Hej,
Jag har tagit Theralen som sömnmedicin, för mig fungerar det jättedåligt, får mycket biverkningar och typ myrkryp i hela kroppen. Känner mig dåsig och ej allert dagen efter. Men detta är ju mina egna erfarenheter. Nedan är från FASS om du vill förkovra dig.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19630202000034&DocTypeID=3&UserTypeID=0
"Biverkningar (Läs mer om biverkningar)
De flesta biverkningarna beror på de farmakologiska effekterna och är således dosberoende. Biverkningsfrekvensen varierar beroende på dosnivå, behandlingstidens längd och indikationer.
Vanliga (1/10 - 1/100)
Allmänna: Trötthet, huvudvärk, lätt yrsel.
GI: Muntorrhet.
Luftvägar: Nästäppa.
Mindre
vanliga (1/100 -
1/1000)
GI: Obstipation.
Urogenital: Urinretention.
Ögon: Ackommodationsstörningar.
Sällsynta
(1/1000 - 1/10000)
Allmänna: Malignt neuroleptikasyndrom.
Blod: Agranulocytos, leukopeni.
Cirk: Blodtrycksfall, takykardi.
Lever: Hepatit med ikterus av stastyp.
Neurol: Tardiv dyskinesi, parkinsonism, akatisi, akut dystoni.
Ögon: Lins- och corneagrumlingar (högdos/långtidsbehandling).
Muntorrheten kan vid långtidsbehandling ge tand- och munslemhinneskador.
Fentiaziner har rapporterats kunna sänka kramptröskeln hos predisponerade individer.
Andningsstörning har rapporterats hos spädbarn behandlade med fentiaziner.
Dosering
Doseringen bör avpassas individuellt.
Alkoholism och eufomani: Lätta och medelsvåra orostillstånd: Initialt 40–60 mg 2–3 gånger dagligen. Därefter 5–10 mg 2–3 gånger dagligen.
Premedicinering: 2–4 mg per kg kroppsvikt, dock högst 50 mg minst 2 timmar före undersökning eller anestesi. Ofta ges med fördel en mindre dos alimemazin kvällen före. Atropin eller liknande bör ges på vanligt sätt för att reducera bronkialsekretionen.
Klåda och allergier: Vuxna: 5 mg 2–4 gånger dagligen. Barn: 2–5 år: 2,5–10 mg, 5–12 år: 2,5–15 mg per dygn. Dygnsdosen bör uppdelas i en morgon-, middags- och kvällsdos varvid en större deldos ges på kvällen.
Habituella kräkningar hos barn över 2 år: 2–3 mg 15 min före måltid 3–4 gånger per dygn.
Beteenderubbningar och orostillstånd hos barn: 2–5 år: 2,5–10 mg, 5–12 år: 2,5–15 mg per dygn. Dygnsdosen bör uppdelas i en morgon-, middags- och kvällsdos, varvid en större deldos ges på kvällen.
Sömnrubbningar hos barn: 2–5 år: 2,5–7,5 mg, 5–12 år: 5–10 mg till natten.
Sömnrubbningar hos vuxna: 10–30 mg 1–2 timmar före sänggåendet.
Theralen orala droppar kan före intagandet spädas med lämplig dryck, t.ex. juice, saft, kaffe, dock ej mjölk.
En dropp-pipett för dosering av Theralen orala droppar medföljer förpackningen. Pipetten är graderad 0,25 ml, 0,5 ml, 0,75 ml och 1 ml. En droppe med pipetten motsvarar ca 1 mg alimemazin."