Jag har tvillingar men med de gick det bra vid födseln, killen hade C-PAP i ca ½ dygn, tjejen bara en liten stund. De kom i v. 35+4 Men med mitt första barn som föddes i v. 30+4, jag snittades för jag hade HF.
Hans lunga kollapsade och han fick toraxdrän. Det ville inte riktigt läka, vi låg på Växjö, Neoläkaren hade viljat att han hade varit nere på Lund eftersom det inte gick så bra men han trodde inte att han skulle klara av transporten ner så han fick stanna kvar.
Han låg i respirator till han var 9 dagar och hade C-PAP till han var 11 dagar. Sen hade han syrgas på tuss. Det hade han fram till v. 35+x-36+x, nångång. Helt plötsligt började han vrida bort huvudet varje gång man la tussen vid näsan, vid nästa rond så sa läkaren att det var hans sätt att tala om att han inte behövde den längre.
Någon dag fick vi åka hem. Han har haft något besvär vid förkylningar, behövt Bricanyl men annars har han varit helt frisk med lungorna. Ärret från toraxdränet är bara någon mm långt och man kan knappt se det om man inte vet om det.
Det är olika från barn till barn hur det går för dom med lungorna, endel kanske kommer få astma och en del inga besvär alls. Men om det inte blir några komplikationer så kommer barnet bli helt friskt sen.