• Mummy

Får man ta VAB om dagis är stängt och barnvakten sjuk?

Barnens förskola är stängd och har vart sen i måndags. Den kommer även vara stängd imorgon då vi har redovisning i skolan. Den som skulle ha passat barnen är sjuk, får man då ta ut VAB om maken är hemma från jobbet?

• Svar på tråden Får man ta VAB om dagis är stängt och barnvakten sjuk?
  • Winterfresh

Är maken hemma från jobbet får du ej ta ut VAB, då anses det att mannen kan ta hand om barnet.

• A r a s

Alltså man får inte ta ut VAB för att barnet inte är på dagis (dagis stängt, oavsett skäl) VAB är Vård Av Barn (inte ta hand om) och används vid sjukdom, läkarbesök, tandläkaren osv.

Att använda VAB för att barnet inte har någonstans att vara och ni måste jobba är inte ett giltigt skäl. Tyvärr. Tjänstledigt, semester, komp/flex eller föräldradag (betald med FP eller obetald)

• Mummy

Ja, men om han är hemma för att barnvakten är sjuk. Han jobbar i vanliga fall imorgon

• Winterfresh

Som Sara skrev, man får inte ta ut vab när dagis är stängt, bara att ta en fp-dag. Tyvärr så är det så...

• virre85

Men om jag inte minns fel finns det inte en ruta man kan fylla i där det står anledning dagis stängt??

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Busbellan

Ja, om den som skulle haft barnet är sjukt så kan man vabba. Ordinarie vårdnadshavare sjuk tror jag man ska fylla i

Mamma till Nora, August och Ella
  • Hallonmun
    Mummy skrev 2010-02-24 15:54:27 följande:
    Ja, men om han är hemma för att barnvakten är sjuk. Han jobbar i vanliga fall imorgon
    maken kan ta VAB om barnet är sjukt
  • Mummy

Busbellan
    Det är nämligen det jag tror jag hört. Vår barnomsorg imorgon är alltså sjuk, även om dagis är stängt

• Mummy

Hallonmun
    Inte om barnet är hemma rean fårn ett stängt dagis

• mammatalman

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår från att arbeta för vård av barn när:

Barnet är sjukt eller smittat. Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad. Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand om barnet när du arbetar, till exempel en annan förälder, dagbarnvårdare eller släkting. Den andre föräldern måste följa med ett annat av familjens barn till läkare. Du ska besöka barnavårdscentralen eller en annan mottagning för barnhälsovård, till exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin (BUP).

Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.

http://www.forsakringskassan.se/nav/cb6226deb4a707b3259760d307588194

Svar på tråden Får man ta VAB om dagis är stängt och barnvakten sjuk?