• Anonym (Kanske)

Länsförsäkringar Bank

Någon med erfarenhet av Länsförsäkringar Bank och bolån?

Positivt/negativt?

Hur mycket fick ni i bottenlån, i procent?

Tog ni lånen där när ni köpte huset eller flyttade ni dit lånen senare?

Om senare, hur värderades huset?

Hur mycket ska en familj på fyra personer ha kvar i månaden när huset är betalt?

Många frågor, jag vet, men jag blir jättetacksam om någon orkar svara!

• Svar på tråden Länsförsäkringar Bank
  • Anonym

vi har inkomst på ca 35000-38000 kr månden i våram familj, e två vuxna och två barn, vi fick lånelöfte på 1,8 miljoner nyss, belåning 10% (alltså handpenning på 180 000kr själva) vi har ett hus som ska säljas och de blir mycket bra värderat, högst av swedbank eller länsförsäkringar. vi har allt hos länsförsäkringar. trivs jätte bra med dom som bank.

• Anonym (Eva)

Jag gillar Länförsäkringar Bank! {#lang_emotions_laughing}
    När jag min man lämnade mig ville jag för inget i världen flytta med barnen då allt var så rörigt och otryggt.
    Min egen bank sedan jag var 13 år, SEB, ville inte låna ut mer än småsummor! Trots att mitt första lån (200 000) fick jag som 17 åring och betalade tillbaka helt korrekt och löste det i förtid. 
    Jag hade eget företag som gick mycket bra, men SEB orkade inte sätta sig in i räkenskaperna utan gav mig ett lånelöfte som var ett skämt!
    Desto bättre behandlad blev jag av L-bank! Fick 2 100 000kr i lån och när jag skulle skriva på så kom banktjejen tillochmed ut på Kungsgatan för att jag skulle slippa jaga parkering! Vi hade träftats länge en gång tidigare så det var bara en underskrift som behövdes. Suverän service och kundkännedom! 
    PS Firmans ekonomi är inte kvar på SEB...

Tyvärr kan jag inte riktigt svara på dina andra frågor då det var så länge sedan jag tog lånet!
    Men lycka till!

• Anonym (Kanske)

Tack för era svar!

Vi har allting annat hos LF sedan tidigare så det känns vettigt att flytta bolånen också.
    Nu är min man arbetslös men det var tydligen inga problem så länge jag har jobb!

Ja, vi får se vad de säger.

• Mummy

Gillar INTE att man inte kan sätta in kontanter där.
    Vi har 1,51% i ränta på bolånet

• Anonym (Kanske)
    Mummy skrev 2010-02-25 21:21:30 följande:
    Gillar INTE att man inte kan sätta in kontanter där. Vi har 1,51% i ränta på bolånet
    Ok...

Hos oss är ICA ombud för LF Bank.
  • sommar2001

Vi har också Länsförsäkringar, är otroligt nöjda vår bankman och den hjälp man får vid ev. frågor.

Det var endast Länsförsäkringar som tog oss på allvar när vi ville ha ett lånelöfte. Alla andra banker (Nordea, Handelsbanken, Swedbank) sa att det där huset kommer att säljas för mer pengar än ni har råd med, redan innan de hade någon som helst uppgift på våra inkomster.

Har dock en skogsfastighet och huset var inte värt något när vi flyttade hit så de ska komma och göra en värdering av det när det är färdigrenoverat.

Hade inga barn när vi tog lånet så jag vet inte vad man ska ha kvar/barn. Har dock för mig att han pratade om 1200 kr för ett barn och 2500 om man har 2. Men det var 4 år sedan.

• Joual

Vi bytte till Länsförsäkringar bank i samband med att vi köpte hus förra året. Hade försäkringarna där redan tidigare. 

Vi lånade hela summan, och behövde alltså inte lägga någon egen insats. Däremot betalde vi lagfart, pantbrev och besiktning själv (ca 40 000) och har också bekostat en del renoveringar därefter. Vi har 90% i bottenlånet, 10% i topplånet. Bottenlånet är amorteringsfritt, topplånet amorterar vi på 5 år. Räntan på bottenlånet är 1,35%. Topplånet ligger på 2,70%. 
    På det stora hela är vi nöjda med vårt bankbyte (hade Swedbank innan). Vi gillar dock inte deras betalkort, så vi tänker skaffa kort via Coop istället. 
  • Anonym (Kanske)
    Joual skrev 2010-02-25 23:29:04 följande:
    Vi bytte till Länsförsäkringar bank i samband med att vi köpte hus förra året. Hade försäkringarna där redan tidigare.  Vi lånade hela summan, och behövde alltså inte lägga någon egen insats. Däremot betalde vi lagfart, pantbrev och besiktning själv (ca 40 000) och har också bekostat en del renoveringar därefter. Vi har 90% i bottenlånet, 10% i topplånet. Bottenlånet är amorteringsfritt, topplånet amorterar vi på 5 år. Räntan på bottenlånet är 1,35%. Topplånet ligger på 2,70%.  På det stora hela är vi nöjda med vårt bankbyte (hade Swedbank innan). Vi gillar dock inte deras betalkort, så vi tänker skaffa kort via Coop istället. 
    Tack, du gav mig hopp!

Kommer du ihåg hur mycket de tyckte att ni skulle ha kvar att leva på?
    Hur stor är familjen?
  • Joual
    Anonym (Kanske) skrev 2010-02-26 00:40:23 följande:
    Tack, du gav mig hopp! Kommer du ihåg hur mycket de tyckte att ni skulle ha kvar att leva på? Hur stor är familjen?
    Vi är två vuxna, inga barn. Jag har för mig att det var 7500 kr/vuxen och ca 2000 kr/barn. För er del skulle det i så fall röra sig om ca 19 000 kr. 
    Jag tror dock att det är summan man ska ha kvar efter att boende och ev andra lån är betalda, inte bara boendet. (Vi har studielån och ett billån också). 
  • Anonym (Kanske)
    Anonym skrev 2010-02-24 19:38:54 följande:
    vi har inkomst på ca 35000-38000 kr månden i våram familj, e två vuxna och två barn, vi fick lånelöfte på 1,8 miljoner nyss, belåning 10% (alltså handpenning på 180 000kr själva) vi har ett hus som ska säljas och de blir mycket bra värderat, högst av swedbank eller länsförsäkringar. vi har allt hos länsförsäkringar. trivs jätte bra med dom som bank.
    Tack för ditt svar!

Pratar du netto- eller bruttoinkomster?
Svar på tråden Länsförsäkringar Bank