• flaxa

Är det normalt med nattlig hosta?

MIn dotter 21 mån, hostar nattetid. Det börjar ca 1 tim efter hon somnar vid 19-tiden och slutar vid 02-tiden. På dagen är hon hur pigg och hostfri som helst. detta har pågått flera månader.
    Känner du igen det från dina barn? Är det 'normalt' eller ska man göra någonting åt det?
    (jag tycker att jag ofta får höra att allt är 'så normalt' när jag frågar BVC så jag börjar med att kolla mer er här ist..)

• Svar på tråden Är det normalt med nattlig hosta?
  • Lussekatten87

Ja,min son har perioder då han hostar på natten. Jag har kunnat koppla ihop det med en förkylning. Han kan alltså hosta ett par veckor efter avslutad förkylning.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Jaramla

nej, det tycker inte jag. vår som har förkylningsastma o vår läkare sa att det är normalt att hosta ibland men om varje förkylning sätter sig i luftvägarna o ger långvarig hosta eller om man hostar varje kväll eller om man hostar när det är kallt, när man skrattat, när man ansträngt sig - då är det är inte normalt!

• flaxa

ok... Hon har som sagt hostat länge nu. Men det känns så futtigt att gå till doktorn med ett friskt barn som bara hostar nattetid och bara första delen av natten.
    Men man kanske ska ringa ändå?

• lafe 74

så har mina båda söner haft det,och båda har astma idag!

• servetten

min son hade låååånga peroder då han hostade på nätterna. väldigt jobbigt för honom. men tillslut sa en läkare att han kanske inte ska dricka mjölk på kvällen då det kan ge "slem i lungorna". vi slutade med mjölk till gröten och vips så var hostningarna borta. vi har provat att ge mjölk många gånger efteråt men alltid slutar det med att han hostar halva nätterna. så han får inte dricka mjölk efter 15. Så var det för oss :)

• marie81

Tycker absolut du ska kolla upp det. Kan vara ett första tecken på allergi mot något.

• nasse01

Kan vara Förkylningsastma. Du borde kunna få pulmicort och en nebunette. Så läker luftrören.

• SBM
    servetten skrev 2010-02-25 21:52:16 följande:
    min son hade låååånga peroder då han hostade på nätterna. väldigt jobbigt för honom. men tillslut sa en läkare att han kanske inte ska dricka mjölk på kvällen då det kan ge "slem i lungorna". vi slutade med mjölk till gröten och vips så var hostningarna borta. vi har provat att ge mjölk många gånger efteråt men alltid slutar det med att han hostar halva nätterna. så han får inte dricka mjölk efter 15. Så var det för oss :)

Det är samma koppling som vi gjort. Vår dotter som är 18 månader har senaste månaden haft jobbig hosta om nätterna. Det har börjat ca 1 h efter hon somnat och hållt på fram till ca kl 2-3 på natten. Jag funderade på om det var mjölken till gröten som gjorde det då hon inte hade hosta de nätterna hon inte fått mjölk. Hon blev "grötig" i halsen upplevde vi det. Det lindrade när hon fick vatten att dricka och öppna ett fönster så det blev ganska svalt i rummet en stund.
    Just nu är hon förkyld och har väldigt hosta pga det. Vi ger henne bisolvon när vi lägger henne på kvällarna och då har hon ingen hosta. (Vi har inte provat detta när hon inte har varit förkyld)
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Jaramla skrev 2010-02-24 21:51:25 följande:
    nej, det tycker inte jag. vår som har förkylningsastma o vår läkare sa att det är normalt att hosta ibland men om varje förkylning sätter sig i luftvägarna o ger långvarig hosta eller om man hostar varje kväll eller om man hostar när det är kallt, när man skrattat, när man ansträngt sig - då är det är inte normalt!
    Håller med. Tog jätte lång tid innan vi fick hjälp men nu får han astma medicin och är så mkt bättre. Nu behöver vi inte torka spyor på nätterna längre
  • Wolfclaw

Våran kille hade jättehosta på natten, ibland så han kräktes, men oftast kom det bara slem. Höll på i ett par månader. Man kunde nästan ställa klockan efter honom. 23:30 började det och höll på i några minuter. Om han inte kräktes vaknade han inte. Ganska snart försvann det igen. Men då hade vi blivit så vana att vi blev oroliga att han hade slutat andas istället. {#lang_emotions_laughing}

• Eisa

Det skulle kunna vara astma. Kolla upp det säger jag. Det låter jobbigt för honom.

• flaxa

Jag ska nog ringa husläkaren och kolla upp det för säkerhets skull. Tack för all respons!

• IsaCMoJs

Förkylningsastma !

Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • pojkens

vår son hostar periodvis på nätterna, men jag tänker alltid att det är kopplat till förkylning. För ofttast hostar han och kollar man till honom så har han sparkat av sig täcket och är rätt sval. 

Svar på tråden Är det normalt med nattlig hosta?