ställe som man bara går till om man ska låna böcker. Tror det behövs lite ny reklam för att få fram biblioteken i ljuset igen och ändra folks föurfattade meningar. Pluggade du till bibliotikarie på en "riktig" skola eller på distans?
    Arkivarie verkar ha bättre arbetsmarknad, ja. På släktforskarkurs mötte jag arkivarie anställd hos polisen, hon tyckte hon har roligt arbete.

Hur ska jag skriva det här utan att verka elak - efter drygt 30 år på bibliotek, varav 10 år som facklig förtroendeman med inflytande i rekrytering - vill jag tipsa TS om att stava yrket rätt, vilket du gör ungefär varannan gång.  Det ser inte bra ut i ansökan att söka tjänsten som "bibliotikarie"...
  • msister
    sirisdotter skrev 2010-02-24 12:52:42 följande:
    Arkivarie verkar ha bättre arbetsmarknad, ja. På släktforskarkurs mötte jag arkivarie anställd hos polisen, hon tyckte hon har roligt arbete. Hur ska jag skriva det här utan att verka elak - efter drygt 30 år på bibliotek, varav 10 år som facklig förtroendeman med inflytande i rekrytering - vill jag tipsa TS om att stava yrket rätt, vilket du gör ungefär varannan gång.  Det ser inte bra ut i ansökan att söka tjänsten som "bibliotikarie"...
    Det ska jag tänka på. Det är ju verkligen världens enklaste ord att skriva också. Speciellt när fingrarna vill skriva snabbare än vad hjärnan hinner med.
  • Yavannakementári

Det finns en utbildning i akriv- och informationsvetenskap i Härnösand. Det är ett 3 eller 4 åtigt program (beroende på vilken sorts examen man vill ta). Min syster gick den och var mycket nöjd, hon har jobbat sedan hon tog sin examen.

• msister
    Yavannakementári skrev 2010-02-24 14:57:31 följande:
    Det finns en utbildning i akriv- och informationsvetenskap i Härnösand. Det är ett 3 eller 4 åtigt program (beroende på vilken sorts examen man vill ta). Min syster gick den och var mycket nöjd, hon har jobbat sedan hon tog sin examen.
    Kruxet är väl att jag gärna vill gå distansutbildning. Men efter den 16 mars uppdateras sökbara utbildningar på studera.nu och då kanske jag hittar någon.

Men vad kul för din syster! Det är alltid trevligt att höra om någon som trivs med det dom jobbar med.
Svar på tråden Arkiv- eller Bibliotekstudier?