• grodan10

Nyinflyttad. Vilken skola bäst i Örebro?

Hej alla!

Jag har nyss flyttat till Örebro och får snart hit resten av min familj. (Man och två barn).

Vilken skola ska vi försöka få in våra barn på??? De är 5 och 8 år... ska börja 6-års respektive 3:an till hösten.

Mycket tacksam för hjälp!

/grodan

• Svar på tråden Nyinflyttad. Vilken skola bäst i Örebro?
  • Winterfresh

Beror lite på vart ni bor i Örebro, bästa är egentligen att ansöka i närheten av där ni bor för att slippa åka massa  :)

• grodan10

Oj, det var snabba ryck... härligt!

Vi vet ännu inte vart vi kommer att bo... : )

Skolvalet kan eventuellt bli något styrande... men vi vill helst bo rätt centralt.

• Winterfresh

Aha inte så superduktig på grundskolor nära centrum då jag gick i grundskolan utanför Örebro.
    Centralt finns inte så många grundskolor, de ligger mest runtom centrum. :9

• Punkster

Örebro har många friskolor, varav flera har olika inriktningar t.ex. kultur, musik, idrott, fotboll, waldorf, reggio emilia-pegagogik osv. Det beror vad ni tycker passar bäst. Om ni skulle hamna i Brickebcken eller Vivalla vill jag dock rekommendera er att inte söka er till dom kommunala skolorna. Tyvärr är det problemskolor som dessutom dras med låg lärartäthet och stora klasser.

Den skola i stan som har elever som presterat bäst kunskapsmässigt heter Hannaskolan och är en kristen friskola. Den ligger centralt. Jag vill såklart göra lite reklam för skolan jag själv jobbar på, den heter Viktoriaskolan, är också den en kristen friskola och ligger i Brickebacken. Vi fick stort beröm av skolinspektionen senast.

Nu är det ju ett tag sen ni skrev inlägg här, så ni kanske redan har hittat både bostad och skolplats. Hoppas ni blev nöjda!

Svar på tråden Nyinflyttad. Vilken skola bäst i Örebro?