• Milla C

    Profylaxkurser i Västmanland?

    Vill först och främst tala om att profylax fungerar! Jag gick Profylaxgruppens utbildning i Stockholm inför min första förlossning, och jag kände att jag hade sådan hjälp av andningen under större delen av förlossningen (tyvärr kom en lustgasmask lite ivägen för min och partnerns samspel på slutet). Inför andra förlossningen gick vi repetitionskursen, och jag och maken klarade oss jättefint med enbart den och TENS. Tyvärr hade vi då flyttat ifrån Stockholm, och på sjukhuset jag födde andra sonen på hade de ingen utbildning eller förståelse för vad profylax var, så det fanns inget stöd hos BM (tvärt om blev det mer utdraget).
    Min fråga nu är om det planeras att starta upp någon verksamhet i Västmanland eller Örebro län? Eftersom jag själv tycker att profylaxen fungerat så bra för mig skulle jag vilja att gravida vänner häromkring också skulle kunna få den upplevelsen. Och att förlossningspersonalen skulle få en utbildning i profylaxens "ädla konst" för att kunna hjälpa och stötta under förlossningar.


    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Svar på tråden Profylaxkurser i Västmanland?
  • Förlossningspedagogen

    Hej!
    Vad roligt att du har sådana positiva erfarenheter av både våra kurser och förlossningarna! Underbart! Vi har kurser i Västerås och har försökt dra igång i Örebro, men, av någon anledning har det varit svårt att få snurr på kurserna där... Vem vet - kanske är det dags nu?

    Det kan vara bra att veta att det idag finns ett bra alternativ. Vi startade i dagarna AnnasProfylax webbkurs för de som inte har en bra profylaxkurs på sin ort. På vissa platser har dessutom den ordinarie föräldrautbildningen dragit ner på sin verksamhet, vilket jag tycker är helt galet. Så, då kan vi i alla fall erbjuda ett alternativ.

    Varmt välkommen att höra av dig till våra kursledarsupport (www.profylaxgruppen.com) - du kanske kan bli vår kursledare i Örebro så småningom!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Profylaxkurser i Västmanland?