• Anonym

Kan en leverfläck vara inflamerad eller är det cancer?

Märkte för några dagar sen att jag fick en knöl på öronsnibben men tänkte mest att det är nog en omogen finne.
    frågade min man för nån dag sen om han trodde det var en finne men han sa att det var en leverfläck.
    å nu idag så är knölen lite större samt att hela öronsnibben är uppsvullen!! å så började leverfläcken blöda.

ringde sjukvårdsrådgivningen som sa att jag borde kolla upp det.

Men det känns som att läkaren inte skulle ta en svullen öronsnibb på allvar.

Hur märker man att man har hudcancer??

Jag har lite smått telefonfobi och får ångest av att prata med främlingar.
    ringde min vårdcentral men la på luren. ska förska mig på att ringa om en stund igen...

men är det någon annan som fått så här??

• Svar på tråden Kan en leverfläck vara inflamerad eller är det cancer?
  • Birgitta2

Jag tycker du skall gå till läkaren. De tar ett prov på örsnibben där du har fläcken, och skickar till patologen. Du får svar inom 14 dagar om det är malignt eller inte. Bättre gå för tidigt än för sent.

• frökenelisabeth

Jag hade en leverfläck på höften tidigare. Den opererades bort ganska omgående efter att jag tagit kontakt med sjukvården. Egentligen hade inget "hänt" med den, annat än att jag plötsligt blev lite osäker på om den börjat ändra form. (Man kollar ju inte så ofta på dem, så jag visste faktiskt inte riktigt...)

Jag upplevde det som om sjukvården tar det säkra före det osäkra, själv var jag lite rädd att man skulle känna sig dum om man kom dit med en leverfläck utan symptom, men den blev raskt borttagen och skickad på analys. Och konstaterades ofarlig.

Ring din vårdcentral för en koll, tycker jag. Eller be någon annan göra det åt dig om du tycker det är obehagligt med telefoner.

• LoppanL

förändringar av födelsemärken ska man alltid kolla upp, så försök samla kraft att ringa. Som Birgitta säger, ju tidigare desto bättre!
    Jag har varit två gånger hos husläkaren för koll av födelsemärken, ena gången visade det sig inte ens vara ett födelsemärke utan ett kärlnystan, andra gången ville jag bara kolla alla nya fläckar jag fått under graviditeten. Har inte ifrågasatts överhuvudtaget, utan det var självklart att jag skulle få komma, och ditt har ju tom förändrats!

• Birgitta2

Men ts - säg nu inte till läkaren att "min örsnibb har svullnat utan säg att det började med en leverfläck som gjort att örsnibben svullnat och den har blött". Leverfläckar som förändras tar läkaren alltid på allvar.

• Anonym

tack för era svar!

nu har jag varit ute en sväng med hundarna och försökt samla mod till att ringa igen.

ska försöka nu en gång till. måste även ringa efter barnvakt om dom vill att jag kommer in.

Hur tar dom bort leverfläckarna? Får man bedövning?

• Anonym

så nu har jag ringt. hon jag pratade med trodde det kunde vara en inflamerad talgkörtel men bokade in en tid till imorgon. men nu känner jag bara för att avboka den, är det bara en inflamerad talgkörtel så tar jag upp deras dyrbara tid i onödan...

• Birgitta2
    Anonym skrev 2010-02-24 12:57:38 följande:
    tack för era svar!nu har jag varit ute en sväng med hundarna och försökt samla mod till att ringa igen.ska försöka nu en gång till. måste även ringa efter barnvakt om dom vill att jag kommer in.Hur tar dom bort leverfläckarna? Får man bedövning?
    Du får lokalbedövning i örsnibben, och sen använder de det redskap de anses behövas. Och det gör INTE ont. har själv tagit bort leverfläck på hakan. Inga som helst problem.
  • Lydisen

Ts: oavsett om en är en inflammerad talgkörtel eller en leverfläck så borde du kolla upp det. En inflammerad talgkörtel kan vara farlig nog om man inte för antibiotika mot det.

Vill inte skrämma upp dig men vet personer som inte velat söka vården för att de varit rädda med just födelsemärken och i några fall har det tyvärr visat sig vara cancer. Just hudcancer är den typ av cancer som är värst att få. Ju längre du väntar desto värre går blir det och man kan tyvärr inte göra så mycket åt just hudcancer. Men upptäcks det tidigt så har man goda chanser.

