• frökenelin

Akne på ryggen/nacken

Jag har ett problem med akne. I tonåren hade jag enormt mycket akne i ansiktet och behandlades med starka mediciner. Det hjälpte emellertid och finnarna försvann sånär som på några återkommande småfinnar här och var (inget som stör mig märkbart, kommer främst vid mens), men nu senaste åren har jag fått tillbaka aknen fast i nacken i stället. Nacke, axlar och ibland rygg får hela tiden finnar och det ser verkligen inte snyggt ut. Det är svårt att komma åt dem med täckstift och jag får i perioder gå i halsduk och scarf för att dölja dem.

Finns det något man kan göra åt detta?

• Svar på tråden Akne på ryggen/nacken
  • brünnhilde

På mig funkar det med regelbundna AHA-behandlingar på salong.

• frökenelin
    brünnhilde skrev 2010-02-25 14:56:19 följande:
    På mig funkar det med regelbundna AHA-behandlingar på salong.
    Vad innebär AHA?
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Jag har samma problem som dig. Jag hade otroligt mycket finnar på bröstet/mellan brösten, på halsen, nacken och hela ryggen som tonåring, jag trodde aldrig att de skulle försvinna men med medicinering så gick det tillslut (precis som för dig). Nu i vuxen ålder så får jag med finnar ibland (precis som dig vid nacken, ryggen och lite vid nyckelbenen). Min man äcklas inte och det är det viktigaste för mig.

Då och då, ca varannan månad så klämmer min man ut alla svarta pormaskar från ryggen etc etc... då kan det bli inflamerat i någon vecka och sen är alla finnar borta. Ingen finns i sikte och jag kan SLAPPNA AV (som idag tvingades jag ha en ful sjal på mig på jobbet för jag har en finne på mitt högra nyckelben och jag har i princip inga tröjor med mindre urringning).

Så mitt tips är; kläm ut pormaskarna, det är dem som skapar finnarna (iallafall mina finnar). Någon gång i månaden får jag också lite finnar i ansiktet, det har antagligen att göra med min menscykel. Det spelar ingen roll vad jag äter, finnarna kommer ändå tillbaka o tillbaka. På sommrarna som jag och min man spenderar i Athen och i sol varje dag så försvinner alla finnar också och jag känner mig vacker. Jag tror att folk med fin hy ofta glömmer hur det är att ha dålig hy, men det är hemskt och sänker självförtroendet i botten. Tyvärr.

• Lady Li

Jag fick också finnar på ryggen förrut men ingen annanstans. Detta tyckte jag var ytterst märkligt och jag pratade med min kompis om detta.
    Hon frågade mig om jag tvättade håret först eller sist när jag duschade.
    Alltså i jämförelse med resten av kroppen.
    Jag sa att jag först tvättade håret, sen i med balsam som jag lät verka medans jag tvålade in resten av kroppen och sist sköljde jag ur balsamet.
    Aha! sa hon då. Där har du problemet. Balsamet är fett i konsistensen och om det lägger sig runt hårstråna och gör det mjukt och oavsett hur mycket man sköljer så går det aldrig att få ut allt så kommer det garanterat att lägga sig på ryggen också om man inte tvättar bort det med tvål efteråt.
    (detta är alltså grundat på att man står upp i duschen, inte böjer sig över badkarskanten när man tvättar håret)

Hursom helst  så lade jag om mina duschrutiner och ett par veckor senare så var alla finnar borta och jag har inte fått en enda nu på flera månader.
    Kan vara värt att testa ialla fall.

• frökenelin

Oj, vilket bra tips! Jag tvättar också håret med schampo först, sedan balsam medan jag tvålar in mig. Ska absolut testa att balsamera först, sedan tvåla.

Svar på tråden Akne på ryggen/nacken