• Sefyria

Hur tvätta vardagsrumsmatta?

Som rubriken lyder.

Vi har en vardagsrumsmatta som det är dags att vårstäda, och jag söker tips på hur man kan få mattan ren hemma?

Att lämna in mattan på kemtvätt är ju ett alternativ. Ett annat är också att låna hem en mattrengörare från kemtvätten, är det någon som använt en sådan?

Hur gör ni rent era mattor hemma? Vad för såpa använder ni? Något annat medel?

Det är alltså tjocka ullmattor som inte går att tvätta i maskin, som jag pratar om.

♥ Sebastian 060409 ♥ Sabina 080103 ♥
  • Svar på tråden Hur tvätta vardagsrumsmatta?
  • Stor mamma

Jag tvättar mina ute på sommaren med slang o skrubbborste.

Sen får de dropptorka i solen :)

• Sefyria

Åh. Orka vänta så länge.

• Mia29

Kemtvätt! Annars ska du ju ha utrymme för att kunna plantvätta mattan och skölja den ordentligt... Därefter får man ju räkna med några dagars torktid om det är en ullmatta...

Kemtvätt är ju så billigt, jag skulle aldrig överväga att tvätta en ullmatta själv..

Den enda matta jag tvättar hos oss är mattan i köksgången (plast, Pappelina), men det är på sommaren.....

• Sefyria

Vad kostar att kemtvätta en matta? Beror pris på storleken?
    Och när är mattan "färdig" för att ta hem igen?

(Jag har aldrig kemtvättat något, som ni förstår.)

• Stor mamma

Ring o fråga närmsta kemtvätt   då får du bra svar .

Det är ju så olika var man tvättar o storlek osv

• Mia29

TS: Tror att jag betalade ca 300:- för vår vardagsrumsmatta sist. Det är en stor ryamatta....

Du får nog räkna med att den är borta under en vecka eftersom de flesta kemtvättar skickar iväg sin tvätt.....

• Sefyria

Tack så mycket för svar! Ska kolla upp vår kemtvätt istället.

• Gabzan

jag släbgde ut vår matta i snön å låg å skrubba på den där, sen hängde jag upp den i torkrummet i tvättstugan, va torr dagen efter :)

• Gustav Niclas

Kolla med med detta mattvätt företaget

www.mattvatten.nu

De kommer ut och rengör mattan på plats med speciella textilmaskiner, sjukt smidigt var det när jag skulle tvätta mina 8 mattor.

Svar på tråden Hur tvätta vardagsrumsmatta?