• Jackie85

    Fruktansvärd förlossningsrädsla, vad skall jag göra?

    Jag och min fästman har bestämt oss för att försök bli gravida nu efter sommaren. Jag har däremot så långt tillbaks som jag kan minnas varit fullkommligt livrädd för allt som har med förlossningar att göra. Det är först nu som jag kan acceptera tanken på att genomgå någon slags form av förlossning eller kejsarsnitt för att få ett barn. Innan har jag varit helt inställd på att adoptera pga rädslan.
    Nu undrar jag ju självklart vad man kan göra åt detta. Min kille ser hellst att jag föder naturligt, då det är en påfrestning för kroppen att genomgå ett kejsarsnitt. Bara tanken på det får mig nästan att vilja backa ur "skaffa barn efter sommaren" tänket, men sammtidigt så vill jag inget hellre än att få ett barn. Man brukar ju säga att om ens mamma haft en bra/jobbig förlossning så är chansen stor att man själv också får detta. Pratade med min mamma och hon berättade det jag befarade (vagt minne om att hon berättat detta tidigare). Hon var väldigt nära att mista livet när hon födde min storasyster och hon fick opereras långt efteråt och hade men i flera år pga skadorna, kan läggas till att min storasyster är 2 månader för tidigt född. Men däremot när jag föddes 4 år senare så sa det bara plupp (5 timmar från att värkarna kom till att jag var ute och gjorde enligt henne inte ens ont).
    Min största rädsla är att inte bli tagen på allvar, att inte folk/personal skall lyssna på vad jag säger. Tex så är jag extremt svårbedövad, alltid varit. Hos tandläkaren får de ta runt 4-6 sprutor och inte ens då är jag helt bedövad. De säger dock att endel helt enkelt bara är de och de inte vet varför. Detta problemet har resulterat i att läkare, tandläkare m.m inte har "trott" på mig när jag sagt att det fortfarande gjort ont och istället börjat göra rotfyllningar och sy ihop stora sår etc utan att jag egentligen "fått någon bedövning". Efteråt har de bara skakat på huvudet och bett om ursäkt. Jag är livrädd att detta är något som skulle kunna ske under en förlossning. Det andra problemet är att jag bor i Göteborg. Har hört från flera att bb i Göteborg är värdelös och att bm är hemska. Detta skulle inte förvåna mig ett dugg då 80% av alla läkare jag har träffat har varit minst sagt värdelösa här i Göteborg. Sedan har jag hört att man inte själv får välja här ifall man vill ha kejsarsnitt eller föda naturligt. Jag hoppas verkligen inte detta är sant då det hade varit helt fruktansvärt eftersom det faktiskt är varje enskild kvinnas val enligt min mening. Så nu till frågorna efter allt detta babbel. Hur går man tillväga för att få planerat kejsarsnitt? Vart kan jag finna information om kejsarsnitt? Vad finns det att göra för att bli lugnare och slippa panik känslorna? Finns det något jag kan göra för att "kanske" våga föda naturligt, åtminstonde försöka? Jag har läst alla böcker jag kommit över men det har inte hjälpt nått, tvärtom.

  • Svar på tråden Fruktansvärd förlossningsrädsla, vad skall jag göra?
  • Förlossningspedagogen

    Hej!
    Tack för ditt mail! Det var många frågor i ett. Jag ska försöka besvara dem:

    Förlossningsoro
    Det är ofta vår inre oro, tankar och fantasier som får rädslan att växa - om du kan hittta sätt att sätta strålkastare på dem som kan du få rädslorna att krympa eller till och med försvinna. En av våra kursledare i Göteborg, Viktoria, gick kursen för att våga bli gravid! Nu har hon fött flera barn och är en av våra bästa kursledare (AnnasProfylax). Varför inte gå en kurs och få en djupare förståelse för hur mycket du faktiskt kan göra själv och hur du och din man kan utveckla och fördjupa ert samarbete? Jag vet att flera väldigt rädda kvinnor också upplevt sig bli hjälpta och framförallt förstådda av innehållet i min bok, Innan du föder. Prata även med en barnmorska. Oavsett finns det mycket du kan göra för att våga tro på att kunna föda, kanske till och med längta till den riktiga födelsedagen!

    Mammas förlossning
    Det finns barnmorskor som menar att vi påverkas djupt av hur vi själva föddes till världen. Om vår mamma var rädd och hade panik så tror man att den rädslan förs över till barnet också. Jag tror att det kan ligga något i det! För mig betyder det att om min mamma tyckte att det var svårt att föda mig så behöver jag träna och förbereda mig extra mycket! Det är bara att kavla upp ärmarna och anta utmaningen. Du kan ha en fin upplevelse, men du kanske behöver jobba mycket för den.

    Verkningslös bedöving
    Vilket oerhört jobbig situation! Dels att inte bli trodd och dels att inte få hjälp med smärtan. Jag vet inte hur en epidural skulle fungera för dig, givet dina erfarenheter - men om jag vore i din situation skulle jag se till att jag har tränat mycket på alternativen - tränat mycket andning och avslappning, hur jag tänker och peppar mig själv och så vidare - dvs om du vet att inte bedövningen kanske tar, hur kan du tänka och göra för att klara dig hela vägen i mål? Förra veckan hade jag en kvinna som är allergisk för innehållet i bedövningen, så hon behövde ha alternativet klara för sig.

    Planerat kejsarsnitt
    Börja med att försöka bena ut vad du verkligen är rädd för och se om du kan hitta strategier för dessa rädslor (fråga gärna mig igen om du vill). Leta efter kunskap coh information som kan hjälpa dig att öka din känsla av trygghet. Om du efter det arbetet fortfarande känner att du är väldigt rädd, så är jag övertygad om att du kan få hjälp till ett planerat snitt. Men jag håller med din partner - kejsarsnitt är en STOR operation och om du hittar sätt att våga föda vaginalt rekommenderar jag det.

    PS. Göteborg har under året som gått storsatsat på att lära sig profylax (vår metod) så jag tror att det kan öka dina förutsättningar att få ett riktigt bra stöd - men, när det är dags, be gärna om att få en barnmorska som också GILLAR profylax.

    Stor kram och lycka till!

    Anna

Svar på tråden Fruktansvärd förlossningsrädsla, vad skall jag göra?