• Camton

Börja en mening med "att"?

En liten fråga bara! Sitter med min pluggrupp nästan varje dag och jag vet inte hur många gånger vi kommit in på frågan; "Kan man börja en mening med "att"?" Jag hävdar att man kan det medan andra av oss menar motsatsen, hur är det igentligen? {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Börja en mening med "att"?
  • pluvdo

Nu vet jag inte vad som gäller gällande "att", men om ni nu sitter och pratar språk så är det väl på tiden att du lär dig att det heter "Egentligen"? ;)

• Michisen

Att inte "få" börja en mening med att gör det ganska svårt att skriva.

Har aldrig hört att man inte får börja med att, däremot med "men".

Men det brukar jag också ge fan i.

• blommanigbg

Att vara eller inte vara?

• Camton
    pluvdo skrev 2010-02-24 18:02:09 följande:
    Nu vet jag inte vad som gäller gällande "att", men om ni nu sitter och pratar språk så är det väl på tiden att du lär dig att det heter "Egentligen"? ;)
    Kan jag tala om för dej att jag ALLTID skriver fel på just det ordet, har du kanske inte någon last?! Sen pluggar vi inte språk om det var det du trodde!
  • pluvdo
    Camton skrev 2010-02-24 18:11:04 följande:
    Kan jag tala om för dej att jag ALLTID skriver fel på just det ordet, har du kanske inte någon last?! Sen pluggar vi inte språk om det var det du trodde!
    Just saying.
  • siamusen
    Michisen skrev 2010-02-24 18:02:15 följande:
    Att inte "få" börja en mening med att gör det ganska svårt att skriva.Har aldrig hört att man inte får börja med att, däremot med "men".Men det brukar jag också ge fan i.
    Men kan börja med men ocksa om den star i opposition mot det som stod innan.
  • Camton
    pluvdo skrev 2010-02-24 18:13:09 följande:
    Just saying.
    Men gå och gör något vettigt tack!
  • pixietails
    Camton skrev 2010-02-24 18:15:30 följande:
    Tack! Står om "men" och "och" och "eller" men de själva började en mening med "att", HA jag hade rätt
    Ååh, känns det bra nu när du har rätt? Vad stolt du måste känna dig!
  • Michisen

Äh, numera säger de lite fint att man kan börja en mening med men ifall det behövs för att en mening till exempel blir alldeles för lång. Men man är ju inte tvungen bara för det. Emellertid är det sällan man säger ehuru eller emellertid numera, istället för men.
    Att inte få börja en mening med att låter lite som att man tycker att man inte ska få börja en mening med och.
    Och det har vi ju redan konstaterat i och med länken tidigare i tråden att man får numera.

{#lang_emotions_cool}

• guinevere

Jag tror att jag läst att man inte får inleda meningar med "att". Fast språket ändras ju så jag vet inte om det är så nu.

Hmm, när man skriver motioner använder man ju att-satser (har jag för mig att det heter). Fast de är ju egentligen ingen ny mening. 
    (Ex. Mitt parti verkar för 
           att göra Sverige bäst i världen
           att alla ska må bra          osv)
  • Camton
    pixietails skrev 2010-02-24 18:18:12 följande:
    Ååh, känns det bra nu när du har rätt? Vad stolt du måste känna dig!
    Ironi eller?
  • pixietails
    Camton skrev 2010-02-24 18:22:07 följande:
    Ironi eller?
    Nä Gud nej
  • Camton
    pixietails skrev 2010-02-24 18:23:36 följande:
    Nä Gud nej
    eller hur
  • Pentagram

Att påbörja en mening med "att" är helt grammatiskt acceptabelt. Men att inleda en mening med "men" eller "och" är för det mesta INTE korrekt, detta då orden är konjuktioner och används för att sammanfoga flera satser till en mening. Om meningen refererar till ordet som sådant kan det dock vara korrekt såsom i följande exempelmeningar. "Men" är en konjuktion. "Och" uttalas med k-ljud.

• Camton
    Pentagram skrev 2010-02-25 15:31:54 följande:
    Att påbörja en mening med "att" är helt grammatiskt acceptabelt. Men att inleda en mening med "men" eller "och" är för det mesta INTE korrekt, detta då orden är konjuktioner och används för att sammanfoga flera satser till en mening. Om meningen refererar till ordet som sådant kan det dock vara korrekt såsom i följande exempelmeningar. "Men" är en konjuktion. "Och" uttalas med k-ljud.
    Tack
  • Michisen
    Men numera så är det ju så att det är fullkomligt accepterat. Och vill du ha källa kan du se min tidigare länk. ;)
  • blommanigbg
    Du påbörjar ju själv meningen med att...
Svar på tråden Börja en mening med "att"?