Önskar dig lycka till och hoppas att du går imorgon ändå!

• Anonym
    Lydisen skrev 2010-02-24 13:10:32 följande:
    Ts: oavsett om en är en inflammerad talgkörtel eller en leverfläck så borde du kolla upp det. En inflammerad talgkörtel kan vara farlig nog om man inte för antibiotika mot det. Vill inte skrämma upp dig men vet personer som inte velat söka vården för att de varit rädda med just födelsemärken och i några fall har det tyvärr visat sig vara cancer. Just hudcancer är den typ av cancer som är värst att få. Ju längre du väntar desto värre går blir det och man kan tyvärr inte göra så mycket åt just hudcancer. Men upptäcks det tidigt så har man goda chanser. Önskar dig lycka till och hoppas att du går imorgon ändå!
    har man lättare att få cancer oavsett vilken sorts cancer en någon släkting haft det?

min pappa friskförklarades från tjocktarmscancer för 2 år sedan. å så har släktingar på mammas sida dött av cancer, ingen med hudcancer.
  • frökenelisabeth
    Anonym skrev 2010-02-24 13:05:29 följande:
    så nu har jag ringt. hon jag pratade med trodde det kunde vara en inflamerad talgkörtel men bokade in en tid till imorgon. men nu känner jag bara för att avboka den, är det bara en inflamerad talgkörtel så tar jag upp deras dyrbara tid i onödan...
    Naturligtvis gör du inte det - att kunna avfärda allvarlig sjukdom är en precis lika viktig läkaruppgift som att behandla sådan. Men jag vet hur det är, jag tänker likadant. Man får försöka slå bort de tankarna bara. Har du fått en bokad tid till i morgon så betyder det ju att din vårdcentral också tycker det är bäst att kolla upp det.

Bra att du ringde! Avboka inte nu. Och om det visar sig vara en inflammerad talgkörtel så tycker jag du ska känna dig lättad och inte dum Jag gissar på att du inte är en som springer till doktorn i tid och otid ändå.
  • Lydisen
    Anonym skrev 2010-02-24 13:15:42 följande:
    har man lättare att få cancer oavsett vilken sorts cancer en någon släkting haft det?min pappa friskförklarades från tjocktarmscancer för 2 år sedan. å så har släktingar på mammas sida dött av cancer, ingen med hudcancer.
    Vissa cancerformer har en länk till varandra men just hudcancer har inte det, inte till tjocktarmscancer i varje fall.

Det du har är med säkerhet inte cancer utan något annat som blivit inflammerat. Det är bättre att få det undersökt än att låta det vara.
  • frökenelisabeth
    Anonym skrev 2010-02-24 13:15:42 följande:
    har man lättare att få cancer oavsett vilken sorts cancer en någon släkting haft det? min pappa friskförklarades från tjocktarmscancer för 2 år sedan. å så har släktingar på mammas sida dött av cancer, ingen med hudcancer.
    Det verkar inte så i ditt fall. Googlade lite snabbt på det, hittade detta:

www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Sjukdomar-tillstand--besvar/Cancer--tumorer/Arftlig-cancer/
  • saragustafsson88

dem tog inte mig på allvar jag har en leverfläck mellan munnen och näsan haft den sedan jag va ca 5år. Nu så har den förändrat sig den har blivitstörre utåt,ändrat fäg,kliar,gör ont så fort man tar på den. under leverfläcken så är de en stor knöl. Leverfläcken ser inte ut som en leverfläck utan som en blåsa.
    Gör ont hela tiden och nu så har den börjat att vätska sig och jag ringde idag och sa allt men fanns inte tid förrän 8juni för prickbedömning då frågade jag om de är farligt att den vätskar sig men de kunde dem inte svara på.
    Jag går och oroar mig för att min leverfläck har blivit hudcancer då jag har solat solarium väldigt mycket i vissa perider.
    Men vad gör man när de inte finns tid inom sjukvården??
    Har kollat så mycket på nätet att man ska kontakta sjukvården direkt när dem ändra storlek,färg eller inte är som vanligt men ändå får man vänta och vara orolig tills man har gjort den där bedömningen:(

Svar på tråden Kan en leverfläck vara inflamerad eller är det cancer?