• lieh

Obetald semester- föräldrarpenning?

Ringde fk ang denna frågan men hon var lite lullig i svaret ( som förövrigt var att det gick bra) så jag vill dubbelkolla med fler personer.

Min man slutar sitt jobb nu i februari och får då utbetalat sina semesterpengar på denna lönen.

Börjar nytt jobb nu och har ju inte rätt till betald semester där i sommar.

Så vi undrar om han kan ta ut sin föräldrarpenning på dem veckorna han har lagt semester på i sommar?

Och i så fall, kan han ta ut 7 dagar föräldrarpenning per vecka eller är det 5 dagar som gäller. (Han jobbar heltid)

MYCKET tacksam för kloka svar!

• Svar på tråden Obetald semester- föräldrarpenning?
  • carola1977

Ja han kan vara föräldraledig istället för att ta semester. Kom ihåg att ansöka minst 2 månader innan så har inte arbetsgivaren rätt att säga nej.
    Om ni har så många dagar kvar kan han ta 7 dagar/vecka skulle jag tro. Kan inte se någon anledning till att det inte går.

• Catti41

Ja, så länge han har fp att ta ut så går det bra, oavsett antal dagar.

• mammaannika

Inga problem. Han kan ta ut fp. Heltid fp = 7 dagar. Även om han jobbar 5 dagar. Tar han ut 5 dagar /v får han ut c:a 60 % av sin nuvarande lön.

• lieh

Ok, dagar har han kvar så där är inga problem. När han skrev papper för det nya jobbet så godkände de 4 obetalda semesterveckor.

Min man tyckte det lät för bra för att vara sant. Han får ju då ut sina semesterpengar nu från det gamla jobbet och i sommar får han ta ut föräldrarpenning.

Genast blev det en roligare semester.

Tack för hjälpen!

• mammaannika

Om ni inte behöver pengarna eftersom han får betalt ifrån sitt förra jobb kan han ju ta lägstanivådagar istället så sparar ni dagar till framtiden. Fast det är ju klart: Semester brukar bli dyrt så hål har man ju alltid att stopa pengarna i.......

• lieh
    mammaannika skrev 2010-02-25 10:46:37 följande:
    Om ni inte behöver pengarna eftersom han får betalt ifrån sitt förra jobb kan han ju ta lägstanivådagar istället så sparar ni dagar till framtiden. Fast det är ju klart: Semester brukar bli dyrt så hål har man ju alltid att stopa pengarna i.......
    Jo vi ska lägga om nytt tak på huset i sommar så det blir nog en dyr och jobbig semester. Så pengarna behövs. Men tack för tipset, det var bra. Man kan ju ta några lägstanivådagar och några vanliga.
Svar på tråden Obetald semester- föräldrarpenning?