• skogstjejen19

Nyhetsbrev från AC

Ni som är sökande hos AC bör ha fått det på mail idag.
    vilken tråkig läsning, överallt ökar köerna, visst det är ju jätte bra om länderna kan ta hand om sina barn själva om det nu är så, men många gånger får man för sig att det beror på annat som det går segt.

Vi som står i Etiopien kön kunde nu läsa att kötiden ökar från 3.5 år till 4 år suck.

Hoppas på ett släpp snart.

• Svar på tråden Nyhetsbrev från AC
  • ker70

Läste precis. Usch ja ingen rolig läsning. Vi står ju också i Etiopienkön och det känns rätt hopplöst just nu - helst som stoppet verkar vara av den karaktär att det INTE handlar om att barnen får det bättre i landet utan snarare tvärt om! Långa väntetider hos lokal polis innan de kan placeras på barnhem låter ju bedrövligt. Vågar man hoppas på ett släpp? Eller ska man börja kika på andra länder?

• skogstjejen19
    ker70 skrev 2010-02-25 10:35:55 följande:
    Läste precis. Usch ja ingen rolig läsning. Vi står ju också i Etiopienkön och det känns rätt hopplöst just nu - helst som stoppet verkar vara av den karaktär att det INTE handlar om att barnen får det bättre i landet utan snarare tvärt om! Långa väntetider hos lokal polis innan de kan placeras på barnhem låter ju bedrövligt. Vågar man hoppas på ett släpp? Eller ska man börja kika på andra länder?
    Ja du jag vet inte, känns som att det inte kommer släppa på ett långt tag om ac själva säger 4 år, är det nog troligt att det blir det, förra året klättrade vi 10 platser så om det fortsätter lika i år kommer vi bli stående i 2 år till.
    har man möjlighet att byta land skulle jag nog själv hoppa på det, vi har inte så stora möjligheter till det tyvärr.

Hur ligger ni till i kön?? vi har kötid sendan mars 2007.

Det är så tråkigt att detta stoppet inte beror på att barnen får det bra i hemlandet utan snarare tvärtom fyy ryser av bara tanken.

Så här illa har det aldrig varit vad jag har förstått.
  • ker70

Hej igen,
    vi har kötid sen september 06. Har just skickat in medgivande nr 2 - mitt första, som jag gjorde som singel gick ut förra våren - nu är jag o min man färdiga med vår gemensamma utredning. Vi vill gärna Etiopien - har inte full insikt i vad som kan vara alternativ. Vi har ju dock kort äktenskapstid och jag är precis fyllda 40. Vi får konsultera med AC nu när pappren är inskickade!

• Linnis

Hmmm, är sökande hos AC men har inte fått nyhetsbrevet. Har ni andra fått det? Är det någon vänlig själ som kan säga vad som står om Colombias privata barnhem? *orolig*

• Simba79

Jag har inte heller fått nyhetsbrevet än, men gissar att de inte kan skicka till alla samtidigt och att vi nog också får det snart. 

• KimKatt
    ker70 skrev 2010-02-25 17:24:42 följande:
    Hej igen,vi har kötid sen september 06. Har just skickat in medgivande nr 2 - mitt första, som jag gjorde som singel gick ut förra våren - nu är jag o min man färdiga med vår gemensamma utredning. Vi vill gärna Etiopien - har inte full insikt i vad som kan vara alternativ. Vi har ju dock kort äktenskapstid och jag är precis fyllda 40. Vi får konsultera med AC nu när pappren är inskickade!
    Nu vet jag ju inte vad det stod om läget i Nigeria för jag vet att det stannade upp ett tag. Nyligen fick jag dock höra om ett par som nu ska skicka sin ansökan. Kön till Nigeria är fortfarande relativt kort och jag skulle gärna slå ett slag för adoption därifrån. Det går garanterat snabbare. Ja det är dyrare då vistelsetiden kan vara ända upp till 1,5 månad. Nigeria accepterar kortare äktenskaptid om man har längre sambotid. Vad det gäller åldern är jag osäker men jag hade passerat 40 när vi fick veta att en liten prins på 10 månader väntade på oss i Lagos. Nu fyller denne underbara lilla gosse två år i juni och är mitt uppe i 1,5 års trotset
  • Nimbus
    Linnis skrev 2010-02-25 17:48:10 följande:
    Hmmm, är sökande hos AC men har inte fått nyhetsbrevet. Har ni andra fått det? Är det någon vänlig själ som kan säga vad som står om Colombias privata barnhem? *orolig*
    Jag har aldrig fått något sånt nyhetsbrev från Ac. Är det något nytt? Nu står vi inte som aktivt sökande, men det är alltid kul att hänga med i vad som händer med de olika länderna.
  • Ethi

Colombia
    Alla familjer som vill skicka sin ansökan till Colombia måste vara öppna för barn mellan 0-36
    månader oavsett om man skickar sin ansökan direkt till myndigheten ICBF eller till något av de
    privata barnhemmen. Det ställs också krav på hemutredningens innehåll. Tydliga
    riktlinjer om vad som bör stå med i hemutredningen hittar ni på vår hemsida om ni går
    in på
    www.adoptionscentrum.se/adoption/länderna/colombia/vägledande dokument för hemutredning. Förra året kom det glädjande nog fler barn från Colombia än vad vi väntat oss
    och vi har nu kunnat starta betydligt fler nya familjer än tidigare. Kötiden för att få skicka sin
    ansökan till Colombia är därmed just nu ca 2 år, därefter bör man räkna med en
    väntetid om ungefär 6-12 månader i landet. Det har också blivit vanligare att vi får frågor om
    vi kan hitta familjer till barn med särskilda behov. Det kan handla om barn som hunnit bli lite
    äldre, syskonskaror och barn som har haft en lite jobbigare start i livet och därför inte har
    kunnat tas omhand av sin första familj. De formella kraven på familjer som är öppna för barn
    med särskilda behov är inte alltid strikta. När det gäller dessa barn anses den känslomässiga
    mognaden och lämpligheten viktigare än t.ex. sökandens ålder etc.

Nigeria
    Vi har börjat arbeta med ett katolskt barnhem och några nya sökande med katolsk bakgrund är
    välkomna att ansöka direkt. Väntetiden för små barn 0-36 månader beräknas bli ca 2,5 år från
    anmälan. Just nu startas inga nya för små barn, då flera ansökningshandlingar finns i landet.
    Enstaka ensamstående kan ansöka om äldre barn.

• Ethi

Nimbus, jag tror att de här utskicken började för ett år sen ungefär... Eller om det var i höstas. *funderar* Kanske att det var efter förbundsmötet... Jo, jag tror det. Nå, det gäller i alla fall de som: "står som sökande hos Adoptionscentrum och som ännu inte skickat ansökan till något land." Dubbelkolla så att de har en aktuell emailadress till er, om ni aldrig fått något!

• Nimbus
    Ethi skrev 2010-02-25 19:07:35 följande:
    Nimbus, jag tror att de här utskicken började för ett år sen ungefär... Eller om det var i höstas. *funderar* Kanske att det var efter förbundsmötet... Jo, jag tror det. Nå, det gäller i alla fall de som: "står som sökande hos Adoptionscentrum och som ännu inte skickat ansökan till något land." Dubbelkolla så att de har en aktuell emailadress till er, om ni aldrig fått något!
    Ja jag ska kolla det, har iofs aldrig bytt adress, men de kanske har missat oss av någon anledning iaf.
Svar på tråden Nyhetsbrev från AC