Frågor ang Gymnastik för småbarn...Tacksam för svar snarast***

På lördag ska jag med min 2,5åriga tjej på Gymnastik, är det någon som vet om man som så liten använder gympakläder eller kan man ha t-shirt tights o plastisock? Är det någon anna  som vart med en liten på gympa någon gång? Vad görs?
    Vart köper man gympakläder i den st? Var på Lindex o titta men dom hade ingenting..

Tacksam för svar TREVLIG Sol dag för här skiner solen=))

• Svar på tråden Frågor ang Gymnastik för småbarn...Tacksam för svar snarast***
  • myskatt

Min fyraåring går på gympa varje onsdag. Vi tog ett par vanliga sommarshort och en t-shirt. Köpte ett par svarta gympa-tofflor på HM.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Änglalik86
    avatar skrev 2010-02-24 12:40:40 följande:
    På lördag ska jag med min 2,5åriga tjej på Gymnastik, är det någon som vet om man som så liten använder gympakläder eller kan man ha t-shirt tights o plastisock? Är det någon anna  som vart med en liten på gympa någon gång? Vad görs?Vart köper man gympakläder i den st? Var på Lindex o titta men dom hade ingenting..Tacksam för svar TREVLIG Sol dag för här skiner solen=))
    Hej... Jag har själv inga barn som går på gymnastik men ja har varit tränare fär små flickor i gymnastik inom huddingegymnastikförening.

Och jag som tränar tycker inte att det spelar någon större roll vad man har för kläder på sig i den åldern, mer än att man borde ha kläder som är lätt att röra sig i och vara barfota eller ha annat som man får bra fäste med och som inte är för klumpigt.

Sen anaser jag att när man sen blir lite äldre så kan det vara bra att införskaffa sig en gymnastikdräkt just för att den är så lätt att röra sig i och man kan inte fastna någonstans med den heller. Men det går lika bra med ett par tajts och en tajt topp eller ett linne.

Som sagt har ja inga egen barn inom gymnastiken så ja har inte varit ute och kollat i affärerna, men vi brukar iaf rekomendera vanliga klädbutiker så som lindex, h&m och kapphal. Dom brukar ha gymnadräkter, annars så kan man ju kolla stadium och intersport och vissa föreningar har så man kan köpa genom dom.

Lycka till och hoppas att hon kommer trivs med gymnastiken ;)
  • 83an

Jag har själv varit gymnast i 14 år, har varit ledare och har nu en 4,5-åring som går på gymnastik.

Jag tycker att det funkar fint med shorts och linne/tröja (även om jag aldrig skulle få på min dotter det. Hon SKA ha gympadräkt som tjejerna på tv ) Och som Änglalik86 säger så ha nåt på fötterna som inte är för "klumpigt". Gympaskor är oftast inget bra alternativ.

Är det familjegymnastik via en gymnastikklubb som ni ska gå?

Många har tyvärr inte kunskapen om vad för moment som är lämpliga för så små barn.

Vet du vilka åldrar det är?
    Här har vi från 3 år och det är lagom. Vi har sett att det inte ger de mindre barnen något, det är för mycket intryck för att de ska få ut nåt av det.

Men så länge grupperna är anpassade efter barnens ålder så ska det väl vara ok.

Ngt jag oxå tänkt på är att ledarna säger vad barnen och föräldrarna ska göra men inte _hur_ de ska göra. Ta kullerbytta t.ex.... det är inte alla föräldrar som vet hur man ska göra så att det inte skadar barnets nacke m.m.

Likadant när de går "skottkärra" är det ingen som informerar om hur man ska hålla barnens ben. Detta kan göra stor skada på barnen och där är det viktigt att ledarna är utbildade.

Ett annat exempel är att många låter barnen sitta i ringarna och gunga. Det är inte alls bra för barnens ljumskar och höfter.

Oj... blev visst lite annan info här.

Hoppas att ni får en rolig gymnastikstund

• Lindish

Hej,

måste fråga vart gymnastik för 2,5 åringar finns? Jag har själv en 2,5 åring och skulle gärna vilja börja med någon aktivitet. =)

• 83an
    Lindish skrev 2010-03-09 20:25:32 följande:
    Hej,måste fråga vart gymnastik för 2,5 åringar finns? Jag har själv en 2,5 åring och skulle gärna vilja börja med någon aktivitet. =)
    Har ni ngn gymnastikförening på er ort?
    De har ju ofta barngrupper men ofta är de nog inte för barn under 3 år.
Svar på tråden Frågor ang Gymnastik för småbarn...Tacksam för svar snarast***