• frökenmumin

Kollapsad lunga, någon mer som har erfarenhet av det?

Mina tvillingarpojkar kom i en v 31+4. Den ena av killarna mådde inte alls bra vid födseln. Han hade så kallad omogen lunga, det slutade med att vänstra lungan kollapsade och den högra fick dräneras.

Idag mår han förhållandevis bra (dom föddes den 10 januari), han har fortfarande syrgas lite av och till. Vad jag nu vill veta är det finns någon annan där ute som har gått igenom något liknande, vill så gärna höra hur det gått för er och bara prata med någon som vet hur det känns.

Finns det någon??

• Svar på tråden Kollapsad lunga, någon mer som har erfarenhet av det?
  • glad i kvadrat

Hej Frökenmumin!

Jag har varit (är) i nästan exakt samma sits men min son. Mina tvillingar togs ut med akut kejsarsnitt i vecka 33+2 då man på ultraljudet hade sett att han hade vätska i lungsäcken. Vätskemängden (som visade sig vara lymfa) var liten och läkarna trodde att hans lunga skulle kunna expandera i lungsäcken ändå när han väl tog sitt första andetag - så var dock inte fallet... Han hamnade ganska snart i respirator och fick precis som din pojk lungdränage på sin ena lunga. Den andra lungan såg ut att "fungera bra". Han gick från respirator - till CPAP och sedan ut i friska luften! Allt verkade vara frid och fröjd och efter en månad på neo så fick vi förklarat för oss att han hade lite påverkade lungor men att det inte var något större fel på dem. Han skulle klara sig bra fick vi höra.

Efter ungefär 1 månad hamnade vi tillbaks på sjukhus eftersom han hade svårt att saturera sig och efter 2 månader på sjukhus kollapsade hans lunga och han hamnade åter igen i respirator. Efter ett par dagar i respirator "öppnade" hans lunga upp sig och han hamnade tillbaks i CPAP och sedan åter igen ut i friska luften! Allt verkade bra och vi fick åka hem!

Men... efter ca 1 vecka hemma kände jag på mig att något åter igen inte var bra och när vi åkte in visade det sig att han hade problem att saturera sig bra - igen... Han klarade av att andas själv och behövde inte hamna i respirator igen men han behövde CPAP under en längre period.

Det jag vill komma till är att hans initiala lungproblem har ställt till det endel för honom - MEN - och här kommer att stort MEN så att du förstår att det inte alls behöver bli så i ditt fall - varje gång han har haft problem med andningen så har han varit sjuk - haft virus eller bakterieinfektion. När han varit frisk så har det varit bra - och dränaget osv. har fungerat finfint!

Vår historia har inte varit en "solskenshistoria" - men vi har haft exeptionell otur på det sättet att vår son med största sannolikhet har en rubbning i sitt immunförsvar vilket innebär att han lätt blir sjuk. Utöver det har det visat sig att han även har en väldigt ovanlig kromosomavvikelse som också kan ge lungproblem. Utan alla dessa infektioner och med lungor som ändå varit påverkade av hans kromosomavvikelse har han klarat sig bra - även om hans lungor inte varit "tiptop".

Baserat på min egna erfarenhet av lungproblem - så tror jag att det kommer att gå jättebra för din son! Önskar dig all lycka till med de två små liven! Tveka inte att kontakta mig om du vill!

(Ber om ursäkt för ett väldigt rörigt inlägg!)

• Little Ms Chatterbox

Jag har tvillingar men med de gick det bra vid födseln, killen hade C-PAP i ca ½ dygn, tjejen bara en liten stund. De kom i v. 35+4 Men med mitt första barn som föddes i v. 30+4, jag snittades för jag hade HF.
    Hans lunga kollapsade och han fick toraxdrän. Det ville inte riktigt läka, vi låg på Växjö, Neoläkaren hade viljat att han hade varit nere på Lund eftersom det inte gick så bra men han trodde inte att han skulle klara av transporten ner så han fick stanna kvar.
    Han låg i respirator till han var 9 dagar och hade C-PAP till han var 11 dagar. Sen hade han syrgas på tuss. Det hade han fram till v. 35+x-36+x, nångång. Helt plötsligt började han vrida bort huvudet varje gång man la tussen vid näsan, vid nästa rond så sa läkaren att det var hans sätt att tala om att han inte behövde den längre.
    Någon dag fick vi åka hem. Han har haft något besvär vid förkylningar, behövt Bricanyl men annars har han varit helt frisk med lungorna. Ärret från toraxdränet är bara någon mm långt och man kan knappt se det om man inte vet om det.
    Det är olika från barn till barn hur det går för dom med lungorna, endel kanske kommer få astma och en del inga besvär alls. Men om det inte blir några komplikationer så kommer barnet bli helt friskt sen.

Svar på tråden Kollapsad lunga, någon mer som har erfarenhet av det?