• Gruskorn

Hur ska en surdeg lukta egentligen?

Hur ska en surdeg lukta egentligen?? Jag har läst ett par böcker om surdeg men hittar mycket lite info om misslyckanden! Ibland luktar min surdeg lite filmjölk och det känns ju ok men ibland börjar den lukta målarfärg och nån annan mysko lukt typ tjära eller kåda eller nåt. Svårt att beskriva. Någon som är expert på surdegar?

• Svar på tråden Hur ska en surdeg lukta egentligen?
  • Godisunge

Ja inte luktar det så gott om surdeg alltid. Jag skulle nog mer titta på den, bubblar den och "levet" så är det nog bra. Det fins en tråd, Vi som bakar med surdeg, tror jag att den ska heta. Fins en del bra tips där.

• Gruskorn

Tack för tipset! Ska kolla efter den tråden.

• Ulf Harrys Farsa

Luktar det unket vatten eller ruttet är den död, ska lukta lite mäsk (om du kokat brännvin nångång) :)

Lukten ska vara stickig men fräsch, luktar gott eller ej beror på vem som luktar tror jag.

• MBert

Nja, det finns nog många olika lukter som fungerar, alltså ändå jäser, beroende på vilka jästbakterier som trivs bäst och vilken syra som "arbetats" fram.

Vad man får för syror och bakterier beror bl.a. på hur varmt den stått när den gjorts och proportionerna mjöl och vatten (mer om det kan man läsa om på www.bakkemi.se). Konsistensen är viktig. Den ska vara trögflytande. Är den fast bildas för lite jäst, och är den för lös blir den för syrlig.

Doften ska inte vara stickig utan syrlig och frisk. Inte alkohol heller och börjar den lukta målarfärg så är man fel på det... Då får man göra en "räddning" och liksom börja om.
    Jag skulle nog säga att det ska lukta lite som en glömd äppelskrutt men det håller nog inte andra med om.

Svar på tråden Hur ska en surdeg lukta egentligen?