• Paige80

Ni som gjort egen barnmat - har era barn ätit det mesta när det blivit större?

Apropå tv-programmet Landet Brunsås som igår handlade om matrutiner hos barnfamiljer. Där pratade de om att färdig barnmat är så processad att barnen vänjer sig vid vissa smaker och konsistenser och att det gör det svårare att introducera dem för nya maträtter och hemlagade smaker när de blir större.
    Ni som gjort mycket egen barnmat - tycker ni att era barn har blivit "glada ätare" eller har barnmaten ingen större betydelse för hur nyfiken barnet sen blir på mat?

• Svar på tråden Ni som gjort egen barnmat - har era barn ätit det mesta när det blivit större?
  • Mamma till bröderna bus

Min son tyckte aldrig om barnmat (förutom sempers spagetti med köttfärssås.. )
    Jag lagade rätt mycket barnmat, men rätt tidigt fick han samma som oss fast minus salt.. han är rätt kräsen, men vill gärna testa nytt, fetaost, oliver, vitlök är sådant han ÄLSKAR, man får gärna använda massor av de ingredienserna =) han gillar koriander i mat, osv, sen om det är för att han tidigt fått den typen av mat eller inte är ju rätt svårt att veta.. han gillar såklart köttbullar, pannkakor , kyckling osv

Felixmamman
  • Paige80

Vande du honom vid hemgjord barnmat direkt från början? Hur viktig var konsistens på barnmaten? En av mina kompisars son vägrar äta hemgjord barnmat för han har vant sig vid konsistensen på burkmaten.

• carola1977

Min dotter vägrade burkmaten med bitar i (alltså från 8-månader) så då gjorde jag egna puréer. Hon är världens mest kräsna unge när det gäller mat så det hjälpte inte för oss.

• parvati

Jag har en väldigt matintresserad kille på 1,5. Jag gillar att laga mat och prova nya recept redan som bebis var han med mig i köket och lagade mat nu är han själv delaktig han brukar blanda och röra. Han är väldigt noga med att såserna blir bra och nogrannt vispade och rörda Han gillar att prova nya smaker och gå på restaurang och på kalas. Mögelost och alal slags ostar går ner, oliver, kryddor, strömming, löjrom, inlagd sill, sushi, bönor ja han gillar det mesta. <Jag tror att jag delvis har stimulerat hans intresse och glädje för matlagning vi har så kul ihop när vi lagar mat. Jag har gjort egen barnmat och bara använt burkar några enstaka gånger.

Jag tror att vissa barn verkligen har svårt för att äta men jag tror att man vänjer de vid smaken av processad mat om de får mycket burlkmat.

• allakantralla

Om man börjar tidigt med att vänja barnet vid olika smaker och mat med olika struktur ökar man chansen att de ska äta varierat när de blir äldre. Det har med hjärnans utveckling att göra, och hjärnans behov av variation. Bland annat. sen har ju andra saker betydelse för matgillandet också.

Jag började med riktig mat vid 3 månaders ålder, har alltid lagat eget och varit noga med variationen. Och mitt barn är en matglad typ på 1 år nu.
  • SchumiFerrari

Min store på 2 år åt nästan bara burkmatfram till han var nästan 1 år. Han äter ALLT i matväg och mycket av det oxå. Jag tror nog att det beror på barnet inte så mycket på att barnmaten är prpcessad

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • Makka Pakka

Vi körde ca. 90% hemlagad, ibland burkar.
    Vi äter väldigt olika smaker (kryddigt mat) och även vanlig husmanskost.
    Sonen var ett matvrak från första smakisen. Favvo var allt med curry och garam masala. Älskade också dill till fisk osv. Och VITLÖK! Sen åt han gärna med större bitar i, med lite tuggmotstånd.

Nu, 20 mån, äter ingenting!
    Det enda i matväg som man kan få i han är: köttfärsrätter (och då BARA kött - ingen sås eller typ ris) och mackor.
    Det är väl en fas han ska gå genom..

♥♥♥080626♥♥♥
  • Höst flickan

Min dotter är en stor ätare...men hon är kräsen o väljer ut det hon stoppar i munnen i allafall.
    När hon var liten(mindre) åt hon det mästa..nu är hon väldigt bestämd med vad hon ska äta o inte äta...hon är 3 1/2 halvt år.

Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
  • lillvilda

vi har gjort egen mat och sen har de tidigt gått över till att äta samma mat som resten av familjen. Mina barn är små i maten så de är inte så mycket av varje sak men äter det mesta olika saker.  Jag tror absolut att barnen vänjer sig vid den mat de får som små. Jag märker stor skillnad på dom 3 barn vi har i familjen. Min mans dotter som inte bott dom första åren hos oss. Hon har ätit mycket "färdigmat" under hela uppväxten och föredrar absolut sånna produkter. Hon gillar den "industriella smaken" och maten ska vara väldigt sparsamt kryddad. Våra gemensamma barn har ätit hemlagat från början och tidigt gått över på den övriga familjens mat. De äter många olika sorters mat, föredrar hemlagat och äter gärna mat med olika kryddor från olika matkulturer. Så jag tror man kan forma barnen till viss del under deras små barnstid. Dottern gillar oxå fika medan pojkarna föredrar lagad mat i stället.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • banansmoothie

Jag trodde det var tvärtom . Min son har alltid ätit hemmalagat (han ratade burkmaten, åt kanske totalt 2 burkar i hela sitt liv och det var burkgröt på flyget) och han är rätt kräsen, nu snart två år. Men han ratar vissa grönsaker (de flesta men det blir bättre), äter gärna pommes dock .

Svar på tråden Ni som gjort egen barnmat - har era barn ätit det mesta när det blivit större?