• Anonym

Hjälp angående aktivitetsstöd!

Försäkringskassan har beviljat mig förlängd sjukpenning till februari 2011.
    Har jag inte hunnit bli frisk tills dess (vilket jag antagligen inte är till 100%) så kommer jag få Aktivitetsstöd.

Jag är inte ett dugg insatt i detta och jag har läst och läst.
    Behöver nu info av er kunniga.

Kan jag bli utan pengar nån gång?
    Finns det nån hake med aktivitetsstöd?

• Svar på tråden Hjälp angående aktivitetsstöd!
  • Anonym

Det enda jag vet om aktivitesstöd är att jag fick det nyligen när jag gick en kurs via AF och då baseras summan på a-kassan. 

• Anonym

Jag trode att man bara fick aktivitetsstöd via arbetsförmedlingen för att man praktiserar lr går någon kurs lr så  och inte för att man är sjuk.

• Teskedsmamman

Mina akassedagar är slut och jag går på aktivitetsstöd sedan i juni.

Jag har aldrig varit utan pengar utan allt flyter på smidigt. Hake med aktivitetsstöd är att det är uppknutet att du ska ha aktivitet genom AF (t ex söka jobbkurser osv) en eller två halvdagar i veckan... i början iaf.. fast just nu minns jag inte exakt hur det är, går på AF-kurs sedan i okt....

3 killar & 1 i magen ☆ Virkaholic ☆ tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Anonym skrev 2010-02-24 22:08:08 följande:
    Jag trode att man bara fick aktivitetsstöd via arbetsförmedlingen för att man praktiserar lr går någon kurs lr så  och inte för att man är sjuk.
    Aktivitetsstöd får man från försäkringskassan.
  • Anonym

Man ska tydligen få aktivitetsstöd när sjukpenningdagarna är slut.

Kan aldrig aktivitetsstödet ta slut? Blir man aldrig utan pengar??

• Teskedsmamman
    Anonym skrev 2010-02-24 23:12:50 följande:
    Man ska tydligen få aktivitetsstöd när sjukpenningdagarna är slut.Kan aldrig aktivitetsstödet ta slut? Blir man aldrig utan pengar??
    Nope... inte vad jag har förstått i alla fall... de har vissa gränser för vad som händer i åtgärden men efter 450 dagar så ska man ha en form av praktikplats, där man gör "samhällsnyttig" insats där man inte ingår i normala bemanningen (man får alltså inte ta någons plats).

En av mina vänner har MS och hon har gått på aktivitetsstöd under 14 av de 15 år vi känt varandra.
  • Anonym

Känns ju tryggt.

Jag har nämligen fått typ ultimatum av FK.

Jag har en anställning som jag inte kommer kunna gå tillbaka till, men jag är livrädd att säga upp mig och bli arbetslös i framtiden. (Det känns tryggt att ha ett jobb liksom).

Säger jag nu upp mig skulle jag tydligen först bli fortsatt sjuk tills mina dagar är slut nångång 2011 och sedan blir det aktivitetsstöd.

Men jag är livrädd att hamna mellan stolarna och bli utan pengar nån gång.

Man har ju läst så mycket i tidningarna om folk som blir utförsäkrade osv.

• Anonym

Förresten, jag vet att aktivitetsstödet baseras på a-kassa.

Räknas den om på sista åren man jobbat?

Jag har ju liksom kanske jobbat 20% och varit sjuk resten{#lang_emotions_undecided}
    Eller räknas den på åren jag jobbade fulltid??

• Anonym

Man får aktivitetstöd i högst 15 månader sedan vet jag inte vad som händer.

• Teskedsmamman
    Anonym skrev 2010-02-25 10:39:32 följande:
    Förresten, jag vet att aktivitetsstödet baseras på a-kassa. Räknas den om på sista åren man jobbat? Jag har ju liksom kanske jobbat 20% och varit sjuk resten Eller räknas den på åren jag jobbade fulltid??
    Du hittar mer information här
    www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/aktivitetsstod
  • Anonym

Hur mkt får ni i aktivitetsstöd?

• Sörran
    Anonym skrev 2010-02-25 10:39:32 följande:
    Förresten, jag vet att aktivitetsstödet baseras på a-kassa.

Räknas den om på sista åren man jobbat?

Jag har ju liksom kanske jobbat 20% och varit sjuk resten{#lang_emotions_undecided}
    Eller räknas den på åren jag jobbade fulltid?
    Din dagpenning (aktivitetsstödet) baseras på om du är medlem i a-kassan. Är du inte medlem kan du få lägsta nivå vilket inte är många kronor per dag.
  • Sörran
    Anonym skrev 2010-02-24 22:01:50 följande:

Försäkringskassan har beviljat mig förlängd sjukpenning till februari 2011.
    Har jag inte hunnit bli frisk tills dess (vilket jag antagligen inte är till 100%) så kommer jag få Aktivitetsstöd.

Jag är inte ett dugg insatt i detta och jag har läst och läst.
    Behöver nu info av er kunniga.

Kan jag bli utan pengar nån gång?
    Finns det nån hake med aktivitetsstöd?

Om du får avslag på fortsatt sjukpenning skall du, första "arbetslösa dagen",  vända dig till AF trots att du är sjuk. AF har något de kallar för arbetslivsintroduktion. Där kommer du få ingå i 3 månader, och ha någon aktivitet, samtidigt som AF utreder din arbetsförmåga. Efter tre månader får du söka om sjukpenningen och då tror jag FK tar hänsyn till vad AF kommit fram till under arbetslivsintroduktionen.

Så har jag förstått att reglerna är idag, hur det ser ut i februari kan man aldrig veta...
Svar på tråden Hjälp angående aktivitetsstöd!