• Tillfreds

Namngivning?

Vi tänkte ha namngivning i april, tänkte då ha öppet hus för alla gäster. Kör man bara som ett födelsedagskalas? Har ni tips på vad och hur man kan göra så kom med dom. Förslag på hur man kan skriva på inbjudningskorten som jag ska göra själv.

Tacksam för alla tips och idéer!!!

• Svar på tråden Namngivning?
  • MalinNiklasHarryBebis

min kompis bror hade som ett kalas för deras.
    dom skrev att man var välkommen på namngivning vilket datum tid m.m
    det var inget stort utan bara en trevlig dag :)

• Tillfreds

Är ju så vi vill att det ska va, en trevlig dag. :)

• sussiq2

vi har haft namngivning för sonen och ska ha för dottern i april vi körde mer ceremony över det hela som dop fast vi pratade istället för en präst och inget hade med gud att göra. berättade om barnets namn om barnet (han var 1år då) läste upp fadderbrev och ena faddret höll ett litet tal. vi hade sen smörgås tårta och fika.

• Siisa

Ska ha namngivning i maj. Kommer ha en officiant som håller i själva cermonin. Har även tänkt välja faddrar. Har ni som valt faddrar skrivit egna fadder brev? Innehåll osv?
    Tar gärna emot lite tips :)

• sussiq2

jag googlade på det och satt ihop en som passade oss från det jag hittade.

• ajmaj

Vi bjöd in släkt och vänner till sonens namngivningsfest, som hölls i augusti.
    Hans pappa och faddrar höll i "ceremonin", som avslutades med att vi doppade hans fötter i champagne.
    I ceremonin förklarades vad hans namn betyder och varför han fått dem. Faddrarna(våra bästa vänner) pratade också om vilka egenskaper han kan tänkas ärva från oss föräldrar, det var väldigt roligt och kärleksfullt!
    Ett av mina brorsbarn spelade flöjt som "mellanakt".
    När allt var avklarat bjöd vi på mat och fika i ett stort partytält i trädgården.

Vi gjorde egna inbjudningskort där vi bl a skrev att alla som ville var välkomna att hålla tal etc.

• Novela

Vi hade namngivning för våran dotter, eftersom ingen av oss är någon talare hade vi en "officiant?" som höll i ceremonin. Det var första gången för henne, då hon annars bara håller i borgliga vigslar ( och vi gifte oss efter namngivningen men det är en annan historia.)

Vi föräldrar stod framme med lillan under den lilla ceremonin medan officianten talade. Jag hade skrivit mestadels vad hon skulle säga och så la Officianten till lite själv. Hon berättade vad namnet betydde och varför vi valt det. Sen berättade hon vad namngivning innebar och varför vi valt det istället för dop. Sen läste min mamma ( flickans mormor alltså) upp en dikt ( som jag valt, Siv Andersson har många bra). Hade vi haft nån i familjen som kunnat sjunga hade det varit toppen, men vi hade inte det. Vi såg även en film som vi gjort om våran dotter, från graviditeten, tankar, funderingar, förlossningen och lite så. En film som fick alla att gråta!

Vi valde ut två faddrar till våran flicka och sen läste officianten upp en dikt. Efter ceremonin fikade vi och då hade vi lagt ut en bok som alla kunde skriva i, en hälsning. Den boken har jag lagt i en "tidsbox", ett paket som våran flicka ska få när hon fyller 18 år! I tidsboxen är det också ilagt lite annat smått och gott, som lite kort, en grav.tidning, dagens tidning från när hon föddes, ett Snö Of Sweden Halsband, Filmen om henne som vi såg, ett brev från oss föräldrar och lite annat.

På inbjudningskorten hade vi skrivit en kort förklaring vad namngivning var ( det är ju inte alla som vet, typ mormor och farmor?) och presenter, ja tack! :)

Hoppas det kommer gå bra!! Lycka till!

• majami1
    Tillfreds skrev 2010-02-24 14:03:58 följande:
    Vi tänkte ha namngivning i april, tänkte då ha öppet hus för alla gäster. Kör man bara som ett födelsedagskalas? Har ni tips på vad och hur man kan göra så kom med dom. Förslag på hur man kan skriva på inbjudningskorten som jag ska göra själv.

Tacksam för alla tips och idéer!!!

Bekanta till oss slog ihop sonens 1-årsdag med namngivning, de var jättenöjda med det. Ang. inbjudningskort vill jag tipsa om http://www.printswithwings.com/ som har massor med söta varianter. Mer specifika namngivningstips finns på denna braiga sida: http://namngivning.nu/
Svar på tråden Namngivning?