• Acelise

Känner du dig också ensam som föräldraledig?

Har en 9-veckors son som är frisk, underbar och vackrast i världen.

Bor bra, är frisk själv, har en underbar sambo som jobbar och vänner och familj.
    Ändå vaknar jag varje morgon med en klump i magen..
    Om jag inte har planerat att träffa någon på fika eller så den dagen, så känner jag mig nästan ångestfylld att jag ska vara ensam hemma med min son hela dagen. Blir så osäker på allt jag gör, att jag ska hålla honom nöjd och glad i 12 timmar, att jag inte har någon vuxen kontakt...
    Ja, allt.
    Någon annan som känner igen sig?
    Jag går ut och promenerar och allt sånt (går inte i affärer dock, sonen hatar det och skriker direkt i vagnen), men ändå...
    Räknar timmarna tills min sambo ska komma hem på kvällen...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-19 11:28
    Tilläggskommentar av TS " DE HELIGA BUDORDEN"

1) This too shall pass
    2) Du skall icke döma dig själv
    3) Du skall icke tro blint på andra mammors klämkäcka statusuppdateringar
    4) Du skall äta minst ett paket ballerina-kex om dagen
    5) Du skall inte känna dig tvingad att ha sex under tiden du ammar.
    6.) Du skall icke dräpa din man - även om lusten faller på när han är oförstående om det hårda mammajobbet.
    7.) Du skall dräpa mammor som kvittrar om hur underbart mammalivet är och hur mycket dom hinner med en bebis som bara sover/är glad.
    8.) Du skall icke prova kläder du haft innan barnafödsel om du inte säkert vet att dom passar, annars är risken att du faller ihop i en ledsen liten pöl framför spegeln. Alternativt - det ser ut som en påse bajs.
    9. du skall inga andra trådar hava jämte denna.
    10) Du är du och du duger! Ta ingen skit!!
  • Svar på tråden Känner du dig också ensam som föräldraledig?
  • Stårschan

Jag var sådan. Det gick så långt att min man gruvade sig för att åka hem från jobbet, för jag lade liksom min lycka på hans axlar. På dagarna gick jag hemma och led, och så tyckte jag att allt liksom skulle bli bra bara han kom hem. Snacka om att pressa någon...

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Qicki

Så känner jag oxå... min son är snart 6 mån..
    Vi bor ute på landet så det finns inte mycket att göra om dagarna..

• anyXX

Så kände jag till och från förra gången. Då var jag f-ledig i 10 mån på heltid. Sen började jag jobba 3 dagar i veckan och var hemma 2 (min man var hemma resten) och då började jag uppskatta tiden med dottern mer. Nu väntar jag beis igen och den här gången ska jag "bara" vara hemma på heltid i sju månader, sen komemr vi dela igen innan min man är hemma på heltid. Passar mig bättre eftersom jag trivs med mitt jobb... och att vara f-ledig på sommaren är lättare än vintern.

Finns det någon föräldragrupp du kan börja träffa kanske? Här finns ingen ÖF men kyrkan har en del aktiviteter som är gratis och gansak trevligt. Elelr så kanske du kan hitta någon här på Familjeliv som bor i din närhet?

• Rosa30

Jag kände också så-det är ensamt (och i början ofta långtråkigt) att vara föräldraledig! Det blev mycket bättre när sambon började ta ut föräldraledighet och jag började jobba deltid. Känner igen det där att man uppskattar tiden med sitt barn så mycket mer när man inte behöver vara ensam hela dagarna. Även om man älskar sitt barn jättemycket så behöver man ju någon att vara social med-och en liten bebis är inte särskilt bra på att prata....
    Alla kanske inte har samma behov av att träffa (vuxna) människor som jag, men om man har det så ska man definitivt se till att göra något regelbundet varje vecka för att träffa folk. Antingen nåt med bebisen, typ bebissim/öppen förskola/babyrytmik/babyfika eller nåt utan bebisen som att jobba/gå kurs etc. Jag personligen var inte så förtjust i de här bebisgrejerna-man är så upptagen av bebisen, och så pratar alla bara om bajsblöjor, sömn och viktkurvor-blä...
    Nu när gullungen är större (nästan 2) kan man ju faktiskt kommunicera-då känns det inte alls lika ensamt och isolerat, det är jätteroligt att göra saker tillsammans!
    Men nu får jag ju träffa vuxna människor på jobbet också.

• Mary Wollstonecraft

Åh, känner igen mig! jag tänker ALDRIG mer vara föräldraledig på heltid, tiden går så långsamt... Kanske kan ni dela, jobba halvtid båda två? Så kommer vi göra nästa gång (om det blir någon), aldrig att jag går hemma i flera månader på heltid igen.

• TessaS

Jadå, det känns igen.
    Jag hade ångest varje dag... bodde i en stad där jag inte känner en käft och var HELT utlämnad till gänget från föräldrargruppen (som jag inte direkt kunde boka upp varje dag...)
    Som Stårschan så var jag som ett plåster på min man när han kom hem.. ville umgås, prata vuxenprat...
    Jag gick inte upp ett kilo under graviditetten men la på mig 20 kg under föräldrarledigheten... Fruktansvärt.

Nu ska vi inte ha fler barn, men hade jag kunnat göra om det igen, så hade jag börjat jobba tidigare... delat med min man tidigare.

• La Lola

Otroligt ensam varje dag....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • FrökenDecibel

Känner också igen det! Har en son på snart tre veckor. Nu när sambon jobbar 12 timmar om dagen så blir det väldigt ensamt. Det jag har inriktat mig på nu för att få tiden att gå det är att försöka gå ner alla gravidkilon med promenader och bra mat.

Har iaf fokus på någonting och det hjälper lite.
  • Flisan79

Jag gjorde något åt saken. Bad om att få vara med i en BVC mammagrupp. Startade en egen mammagrupp här på FL som nu träffas iaf en ggr/veckan. Skulle jag känna behov av ännu mer så skulle jag fixa det så gott jag kunde
    Blir tokig av att bara vara hemma och har ändå en 3 åring som ska hämtas på dagis kl 15 varje dag.

• Danitra

Ja, usch vad jobbigt det kan vara.

Det är därför jag inte tänker vara föräldraledig på heltid. Du kan inte börja jobba deltid och låta pappan vara hemma lite också?
Svar på tråden Känner du dig också ensam som föräldraledig?