• myran82

Vad är egentligen standradmått till babytäcken/kuddar?

Vi köpte täcke till spjälsängen, kudde till spjälsängen och kudde till vagnen i från "Rätt start" för det ska vara så bra.

Nu hittar jag inte passande sängkläder någonstans alls, om man bortser från babyproffsen så klart och det kostar väl en förmögenhet? Har bara kollat katalogen och där finns det inga priser.

Någon som vet om det finns någonannanstans?

Måtten är: Sängtäcke  100*130 cm. Sängkudde 38*55. Vagnkudde 28*35.

Jag känner mig riktigt riktigt besviken just nu, hittade först alla mina gamla sängkläder och de passar så klart inte. Sen när jag kollar IKEAs hemsida så passar inte de heller. Inte heller nåt på tradera.

Vart har ni köpt sängkläder?

• Svar på tråden Vad är egentligen standradmått till babytäcken/kuddar?
  • Carisma

Jag har själv väldigt noga kollat upp mått på både täcke, kudde och sängkläder som jag ville ha.
    Det började med att jag hittade ett jättefint påslakanset i Lexington. Köpte det inte direkt utan började istället kolla runt om de fanns täcken och kuddar i samma mått. Jag ville även att täcket och kudden skulle vara miljömärkta och allergivänliga. Och kunna tvättas i 60 grader.

Hittade efter ganska mycket letande täcket och kudden i de mått jag skulle ha, täcket 100x130 och kudden 35x55.

Sen hittade jag en till tillverkare som gjorde sängkläder i de måtten (miljömärkta osv). Simple world heter de.

Så när jag hade hittat två tillverkade som gjorde sängkläder i dessa mått + kudden och täcket så var det bara att köpa.

För tex Gripsholm har "rätt" mått på täcket men då inte på örgottet. Så man får ha stenkoll på måtten om det skall bli rätt.

Så om man bara lägger ner lite tid på att leta ordentligt blir det nog superbra till slut. Jag har tex de två finaste påslakanset för spjälsäng som jag nånsin sett och precis sånt täcke och kudde jag ville ha. =) (skall inte ha barn förens till sommaren så jag har tid på mig att hitta fler påslakanset också)

• Aurora Borealis

JYSK har två olika storlekar. 70*100cm och 115*130cm på täcken och påslakan och de har 40*45 cm på kudden.

IKEA har 125*110 cm på täcken och påslakan och 55*35 cm på kudden.

Coop Forum har ett tredje mått tror jag. Så det finns ingen standard.
    Jag har det mesta från JYSK och deras borde ju även passa på ditt täcke. De säljer inte örngott till baby separat men det kanske IKEA gör.. detta är en djungel..

Kanske lättare att sy om ett par påslakan som finns hemma?

• myran82
    Aurora Borealis skrev 2010-02-25 09:21:44 följande:
    JYSK har två olika storlekar. 70*100cm och 115*130cm på täcken och påslakan och de har 40*45 cm på kudden. IKEA har 125*110 cm på täcken och påslakan och 55*35 cm på kudden. Coop Forum har ett tredje mått tror jag. Så det finns ingen standard. Jag har det mesta från JYSK och deras borde ju även passa på ditt täcke. De säljer inte örngott till baby separat men det kanske IKEA gör.. detta är en djungel.. Kanske lättare att sy om ett par påslakan som finns hemma?
    Synd att örngotten från jysk var mindre än kuddarna jag har hemma, är inte så svårt att sy in några cm.

Jo, sy sängkläder hade jag kunnat göra om jag var bättre på symaskinen än vad jag är. Att sy in lite som jag isånnafall kanske göra på jysk´s är inte vidare svårt, men när det ska mätas & klippas osv är jag helt "väck".
  • Armani

Tror faktiskt inte att det finns nåt standardmått på täcken till spjälsäng, verkar som att tillverkarna kör sitt eget race typ {#lang_emotions_undecided} Kuddarna däremot brukar väl dom flesta ha 55*38.
    Hur som helst har vi gjort som så att vi har köpt täcken i vuxenstrl och gjort om till den strl vi vill ha genom att klippa och sy kanterna. Kan rekomendera Ikea's billigaste, är det 29:- det kostar tror jag. Det håller värmen jättebra nu på vintern fast det upplevs så tunt. Billigt å bra

★*☆ Alicia 081015 ☆*★ ★*☆Pyret BF 100424☆*★
  • Zelmilainen

det finns inga standardmått utan många tillverkare har sina egna mått på grejerna så att om man har köpt madrass och säng på ett ställe måste man ibland köpa just deras sängkläder till. ett sätt för dem att tjäna pengar antar ja...

Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Vad är egentligen standradmått till babytäcken/kuddar?