Chilenska recept efterlyses!
Jag efterlyser recept på Chilenska piroger samt på Casuela (stavning) , sistnämda är i alla fall en mycket god soppa med bl a kyckling .
Någon vänlig chilenare där ute som vill dela med sig av sina kunskaper?
Jag efterlyser recept på Chilenska piroger samt på Casuela (stavning) , sistnämda är i alla fall en mycket god soppa med bl a kyckling .
Någon vänlig chilenare där ute som vill dela med sig av sina kunskaper?
Hej ser att det var ett tag sedan som du startade den här tråden tråkigt att du nte har fått några svar .... jag är inte så bra på chilensk matlagning men när jag gör empanadas så steker jag köttfärs häller därefter i lök sedan gör jag deg på ett recept jag hittat i min kokbok för hur man gör vanliga piroger... kryddar när jag sedan lägger upp på degen lägger jag dit oliver,ägg och russin här är annar en länk till recept på empanadas 5 dl vetemjöl 0,5 tsk bakpulver 0,5 tsk salt 1 st äggula(or) 1,75 dl mjölk 3 msk matolja, inte olivolja 1 st ägg till pensling, uppvispat
Fyllning 350 gram nötfärs 2 st gul lök(ar) 2 st vitlöksklyftor 1 tsk chilipeppar, eller en färsk chili 1 tsk paprikapulver 1 tsk oregano 0,5 tsk kumminfrön, eller malen kummin 3 msk olja 4 st ägg 10 st svarta oliver 20 st russin salt svartpeppar Deg 5 dl vetemjöl 0,5 tsk bakpulver 0,5 tsk salt 1 st äggula(or) 1,75 dl mjölk 3 msk matolja, inte olivolja 1 st ägg till pensling, uppvispat
Fyllning 350 gram nötfärs 2 st gul lök(ar) 2 st vitlöksklyftor
1 tsk chilipeppar, eller en färsk chili
http://www.tasteline.com/Recept/Empanadas_de_pino_-_chilenska_kottfarspiroger
Jag tycker det är godast att gör i ugnen men jag vet de som friterar oxå... annars är det vanligt att fritera ost piroger och de brukar göras i smör deg.
poroto är jätte gott men har tyvärr inget recept då jag bara har ätit den och inte gjort den ... cherquikan (stavas d så??) ,sopapilla inga recept där heller.. men casuela det kan man göra på lite olika sätt ta ett kött... tror det är enklast med kyckling... såna där små pasta.. potatis.. pumpa... majskolv... d verkar inte så svårt .. aja lycka till med matlagningen du får exprimentera och pröva dig fram
tack för dina svar.
är så himla sugen på casuela älskar själva smaken på soppan. .
Ja casuela är nog den godaste rätten
själv har jag nog fastnat lite mer för sötsakerna och älskar torta mil hojas å chilenitos .. eller varför inte lite manjar direkt ur buken...
ja manjar är inte direkt att leka med ;)