• Verbalize

Theralen

Hejsan

Har i dag påbörjat behandling med theralen till min snart 2 åring... 2 droppar till att börja med... Hoppas HOPPAS det kommer funka bra o att han sover skönt!

Är det nån som har erfarenhet av theralen o kan svara på om han ev skulle vara trött o seg i morron? el andra eventuella biverkningar så här i början?

Fuck me like you hate me
  • Svar på tråden Theralen
  • flickan85

Hum har ingen erfarenhet av att ge Theralen till barn. Jag har däremot jobbat på behandlingshem och där var det vanligt med theralen. Vet om att de gnällde om mardrömmar,muntorrhet  och att det kändes av dagen efter. Men som sagt ingen som helst erfarenhet med barn och theralen. 

• ursulae

Min äldste son fick theralen i ca 1,5 år. Vi började med 2 droppar men fick gå upp (stegvis såklart) till 5 för att det skulle ge effekt. Och då, då skedde stora förändringar. Från ett konstant övertrött och ledset barn fick vi uppleva massor med glädje och utvecklingsskutt. (Och sömn!)
    Sömning och trött kan man nog bli på morgonen, särskilt om dosen är lite hög, men det är ju bäst att du talar med den utskrivande läkaren om det. Vi märkte inte av några negativa biverkningar alls. Jag har hört att det kan ge dåliga biverkningar (men inte riktigt vilka).  Jag hoppas verkligen att det funkar för er. Jag vet vilken terror det är att ha det så svårt med sömn att läkemedel tas in...

• Verbalize
    ursulae skrev 2010-02-25 08:51:41 följande:
    Min äldste son fick theralen i ca 1,5 år. Vi började med 2 droppar men fick gå upp (stegvis såklart) till 5 för att det skulle ge effekt. Och då, då skedde stora förändringar. Från ett konstant övertrött och ledset barn fick vi uppleva massor med glädje och utvecklingsskutt. (Och sömn!)Sömning och trött kan man nog bli på morgonen, särskilt om dosen är lite hög, men det är ju bäst att du talar med den utskrivande läkaren om det. Vi märkte inte av några negativa biverkningar alls. Jag har hört att det kan ge dåliga biverkningar (men inte riktigt vilka).  Jag hoppas verkligen att det funkar för er. Jag vet vilken terror det är att ha det så svårt med sömn att läkemedel tas in...
    Tack för ditt svar.... Läkaren ordinera 2 droppar men vi får höja till 4 droppar o sen vidare med 2 droppar i taget om det behövs
    Fuck me like you hate me
  • ModestyBlaze

Hej,

Jag har tagit Theralen som sömnmedicin, för mig fungerar det jättedåligt, får mycket biverkningar och typ myrkryp i hela kroppen. Känner mig dåsig och ej allert dagen efter. Men detta är ju mina egna erfarenheter. Nedan är från FASS om du vill förkovra dig.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19630202000034&DocTypeID=3&UserTypeID=0

"Biverkningar  (Läs mer om biverkningar)

De flesta biverkningarna beror på de farmakologiska effekterna och är således dosberoende. Biverkningsfrekvensen varierar beroende på dosnivå, behandlingstidens längd och indikationer.

Vanliga (1/10 - 1/100)

Allmänna: Trötthet, huvudvärk, lätt yrsel.

GI: Muntorrhet.

Luftvägar: Nästäppa.

Mindre
    vanliga (1/100 -
    1/1000)

GI: Obstipation.

Urogenital: Urinretention.

Ögon: Ackommodationsstörningar.

Sällsynta
    (1/1000 - 1/10000)

Allmänna: Malignt neuroleptikasyndrom.

Blod: Agranulocytos, leukopeni.

Cirk: Blodtrycksfall, takykardi.

Lever: Hepatit med ikterus av stastyp.

Neurol: Tardiv dyskinesi, parkinsonism, akatisi, akut dystoni.

Ögon: Lins- och corneagrumlingar (högdos/långtidsbehandling).

Muntorrheten kan vid långtidsbehandling ge tand- och munslemhinneskador.

Fentiaziner har rapporterats kunna sänka kramptröskeln hos predisponerade individer.

Andningsstörning har rapporterats hos spädbarn behandlade med fentiaziner.

