• Babiedoll

Hur länge ska man ge ersättning?

Min dotter är åtta månader. När vi kliver upp på förmiddan så dricker hon en flaska ersättning. Sen äter hon mat mitt på dagen, frukt och sedan gröt på eftermiddagen. På kvällen dricker hon välling. Jag har börjat fundera lite på det här med ersättning. Hur länge ska man hålla på? Kan hon lika gärna dricka välling på morgonen också?

• Svar på tråden Hur länge ska man ge ersättning?
  • Hallonmuffins

japp hon kan lika gärna dricka välling på morgonen också, efter 6 månader behöver bebisen inte få i sig ersätttning, utan man kan byta till välling eller gröt. när bebisen är 8 månader e de lagom med två mål lagade mat per dag, utöver gröt och välling. detta är vad min bvc sköterska sagt till mig, har en tjej på snart 8 mån :)

• La Lola

Ersättning kan de äta till de är 1 år.
    Hedda äter det o ingen välling alls. Välling är ju bara gröt i lös form....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • bollanmollan

vi körde med ersättning tills han var 1 år för han åt  så ofta. tror det står på förpackning att det är upp till 1 år man kan använda den. han åt också 2 lagade mål vid 8 månader

• Hallonmuffins

ja absolut kan man fortsätta att ge ersättning, men ur näringsmässig synpunkt behöver inte bebisen äta ersättning efter 6 månader, utan det går lika bra med välling. välling mättar bättre också :)

• La Lola
    Hallonmuffins skrev 2010-02-25 09:32:08 följande:
    ja absolut kan man fortsätta att ge ersättning, men ur näringsmässig synpunkt behöver inte bebisen äta ersättning efter 6 månader, utan det går lika bra med välling. välling mättar bättre också :)
    Välling kan mätta för bra oxå...
    Hedda fick prova under några dagar för typ 2 mån sedan. Förutom att magen gjorde uppror så åt hon mindre vanlig mat o så vill jag inte ha det.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Birgitta2

Mina ungar fick ersättning upp till 6 månader. Sen var det välling som gällde. Båda sov gott på vällingen. Jag upplevde att det mättade bättre än ersättningen.

• Rockan

Det rekommenderas att man fortsätter med ersättning upp till 1 år, lite beroende på hur barnet äter i övrigt. Det finns heller inget som säger att man måste sluta vid 1 år. Ersättningen innehåller en mycket bättre fettsammansättning än välling, samt mer vitaminer. Både BabySemp & NAN finns i varianter som är från 8 resp. 10 månader.

Min 14-månaders dricker fortfarande en flaska ersättning om dan, men vi håller på & fasar bort den. Hon dricker ingen välling.

• Rockan
    Hallonmuffins skrev 2010-02-25 09:24:14 följande:
    japp hon kan lika gärna dricka välling på morgonen också, efter 6 månader behöver bebisen inte få i sig ersätttning, utan man kan byta till välling eller gröt. när bebisen är 8 månader e de lagom med två mål lagade mat per dag, utöver gröt och välling. detta är vad min bvc sköterska sagt till mig, har en tjej på snart 8 mån :)
    Nej man ska inte byta ersättning mot välling efter 6 månader, man kan börja komplettera, precis som man börjar komplettera med annan mat. Sen byter man ut efter hand.
    Min BVC-sköterska avrådde å det bestämdaste från att byta ut, de säger lite olika...
  • o0Mia0o
    Hallonmuffins skrev 2010-02-25 09:32:08 följande:
    det beror ju helt på hur bra bebisen äter i övrigt.
    Välling innehåller mindre näringsämnen och är inte likvärdigt ersättning.
    alltså ska ersättning inte bytas ut mot välling bara för att barnet är 6 månader.
    ersättning ersätter amning och inget annat.
    back in the hood
Svar på tråden Hur länge ska man ge ersättning?