• Mushroom

    Igångsättning p.g.a förlossningsrädsla?

    Hej!

    Jag väntar nu mitt andra barn. Min första son födde jag vaginalt med enbart lustgas som smärtlindring (vilket för övrigt inte hjälpte utan bara gav mig ångest istället). Hela förlossningen uppfattar jag som otroligt jobbigt och något jag bävar inför. Vill inte att den skall bli likadan denna gången som första, jag kände att jag hade noll kontroll, smärtan var outhärdlig, ångesten likaså.. så då tog jag upp detta med min BM nu.

    Måste poängtera att jag om möjligt är ännu mer rädd för kejsarsnitt! Det är trots allt en stor bukoperation enligt mig.

    Detta berättade jag till BM och hon nämnde då att igångsättning skulle kunna vara ett bra alternativ för mig.
    Dels för att man kunde kontrollera det bättre och dels p.g.a att jag skulle kunna få smärtlindring i tid.

    Nu till mina frågor:

    Har hört att värkarna man får av en igångsättning är ännu mer intensiva än vanliga, stämmer det?

    Har även hört att igångsättning oftare slutar i akut kejsarsnitt, stämmer det?

    Hur långt innan BF brukar en igångsättning ske? För man vill väl inte att förlossningen skall starta spontant om det är igångsättning p.g.a förlossningsrädsla med tanke på kontroll m.m


    och slutligen, vad händer om man sätter igång en förlossning på konstgjord väg om kroppen inte är riktigt redo för det än?

    Ser fram emot dina svar! MVH // Ina

Svar på tråden Igångsättning p.g.a förlossningsrädsla?