Lägga bud innan man fått lån?
Kan man lägga bud på hus innan man pratat med banken om lån? Så att man teoretiskt sett skulle kunna lägga ett för högt bud som man sen inte får lån på?
Kan man lägga bud på hus innan man pratat med banken om lån? Så att man teoretiskt sett skulle kunna lägga ett för högt bud som man sen inte får lån på?
Bara dumt at göra så, för vi vinner ni budgivningen och inte får lån blir det problem.....
Och synd om säljarna som tror att de har en köpare...
Klart man kan! Hus och lägenhetsköp är inte bindande förrän man skriver på ett avtal om att man ska köpa eller överlåtelsen.
Klart man kan, frågan är varför?
Vi gjorde det en gång, bjöd på en lägenhet före vi hade lånet klart. Vi vann...fick inte lånet..det var ASJOBBIGT att behöva dra sig ur det hela...
Första budet måste alltid vara skriftligt och är bindande, efteråt kan man bjuda högre men även dessa är bindande..
Nu bor jag i Norge så vet inte om det fungerar på samma sätt i Sverige, men jag hade ABSOLUT inte bjudit utan att få ett lånebesked från banken! Hör efter för guds skull!
Inga bud är bindade förrän avtal är påskrivet, dessutom har säljaren friprövningsrätt i Sverige. Det vill sägaatt de har rätt att neka att sälja till den med det högsta budet. Så buda på!
De husvisningar vi var på fick vi skriva på papper om att lönelöfte fanns och i vilken bank. Detta alltså_innan_budgivningen började och jag trodde att det var så det måste gå till. Hur skulle det annars se ut om folk bara åker runt på visningar och sedan trissar upp priset på objekten utan seriöst intresse??
Dom visningar och budgivningar vi har varit med på har mäklaren alltid frågat vilken bank vi har och om vi har lånelöfte innan vi lagt bud. Detta har dom börjat med bara för några år sedan där ja bor, då det innan var en himla massa som la bud, trissade upp priset på huset och sen inte hade banken med sig och fick dra sig ur.
Jätte tråkigt och elakt mot alla andra budgivare som var seriösa och hade banken med sig från början.
Har en närstående som jobbar på bank med lånelöften och har fått höra en hel del historier om folk som kommer in och SKA ha ett lån för dom har högsta budet, men inte ekonomin till det. Bankerna har varit rätt arga över detta häromkring.
Men det varierar säkert beroende på vart man bor.
När vi köpte lägemheten så visade inte vi något intyg om att vi hade låneöfte.
Men VARFÖR skulle man vilja lägga bud innan man vet för?
Min kompis köpte en lägenhet i höstas. Hon förlorade budgivningen men han som fick lägenheten fick inte lånelöfte på det beloppet. Tycker synd om säljaren..