• J L86

Pcos och övervikt... Finns det hjälp?

hej.
    är 24år och har pcos. Är överviktig och vill ha barn. Min bm sa att jag borde gå ner i vikt, och vi med pcos har dubbelt så svårt att gå ner som en utan pcos. har gått ner 5kg men ingen egen äl och mens...

finns det någon behandling man kan få så man få äl??? läst någonstans att det är viss bmi innan man får äl stimulerande. någon som vet ??? HJÄLP....!!!

• Svar på tråden Pcos och övervikt... Finns det hjälp?
  • bollanmollan

det finns pergotime som ger ägglossning, tyvärr vet jag inte med bmi då jag hört olika här på fl.

• vicksvicks

har hört många som säger att LCHF skall vara bra. kolla upp det och bestäm själv. lycka till

Astrids mamma
  • Messina

jag tycker du ska testa lchf, man förlorar ju inget på att prova. 
    Jag har ätit till största delen lchf sedan i somras (har däremot fuskat för ofta för att få en bra viktnedgång)

När jag inte fuskar går jag ner, på ett enkelt sätt,kan inte motionera just nu pga en skada,knappt promenera. Men det går alltså att gå ner ändå.

Men dessutom,och det som sporrar mig mest. Jag har inte haft mens så många ggr på ett halvår i hela mitt liv! Har haft ca 30-35 dagar emellan nu,och det har verkligen aldrig imitt 32åriga liv hänt innan. Så jag vill gärna tro att det har hjälpt mig.

Men enda sättet är att prova,alla fungerar vi ju olika och det som funkar för en är dåligt för en annan,men tycker absolut du ska testa!

• Puchiko

Jag fick metformin förra veckan och ändrat min kost till GI kost.. men inte sett någon effekt alls än..

• IsaCMoJs

LCHF röstar jag också för!!

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • Bambusa

genom landstinget brukar bmi gränsen ligga på 30, ibland 35 privat...

• USB

Jag rekomenderar oxå LCHF. Har själv PCO och har efter fem veckor med LCHF minskat 8 kg. Har inte haft mens på ett halvår men sedan jag började med LCHF så har jag fått två blödningar.
    Jag tycker inte att jag har svårt för att gå ner i vikt men däremot har jag svårt att hålla vikten sen.
    Min läkare sa att det var bmi på 32 som max om man skulle få pergo.

• Monitzzz

HEJ
    Jag och min sambo fick utredning på Kvinnokliniken. Först bestämdes att jag fick Metformin och skulle gå ner minst 6kg och skulle sen höra av mig. När jag gjort detta fick jag fortsätta med Metformin och fick först nån tablett för att få igång mensen och sen Pergotime för ägglossning. Vi pratade aldrig om BMI, kanske läkaren räknat på det men vi pratade aldrig om det.

Det bästa är att ta kontakt med sjukvården och ligga på och fråga om hjälp och hur mycket du minst måste gå ner för att få komma igång med eventuell behandling.
    Behandling kan ta lång tid! och jag fick fortsätta försöka gå ner i vikt under tiden.

Lycka till!

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
  • Jenny03

Jag rekommenderar också LCHF {#lang_emotions_smile}

• Explora

Jag åt också metformin och gick på ett år ner 30 kg och sen blev jag gravid. Hoppas du får träffa en bra läkare som inte bara stirrar sig blind på ditt BMI :)

(¯`°?.¸ ღ♥Mamma till världens finaste Rasmus 010816 & Theo 090430 (¯`°?.¸ ღ♥
  • kayla23

Hejsan jag är överviktig och skall nu börja med Pergotime som min läkare skrev ut efter ett par undersökningar har oxå PCO utan ägglossning skall börja på lördag men har du pratat med läkaren?? kramar o lycka till !!

• J L86
    kayla23 skrev 2010-03-24 12:59:13 följande:
    Hejsan jag är överviktig och skall nu börja med Pergotime som min läkare skrev ut efter ett par undersökningar har oxå PCO utan ägglossning skall börja på lördag men har du pratat med läkaren?? kramar o lycka till !!
    Man måste ha ett bmi under 30 för att få pergotime här tydligen :(
  • Mamma till V och E

Jag rekommenderar inte LCHF utan GI. Äta måttligt med kolhydrater och då välja dem som är långsamma.

Vi med PCO har inte dubbelt så svårt att gå ner i vikt, men vi kan har det lite svårare ja. Framförallt så lägger vi på oss extrakilon lättare och måste vara lite mer om och kring oss vad gäller kosten.

De allra flesta fertilitetskliniker har BMI-gräns för att få behandling. Dock ger man kroppen en rejäl boost av att gå ner i vikt, 5-10 % i viktnedgång kan vara avgörande för att bli gravid.

Lycka till!

• J L86
    kayla23 skrev 2010-03-24 15:24:06 följande:
    oj det va strängt det har absolut inte jag ......kram
    ja det e det verkligen.... sen får jag ingen hjälp med att gå ner i vikt heller. Bara hälsosamtal... :(
  • kayla23

J L86 känns nästan som jag kan känna din frustration gud så tråkigt håller tummarna att du får hjälp på nått sätt kramar

• Nettan08

Hej

Det du kan börja med är metformin, men har du kollat även tex struma? För att få landstingsbetald vård ska du ej ha ett BMI som överstiger 35, men om ni går till en privat så tar dem inte hänsyn till detta på samma sätt.

Sitter i samma sits, men ligger precis under 35 och tog ut ägg idag för IVF.

Hoppas det går bra för er.

Lycka till kramar

Svar på tråden Pcos och övervikt... Finns det hjälp?