Dosering

Doseringen bör avpassas individuellt.

Alkoholism och eufomani: Lätta och medelsvåra orostillstånd: Initialt 40–60 mg 2–3 gånger dagligen. Därefter 5–10 mg 2–3 gånger dagligen.

Premedicinering: 2–4 mg per kg kroppsvikt, dock högst 50 mg minst 2 timmar före undersökning eller anestesi. Ofta ges med fördel en mindre dos alimemazin kvällen före. Atropin eller liknande bör ges på vanligt sätt för att reducera bronkialsekretionen.

Klåda och allergier: Vuxna: 5 mg 2–4 gånger dagligen. Barn: 2–5 år: 2,5–10 mg, 5–12 år: 2,5–15 mg per dygn. Dygnsdosen bör uppdelas i en morgon-, middags- och kvällsdos varvid en större deldos ges på kvällen.

Habituella kräkningar hos barn över 2 år: 2–3 mg 15 min före måltid 3–4 gånger per dygn.

Beteenderubbningar och orostillstånd hos barn: 2–5 år: 2,5–10 mg, 5–12 år: 2,5–15 mg per dygn. Dygnsdosen bör uppdelas i en morgon-, middags- och kvällsdos, varvid en större deldos ges på kvällen.

Sömnrubbningar hos barn: 2–5 år: 2,5–7,5 mg, 5–12 år: 5–10 mg till natten.

Sömnrubbningar hos vuxna: 10–30 mg 1–2 timmar före sänggåendet.

Theralen orala droppar kan före intagandet spädas med lämplig dryck, t.ex. juice, saft, kaffe, dock ej mjölk.

En dropp-pipett för dosering av Theralen orala droppar medföljer förpackningen. Pipetten är graderad 0,25 ml, 0,5 ml, 0,75 ml och 1 ml. En droppe med pipetten motsvarar ca 1 mg alimemazin."

• Tonx

Har inte heller erfarenhet av Theralen på barn men på mig själv; Alltid JÄTTETRÖTT dagen efter och väldigt off under hela behandlingsperioden. (När jag slutade var det som att dimman lättade!), muntorrhet, mardrömmar och nattliga hallucinationer, huvudvärk.

• Verbalize

nu ska vi bara köra en kort period för att försöka bryta ett negativt mönster..... Upplevde dock inte sonen som trött o seg i dag.... full av energi

Fuck me like you hate me
  • Tonx

Ah, just det. Omöjligt att kissa. Kunde vara överjävligt pissnödig men det kom inte en droppe!

• Verbalize
    Tonx skrev 2010-02-25 20:47:05 följande:
    Ah, just det. Omöjligt att kissa. Kunde vara överjävligt pissnödig men det kom inte en droppe!
    Usch.... det hoppas jag lillen slipper :-/
    Fuck me like you hate me
  • Tonx
    Verbalize skrev 2010-02-25 20:52:06 följande:
    Usch.... det hoppas jag lillen slipper :-/
    Ja, men om det händer så vet du vad det är om iaf. Men det gör dessvärre väldigt ont efter en stund
  • Jumsan83

Kompisen hade theralen till sin dotter och på dom fukade det först i början men inte efter några dagar dom tog flera droppar men ingen nytta alls tyvärr hoppas det unkar bra för er..

• Tonx
    Jumsan83 skrev 2010-02-25 20:57:09 följande:
    Kompisen hade theralen till sin dotter och på dom fukade det först i början men inte efter några dagar dom tog flera droppar men ingen nytta alls tyvärr hoppas det unkar bra för er..
    Nej, man ökar ju toleransen väldigt fort. Jag blev ordinerad 0.75 flytande, det däckade jag på första 3 kvällarna, efter en vecka gav det inte effekt alls. Så jag fick öka till 1 ml och i slutändan hade jag ingen effekt, bara biverkningar. Så det är inte speciellt effektivt under en längre period.
  • Verbalize

i natt sov han fram till 4 sen va han vaken i 1,5 timma för att sen somna om till 7

nu till natten fick han 3 droppar... ska bli intressant o se hur han sover i natt.... hoppas såklart att 1 droppe extra ska göra susen.... han behöver få sova ostört o även jag *jäsp*

Fuck me like you hate me
Svar på tråden Theralen