• Indiansommar

God vitlökssås/dressing

Har du recept på en god vitlökssås/dressing? Jag tänkte ha den till både en taco paj och som chips dip.

• Svar på tråden God vitlökssås/dressing
  • La Lola

Turkisk yoghurt ( den i hink), riven urvattnad gurka, vitlök, salt o peppar,
    En tzatziki alltså.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Bedan

Jag vet inte riktigt mängderna, men turkisk yoghurt, aromatkrydda och vitlökspulver.

• SunnyDay

Creme fraiche, en pressad vitlöksklyfta + lite örtsalt o finmald svartpeppar!

• Kulta17

Det finns en i kyldisken vid mjölken som är supergod. Den kan du blanda ut med turkiskt yoghurt. Kommer inte ihåg vad den heter, men det finns tre olia sorters såser, en med vitlök, en med svamp och en annan. Gröna eller gula lock.

• Clavi

Använd riktiga råvaror! Aromat och vitlökspulver går bort, lika färdiga såser.

Vill du ha en syrligare sås gör du tzatzikin som Lola skrev om, annars kan du göra en sås med creme fraiche, pressade vitlöksklyftor, salt, peppar och ev lite majonäs. Gräddfil är också bra som bas.

• Bedan
    Clavi skrev 2010-02-25 10:02:06 följande:
    Använd riktiga råvaror! Aromat och vitlökspulver går bort, lika färdiga såser. Vill du ha en syrligare sås gör du tzatzikin som Lola skrev om, annars kan du göra en sås med creme fraiche, pressade vitlöksklyftor, salt, peppar och ev lite majonäs. Gräddfil är också bra som bas.
    Det går i vanliga fall bort hos mig också, men det receptet har jag fått från en pizzeria i min hemstad... deras kebabsås är såååååå gooood!!!
  • Luna777

1 burk creamfraich eller gräddfil
    ca 2 msk majonnäs
    salt
    chilipulver
    vitpeppar
    en skvätt citron
    å vitlök efter smak men jag brukar ta ca 1/2 normalstor klyfta.

Röres ihop å gör den gärna på morronen så den hinner gotta till sej i smaken.
    Håller upp till 1 vecka i kylen å sypergod till allt.
    Som dip, till tacos, på paj i mat som pastasåser å köttfärssåser, till kött kyckligt ja säg vad som helst å den funkar... {#lang_emotions_smile}Detta är min sås som jag gör nästan varje vecka å den ä poppis bland vänner å familj...

• Biobaluba

Ta en halv fetaost, smula sönder med gaffel/fingrar i en skål, blanda ner 2 dl creme fraiche, salt, massor av pressad vitlök och chili explosion.

Säger bara Mums!!!
    Fast den passar mest till grillat med funkar säkert till tacopaj med

Svar på tråden God vitlökssås/dressing