• Grynet81

Vilken Crosstrainer rekomenderar du?

Hej!

Vi ska köpa en Crosstrainer, men jag har beslutsångest.
    Det finns så många olika. Vill inte betala hur mycket som helst!

Så, vilken ct har du? Vad är bäst/sämst med den? Något du saknar?

• Svar på tråden Vilken Crosstrainer rekomenderar du?
  • Adoniram

Vi har precis köpt en crosstrainer. Vi hade samma tankar. Det finns ju hur många som helst att välja mellan {#lang_emotions_smile}

Vi kollade runt på nätet, lästa vad andra tyckte och vi blev bara mer förvirrade. Folk tycker ju så olika.

Det vi bestämde oss var att sätta några krav på vad en crosstrainer skulle kunna för att vi skulle anse det var värt att köpa.

Våra krav var:

1. Den skulle vara robust och stabil. Både jag och frugan är långa och väger därför mer än en dvärg. Att vi inte är smala eller lider av direkt undervikt, betyder att maskinen ska kunna klara av av välvuxna människor sliter och drar i den flera timmar i veckan. Samtidigt skulle den hålla ett tag. Det blir dyrt att köpa en ny crosstrainer varje år. Bättre att köpa något ordentligt som håller ett bra tag.

2. Den skulle vara 'skön' att träna på. Det skulle inte vara hackigt och trångt. Ju smidigare steg ju bättre. (här lärde vi att vikten av svänghjulet betyderv väldigt mycket).

3. Det skulle vara en vettig dator med valmöjligheter. Frugan och jag tränar olika, men vi tycker båda två att det är bättre med en skärm där man kan se vad som händer, än en liten ratt där man ska gissa sig till vilket motstånd man kör.

4. Det skulle passa vår ekonomi. Nere på gymmet hade vi vant oss till crosstrainers som koastar 50 000kr och sådanna priser var uteslutet i vår ekonomi. Kvaliteten betöd mer än priset, men det fanns gränser. Vi satte gränsen på 5000kr.

Sedan var det bara att kolla om de olika crosstrainer man såg kunde leva upp till våra krav.

Alla billiga crosstrainer man hittade i varuhus och liknande, klarade inte av krav 1. och 2. Speciellt var de ostabila och klena. Även om de hade en bra dator, så var det inget vi ville ha. Det andra var viktigare.

Vi började leta i mer professionella butiker och där var det helt andra saker man kunde hitta. Där fanns gott om crosstrainers som uppfyllde alla krav. Det som var viktigt där, var att få så bra crosstrainer som möjligt till priset. Det bästa var att man kunde prova dem innan man köpte en.

Vi valde till sist en Bremshey Orbit Pacer som reades ut till 4999kr eftersom det var förra årets model. Vi är väldigt nöjda med den.

Årets modell av den vi köpte kan ses här:

www.sport-tiedje.se/bremshey/crosstrainer/orbit_pacer16r.htm

• NåFränt

Hej

Du kanske har hunnit köpa en??

Men jag har faktiskt köpt en idag Har velat ha en så länge och idag slog vi till!

Vi köpte en sån här: fast vit o orange.
    http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Fitness/Ellipticals/Elliptical-ET-51/

Jag har kört den i 30 minuter idag och är helnöjd hittills! Jag tycker att den känns otroligt skön o smidig, Jag har pedalerna längst fram för att slippa vara så framåtlutad.. Jag är 164 cm lång, det känns bra även då, hade jag varit nån cm kortare så hade den varit för stor för mig.

Men det har vad jag kräver, du kan ju läsa om den på sidan! Den har mätare för kalorier.
    Och det viktigaste - den känns skön, enkel i smidig som sagt.

Han sa också på affären, för vi tänkte köpa den billigare, att vikten är viktig faktiskt.
    Och vikten är Bra på denna.

Lycka till om du ännu inte har köpt en.

Svar på tråden Vilken Crosstrainer rekomenderar du?